اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی:

هنر «سفالگری کوزه‌کنان» در فهرست ‌آثار ملی ‌ثبت ملی شد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی از ثبت هنر سفالگری کوزه کنان در فهرست میراث ناملموس آثار ملی کشور خبر داد و گفت: «کوزه‌گری» یا‌ همان «کوزه‌چیلیق» برآمده از فرهنگ و هنر آبا و اجداد مردم آذربایجان شرقی است.

هنر «سفالگری کوزه‌کنان» در فهرست ‌آثار ملی ‌ثبت ملی شد
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: جنبه فرهنگی این آثار نمایان کننده فرهنگ‌ها و شاخصه و معرف آبا و اجداد با تمام تجربیات و فنون و تکنیک‌های آن است.
وی شیوه تزئین ساده کنده هندسی این آثار را که ریشه در هزاره‌ها دارد از ارزش‌های منحصر به فرد این هنر دانست و افزود: با تولید نمونه‌های خاص که ریشه در نوع معیشت و همسو با علائق این مردمان است، این هنر جنبه کاربردی دارد.
محمدی هنر سفالگری "کوزه‌کنان" را جزو صنایع هنری ترکیبی عنوان کرد و گفت: این صنعت از جمله صنایع هنری سنتی مطرح در استان آذربایجان شرقی است که آوازه آن به تمام استان‌های همجوار رسیده و نیازمند تخصص و کسب مهارت‌های خاص است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: جنبه کاربردی این هنر جایگاه ویژه‌ای به آن بخشیده به طوری که نمونه‌ای از آن را می‌توان در هر خانه‌ای مشاهده کرد.
محمدی با اشاره به قدمت هنر سفالگری در"کوزه‌کنان" گفت: با توجه به وجود محوطه‌های پیش از تاریخی در منطقه فوق و رواج سفالگری در آنها نمی‌توان قدمت دقیقی برای این هنر در "کوزه‌کنان" قائل شد.
رئیس شورای فنی صنایع دستی آذربایجان شرقی ‌افزود: اما آنچه مشخص است استفاده از نقوش هندسی و کنده و تولید سفال بدون لعاب و با مشخصه‌های فرهنگی خاص که ریشه در تجربیات اجداد و علایق بومی و تاثیر پذیرفته از محیط و شیوه معیشت دارد این قدمتی همپای اجداد سفالگران کوزه‌کنان دارد.
محمدی تاکید کرد: شیوه تولید ساده و هنری با قدمت حداقل چند صد ساله و حجم گسترده آن به طوری که در منطقه شمال غرب منحصر به فرد است سفالگری کوزه‌کنان را حائز اهمیت کرده و بدان جایگاه ویژه‌ای بخشیده است.
رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان با اشاره به مشکلات هنر سفالگری "کوزه‌کنان" گفت: تهدید اصالت، از میان رفتن خلاقیت و کپی برداری در مناطق دیگر، افزایش بهای انرژی و ترویج شیوه‌های زندگی مدرن و جایگزینی مواد جدید با پایه پلاستیک از جمله چالش‌های پیش روی این هنر است.
محمدی یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان از سال 75 در راستای حفاظت از این هنر اقدام به آموزش هنر سفالگری کرده است.
وی افزود: ایجاد خانه سفال تبریز به عنوان موزه زنده سفال، تاسیس انجمن دوستداران سفال آذربایجان‌ شرقی و نیز تاسیس تعاونی سفالگران "کوزه‌کنان" از دیگر فعالیت‌های انجام شده در ارتباط با این هنر است.
محمدی تاکید کرد: ثبت این هنر در فهرست آثار ملی کشور در راستای حفظ و رونق بخشی سفالگری موثر بوده و می‌تواند باعث معرفی و کسب بازار فروش جدید و همچنین بالابردن کیفیت تولید آثار شود.
25 اثر تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در چهارمین همایش ملی شورای سیاستگذاری ثبت میراث فرهنگی در جزیره قشم در فهرست آثار ملی ثبت شد، که شامل 10 پرونده از محوطه های تاریخی، پنج بنای تاریخی، پنج اثر طبیعی و پنج اثر معنوی و ناملموس می‌شود.
انتهای پیام/ش20/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول