اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نقاره‌‌زنی حرم مطهر امام رضا (ع) ثبت ملی شد

خبرگزاری فارس: با تلاش کارشناسان معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی،آیین نقاره‌زنی حرم مطهر امام رضا(ع) در فهرست آثار معنوی کشور جای گرفت.

نقاره‌‌زنی حرم مطهر امام رضا (ع) ثبت ملی شد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، مجتبی رجایی اظهار داشت: در ادامه روند ثبت آثار برجسته استان در زمینه‌های تاریخی، طبیعت و میراث معنوی در چهارمین همایش شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت 23 اثر دیگر خراسان رضوی واجد ارزش ثبت شناخته شد و در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.
‌رجایی گفت: این آثار در دو مرحله ابتدا در شورای ثبت استانی مطرح و پس از تایید اولیه پرونده ثبتی برای دومین‌ بار در کمیته تخصصی با حضور کارشناسان کشوری ارائه شد که شایستگی طرح آنها در چهارمین همایش شورای عالی ثبت و به تایید رسید.
وی خاطرنشان کرد: آثاری که در این همایش کشوری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده شامل 9 بنای تاریخی، 8 تپه و محوطه ارزشمند، 4 اثر طبیعی‌ و دو عنوان میراث معنوی بوده است.
رجایی افزود: در میان بناهای ثبت شده آب انبار، آس‌آباد‌، آسیاب‌، حمام قدیمی، حوض انبار‌، مسجد، قلعه و خانه قدیمی وجود دارد که آثار طبیعی ثبت شده نیز در شهرستان‌های کلات، چناران‌، گناباد، بردسکن واقع شده‌اند.
وی افزود: همچنین در این همایش دو اثر معنوی استان با موضوعات آیین نقاره‌زنی در حرم مطهر امام رضا (ع) و مدیریت بومی تقسیم آب قنات‌های کاخک گناباد در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.
رجایی یادآور شد: آثار به ثبت رسیده استان نیز در موضوع تپه و محوطه‌ها که در شهرستان‌های زاوه، تربت‌حیدریه، قوچان، جوین و کلات واقع شده‌اند متعلق به فاصله زمانی از هزاره دوم قبل از میلاد تا قرون میانی اسلامی هستند.
انتهای پیام/ش30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول