اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور شهری استانداری آذربایجان شرقی:

مردم از عملکرد شهرداری‌ها ناراضی هستند

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی، گفت: هیچ دستگاهی به اندازه شهرداری خدمات ارائه نمی‌کند، با این حال برخی نارضایتی‌ها از عملکرد شهرداری‌ها وجود دارد که طولانی بودن روند ارائه خدمات یکی از مهم‌ترین عوامل آن است.

مردم از عملکرد شهرداری‌ها ناراضی هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، مرتضی موحدنیا در همایش شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی استان، با اشاره به تکالیف شهرداری‌ها در برنامه پنجم توسعه اظهار کرد: طبق این برنامه شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها موظف هستند نظام درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را تدوین و از طریق آن سیاست‌هایی را اعمال کنند.
وی، کاهش نرخ عوارض صدور پروانه ساخت را از جمله این سیاست‌ها عنوان کرد و افزود: اخذ مستقیم عوارض خدمات موجب بدبینی نسبت به عملکرد شهرداری‌ها می‌شود و یکی از آرزوهای دیرینه دولت این بود که شهرداری‌ها مستقیما از مردم پول نگیرند.
موحدنیا افزود: قانون مالیات بر ارزش افزوده این آرزو را محقق کرد اما، در نحوه وصول درآمدهای ناشی از این قانون، مشکلاتی وجود دارد که باید ساز و کار مناسب و ضمانت اجرایی وصول آن و سایر درآمدهای قانونی شهرداری‌ها تعریف شود.
وی، همچنین تبدیل عوارض ساخت به عوارض بهره‌برداری از ساختمان و عوارض موضوع درآمد شهرداری‌ها به عوارض ناشی از مصرف خدمات را از تکالیف شهرداری‌ها در برنامه پنجم توسعه عنوان کرد.

مدیریت و کنترل هزینه در شهرداری‌ها یک امر ضروری است
مدیرکل امور شهری استانداری با تاکید بر تقویت ساز و کارهای مدیریت و نظارت بر هزینه‌کرد شهرداری‌ها، گفت: مدیریت و کنترل هزینه در شهرداری‌ها یک امر ضروری است و باید با تجدیدنظر در هزینه‌های گذشته، هزینه‌های زایدی که هیچ‌گونه بهره‌دهی ندارند باید حذف شوند.
وی، اجرای شهرداری الکترونیک را از راهکارهای مدیریت هزینه در شهرداری‌ها دانست و افزود: بر اساس برنامه توسعه باید حداقل 50 درصد شهرداری‌ها در این راستا اقدام کنند گرچه در این خصوص برخی مشکلات و مقاومت‌ها وجود دارد که موجب نارضایتی مردم می‌شود.
موحدنیا در ادامه با تاکید بر اصلاح روش‌های مالی خاطرنشان کرد: تدوین دستورالعمل حسابرسی شهرداری‌ها، اصلاح سیستم‌های حسابداری و به کارگیری سیستم بودجه‌ریزی عملیاتی ضروری است و اقدامات خوبی نیز در استان انجام شده است.

بودجه شهرداری‌ها باید واقعی باشد
وی با تاکید بر تصویب به موقع بودجه شهرداری‌ها تصریح کرد: بودجه شهرداری‌ها باید بودجه واقعی باشد و بعد از تصویب نیز شهرداری‌ها موظف به اجرای دقیق آن هستند و اگر بیشتر از 10درصد انحراف از بودجه صورت گیرد نشان‌دهنده غیرواقعی بودن بودجه است.
مدیرکل امور شهری استانداری همچنین تعرفه عوارض محلی را ملاک شهرداری‌ها برای وصول درآمد ذکر کرد و گفت: شهرداران مکلف به وصول عوارض محلی طبق دستورالعمل مصوب شورا هستند.
در این همایش کارشناسان دفتر امور شهری و شوراهای استانداری به تبیین طرح بودجه‌ریزی شهرداری‌های استان در سال 1391 و موضوع تعرفه عوارض محلی پرداختند.
انتهای پیام/ح30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول