اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان‌رضوی:

پیش‌نویس اصلاح قانون کار امنیت شغلی کارگران را از آنها می‌گیرد‌

خبرگزاری فارس: رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان‌رضوی گفت: پیش‌نویس اصلاح قانون کار امنیت شغلی کارگران را از آنها می‌گیرد.

پیش‌نویس اصلاح قانون کار امنیت شغلی کارگران را از آنها می‌گیرد‌
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رحمت‌الله موسی‌پور ظهر امروز در همایش شوراهای اسلامی کار و تشکلات کارگری خراسان‌رضوی اظهار داشت: با اصلاح قانون کار نه‌ تنها مشکلی حل نمی‌شود، بلکه قوانین حمایتی کم‌رنگ شده و کارگران بیشتری بیکار می‌شوند چرا که در برخی مواد پیش‌نویس اصلاحیه قانون‌ کار با منافع کارگران تضاد دارد. 
رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان‌رضوی افزود: در حالی‌که در مشهد هزینه اجاره‌خانه بیش از 300 هزارتومان است، یک کارگر باید با حقوق 330 هزار تومان در ماه زندگی خود را اداره کند و با این وجود پیش‌نویس اصلاح قانون امنیت شغلی کارگران را از آنها می‌گیرد.
رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان‌رضوی در ادامه با انتقاد از تعیین دوگانه نرخ دستمزد کارگران قراردادی و رسمی در پیش‌نویس اصلاح قانون کار خاطرنشان کرد: تعیین دوگانه نرخ دستمزد منجر به افزایش تعداد کارگران قراردادی و پیمانی در واحدهای تولیدی کشور می‌شود.
با اجرای پیش‌نویس قانون کار، کارگران از امتیاز عیدی و پاداش بی‌بهره می‌شوند
وی با اشاره به نحوه محاسبه عیدی و پاداش کارگران در پایان سال تصریح کرد: تنها امتیاز کارگران این بوده که در پایان هر سال می‌توانستند از عیدی مناسبی برخوردار شوند که در پیش‌نویس اصلاح قانون کار این مزیت نیز از کارگران گرفته شده است و گویا قرار است مصوبه مجلس در این مورد لغو و به شورای عالی کار سپرده شود.
موسی‌پور در ادامه این جلسه با اشاره به برخی افراد که به‌دنبال تضعیف این قانون هستند، اذعان داشت: طبق آمار مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی هشت عامل به‌عنوان مانع ایجاد اشتغال و کار شناسایی شده که قانون کار در هشتمین و آخرین مرتبه قرار دارد.
وی با بیان اینکه دسترسی به منابع مالی، نرخ مالیات و شکل اجرایی، رقبای داخلی و خارجی، کمبود نیروی آموزش دیده، دسترسی به زمین، مجوزهای سخت، بی‌‌‌ثباتی سیاسی از عوامل اول تا هفتم مانع اشتغال معرفی شده‌اند، افزود: رفع همه این عوامل از سوی مسئولان به فراموشی سپرده شده، در حالی‌که هشتمین عامل یعنی قانون کار مدام مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با تغییر ماده 37 قانون کار حق کارگران در جامعه ضایع نمی‌شود
وی با اشاره به سوءاستفاده برخی پیمانکاران از کارگران در ‌ارتباط‌ با پرداخت حقوق و دستمزد اظهار داشت: در گذشته حقوق کارگران شرکت‌های خدماتی به حساب شرکت پیمانکار واریز می‌شد و آن شرکت نسبت به پرداخت حقوق کارگر براساس آنچه با هم تفاهم و قرارداد امضا کرده بودند، اقدام می‌کرد که در بیشتر مواقع حقوق پرداختی به کارگر بسیار کمتر از حداقل حقوق و دستمزد تعیین شده توسط دولت بود.
وی افزود: این در حالی است که کارگرانی به ما مراجعه کرده و اظهار داشته‌اند از مبلغ 300 هزار تومان حقوقی که به حسابمان واریز می‌شود 80 هزار تومان را روز بعد به کارفرما مسترد می‌کنیم در غیر این‌صورت از کار بیکار می‌شویم.
 رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان‌رضوی با اشاره به این که در برخی موارد قرارداد سفید امضا بین کارفرما و کارگر منعقد می‌شود، ادامه داد: با توجه به اینکه هم‌چنان این روند ادامه دارد باید مسئولان به این مشکل اساسی کارگران توجه داشته باشند چرا که با توجه به نبود وجود مدرک در دست کارگران پس به ناچار آنها باید به مقامات قضایی مراجعه کنند که در این مرحله هم کارگر با تمام رفت و آمدهای بسیار باز هم به نتیجه‌ای نمی‌رسد.
وی ضمن بیان مطلب فوق اظهار امیدواری کرد که با تغییر ماده 37 قانون کار حقی از کارگران به عنوان کم بضاعت‌ترین قشر حقوق‌بگیر، ضایع نشود.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون 7 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت کارگری کشور را تشکیل می‌دهند، اظهارداشت: هشت درصد این آمار متعلق به خراسان‌رضوی است.
ماده 80 قانون برنامه پنجم موجب کاهش نرخ بیکاری در کشور می‌شود
موسی‌پور در ادامه با اشاره به ماده 80 قانون برنامه‌ پنجم توسعه در مورد بازنشستگی کارگران بالای 25 سال با سابقه بیمه اذعان داشت: مجلس شورای اسلامی براساس برنامه چهارم و پنجم توسعه، دولت را مکلف کرد تا کارگران با سابقه 25 سال پرداخت بیمه را در صنایع در راستای کاهش نرخ بیکاری بازنشست کند.
وی افزود: در این طرح باید دولت و کارفرما هر کدام 50 درصد از سهم کارگران مشمول طرح را در پنج سال دیگر از کارشان پرداخت کنند که متاسفانه این طرح به دلیل کمبود بودجه دولت و بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی، از شهریورماه سال 88 دیگر انجام نشده است.
رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان‌رضوی در پایان خاطرنشان کرد: طرح فوق موید این مهم است که به‌جای کارگران قدیمی از منابع انسانی جدید، تازه نفس و آماده برای کار بیشتر و بالا رفتن بهره‌وری استفاده کرد و از این طریق کمک ارزشمندی به رفع بیکاری جوانان میهن اسلامی‌مان شود.
انتهای پیام/ش10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول