اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس موسسه انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری خبر داد

درمان بیماری تاس‌ماهی ایرانی با آویشن شیرازی

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری از استفاده اسانس آویشن شیرازی در درمان بیماری تاس‌ماهی ایرانی خبر داد.

درمان بیماری تاس‌ماهی ایرانی با آویشن شیرازی
محمد پورکاظمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت تاس‌ماهی ایرانی را جزو آبزیان مهم دریای خزر دانست.
وی با اشاره به موفقیت ایران در تولید علم و دانش در زمینه تحقیقات ماهیان خاویاری اظهار داشت: این تحقیقات پنج ساله از سال 2006 تا 2010 بوده است که نتایج آن امسال اعلام شد و ایران مقام دوم دنیا را در زمینه تحقیقات ماهیان خاویاری کسب کرد.
این مسئول، وضعیت ذخایر خاویاری دریای خزر را روند نزولی دانست و افزود: تا سال 1400 میزان تولید خاویار به صفر می‌رسد و اگر این روند به همین صورت پیش رود با وضع نگران کننده‌ای مواجه می‌شویم.
وی،با اشاره به اولویت‌های بهداشت و درمان آبزیان، بیان داشت: تاثیرات سوء به‌کارگیری داروها و مواد ضد عفونی کننده شیمیایی از جمله ایجاد مقاومت دارویی در آبزیان پرورشی، بررسی امکان جایگزینی مواد مذکور با موادی با منشأ طبیعی مانند گیاهان دارویی از جمله مهم‌ترین اولویت‌های تحقیقاتی محققان بهداشت و بیماری‌های آبزیان است.
پورکاظمی، گیاه آویشن شیرازی را یکی از شناخته شده‌ترین گیاهان دارویی در طب سنتی ایران نامید و تصریح کرد: تاثیرات ضد میکروبی این گیاه در مطالعات محققان مختلف به اثبات رسیده است.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت ماهیان خاویاری تحقیقاتی با هدف بررسی آسیب‌های بافتی احتمالی ناشی از به‌کارگیری اسانس آویشن شیرازی در بچه تاس‌ماهی ایرانی انجام گرفت.
به گفته این مسئول، در این تحقیق بچه تاس‌ماهی ایرانی با متوسط وزن سه گرم به مدت 96 ساعت تحت تاثیر دوزهای مختلف اسانس آویشن شیرازی قرار گرفت و پس از تهیه مقاطع بافتی از اندام‌های مختلف ماهیان مذکور نسبت به انجام مطالعات میکروسکوپی آنها اقدام شد.
رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری ابراز داشت: بررسی میکروسکوپی اسلایدهای تهیه شده از مقاطع بافتی تهیه شده نشان داده که اسانس آویشن شیرازی کمترین میزان آسیب‌های بافتی را در تاس‌ماهی ایرانی ایجاد می‌کند و طبق نتایج حاصل در به‌کارگیری دوزهای بالای اسانس آویشن شیرازی مواردی از پرخونی، هیپرپلازی و هیپرتروفی، چسبندگی رشته‌های ثانویه، حجیم شدن غضروف پشتیبان و نکروز رشته‌های ثانویه آبشش‌ها مشاهده شده است.
وی، بررسی مقاطع بافتی تهیه شده از پوست بچه تاس ماهیان ایرانی را نشانه سالم بودن تعداد زیادی از نمونه‌ها دانست و تصریح کرد: در تعداد محدودی از نمونه‌ها عوارضی مانند رگ‌زایی، نکروز لایه عضلانی زیر پوست مشاهده می‌شود و طبق نتایج حاصل از این تحقیق استفاده از حمام اسانس آویشن شیرازی روی بچه تاس‌ماهی ایرانی انگشت قد، با اهداف درمانی باید به کمترین مقادیر غلظت‌های اسانس مذکور و نیز کمترین مدت زمان برای تیمار ماهیان محدود شود.
پورکاظمی، توسعه کمی و کیفی پرورش ماهیان خاویاری در کشور و در راستای اجرای برنامه‌های مصوب تحقیقات راهبردی وزارت جهاد کشاورزی و طرح تولید پرو بیوتیک‌های اختصاصی تاس‌ماهی ایرانی در انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری را یکی از برنامه‌های مهم این موسسه برشمرد.
وی با بیان اینکه این برنامه از سال 89 آغاز شد، خاطر نشان کرد: مراحل اجرایی این طرح شامل جداسازی باکتری‌های اسید لاکتیک از روده بچه ماهیان خاویاری، تشخیص مولکولی باکتری‌های اسیدلاکتیک، ارزیابی رفتاری رشد پرو بیوتیک‌ها در شرایط متفاوت محیطی، تعیین فعالیت باکتریوسین‌های تولیدی پرو بیوتیک‌ها و نیز ارزیابی کاربرد پرو بیوتیک‌ها در شرایط کارگاهی است.
این مسئول با اشاره به دستاوردهای این طرح، یادآور شد: ثبت پنج گونه از پرو بیوتیک‌های تاس‌ماهی ایرانی از جمله این دستاوردهاست.
وی افزود: هم‌اکنون مراحل دیگر طرح در دست اجرا بوده و انتظار می‌رود تا سال 1391 پرو بیوتیک اختصاصی تاس‌ماهی ایرانی بخش اجرا معرفی شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
پورکاظمی درباره وضعیت صادرات خاویار پنج کشور حاشیه خزر تصریح کرد: سهمیه صادرات خاویار پنج کشور حاشیه خزر همچنان صفر است.
وی، با بیان اینکه تمام ماهیان از نظر وضعیت انقراض به وضعیت شدیدا انقراض طبقه‌بندی شده‌اند، تصریح کرد: وضعیت سه گونه فیل ماهی، تاس‌ماهی روسی و شیب در آب‌های ایران در مرحله شدیدا در حال انقراض هستند.
رئیس اسنتیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری، صید بی‌رویه، قاچاق و عدم تکثیر طبیعی و ناکافی بودن تکثیر مصنوعی و طولانی بودن زمان بلوغ ماهیان را از جمله دلایل در حال انقراض ماهیان خاویاری ذکر کرد.
وی، همکاری پنج کشور حاشیه خزر در حفظ ذخایر ماهیان خاویاری را مهم و ضروری دانست و اذعان داشت: تا زمانی که هر پنج کشور به صورت جدی به این موضوع نپردازند نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.
پورکاظمی شناخت عوامل تهدید کننده و به‌کارگیری تمام توان علمی منطقه را در حفظ ذخایر طبیعی تاثیرگذار خواند.
وی، نقش مشارکت مردم در حفظ ذخایر خاویاری دریای خزر را مهم دانست و ابراز داشت: افزایش فرهنگ‌سازی و سهم دولتی و خصوصی در این زمینه حائز اهمیت است.
رئیس انستیتو بین‌المللی ماهیان خاویاری خاطر نشان کرد: پس از تخم‌ریزی طبیعی ماهیان خاویاری، بچه ماهیان در نوار ساحلی مورد مصرف و صید قرار می‌گیرند و عدم خرید گوشت قاچاق و خاویار این گونه ماهیان می‌تواند مشارکت مردم را داشته باشد.
انتهای پیام/صا10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول