اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر آموزش و پرورش:

در هر سال تحصیلی 2 پایه نظام آموزشی متحول می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ‌قرار است در هر سال تحصیلی دو پایه نظام آموزشی ما تغییر پیدا کند.

در هر سال تحصیلی 2 پایه نظام آموزشی متحول می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ابراهیم سحرخیز پیش از ظهر امروز در همایش مدیران و کارشناسان نظام آموزشی متوسطه در اردبیل اظهار داشت: امسال با تغییراتی در پایه اول ابتدایی از لحاظ محتوای کتب درسی، قرار است سال تحصیلی آینده نیز پایه ششم تاسیس شده و دو پایه ششم ابتدایی و دوم ابتدایی از لحاظ کتب درسی و محتوا تحول پیدا کند.
سحرخیز ابراز داشت: کتب پایه ششم ابتدایی را همانند پایه پنجم با دو عنوان درس متفاوت همچون تفکر و پژوهش یک ساعت و کار و فناوری یک ساعت شکل گرفته و از سال تحصیلی آینده جانشین اول راهنمایی می‌شود.
وی با اعلام اینکه کلاس ششم ابتدایی در مدارس ابتدایی و به صورت تک معلم ساماندهی می‌شود، یادآور شد: در اغلب استان‌ها با کمبود فضا و حتی نیروی انسانی و تجهیزات در مقطع ششم ابتدایی روبرو نخواهیم بود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: با افزودن یک پایه به مقطع ابتدایی نظام متوسطه را نیز به صورت دو بخش سه ساله خواهیم داشت به گونه‌ای که پایه اول، دوم و سوم متوسطه شکل عمومی خواهد داشت و در سه سال دوم متوسطه تحصیل به صورت تخصصی و نیمه تخصصی خواهد بود.
سحرخیز تصریح کرد: نباید مردم نگران این تغییرات شوند چرا که قرار نیست به یک‌باره دوره راهنمایی حذف شود و به جای آن نظام جدید جایگزین شود بلکه در گذر شش ساله قرار است این تغییر و تحولات انجام شود.
این مسئول ادامه داد: بعد از شش سال نظام پیش‌دانشگاهی حذف می‌شود و ما در این شش سال هم نظام پیش‌دانشگاهی را خواهیم داشت و هم به مرور مقطع راهنمایی را با نام متوسطه اول خواهیم شناخت.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مورد نظام ارزشیابی در تحول بنیادین ابراز داشت: نظام ارزشیابی ما در مقطع ابتدایی اغلب کیفی – توصیفی است اما در سند اشاره شده است که ارزشیابی گذر از مرحله به مرحله دیگر نتیجه محور، جامع و نهایی خواهد بود اما ارزشیابی گذر از پایه‌ای به پایه دیگر فرآیند محور خواهد بود.
سحرخیز در مورد فعالیت معلمان مقطع راهنمایی نیز در نظام جدید آموزشی گفت: ما نیروهای تخصصی خود را حفظ می‌کنیم چرا که یکی از سیاست‌گذاری‌های آموزش و پرورش  تبدیل به احسنت کردن نیروهای تخصصی است و به هیچ وجه حق وادار کردن معلمان راهنمایی برای تدریس در مقطع ابتدایی نیست.
وی افزود: هم اکنون 12 میلیون دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول تعلیم و تربیت هستند و ما هیچ کمبود فضا، تجهیزات و نیروی انسانی را به رغم کاهش جمعیت دانش‌آموزی در برخی از مناطق شاهد نیستیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه پایه ابتدایی از پنج سال به شش سال به دلیل برخی الزامات و بررسی‌های کارشناسی و روانشناسی ارتقا یافته است، خاطرنشان کرد: در بیش از 121 کشور دنیا نظام آموزشی دوره ابتدایی شش ساله است و ما با افزودن یک پایه به نظام آموزشی ابتدایی سعی کردیم فرصت آموزش و تربیت را در این دوره مغتنم شمرده و از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی به ارتقای شاخص‌های پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی در تمام مناطق شهری و روستایی و تفکیک جنسیتی دختر و پسر اشاره کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد در پنج سال مقطع ابتدایی نمی‌توانستیم به اهداف مورد نظر که تثبیت و تقویت بسیاری از شاخصه‌های تربیتی، آموزشی و پرورشی بوده دست یابیم به همین دلیل نظام آموزشی ابتدایی را از پنج سال به شش سال ارتقا دادیم تا بتوانیم این دوره را با آموزش‌های تقویتی تکمیل و تثبیت کنیم.
انتهای پیام/صا10/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول