اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد

افزایش 3 درصدی جذب دانش‌آموزان به هنرستان‌ها

خبرگزاری فارس: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی جاری، سه درصد افزایش جذب دانش‌آموزان را به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای محول کردیم.

افزایش 3 درصدی جذب دانش‌آموزان به هنرستان‌ها
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ابراهیم سحرخیز در حاشیه سفر به اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این جذب هر چند در نگاه اولیه ناچیز به نظر می‌رسد اما اگر به رغبت و گرایش دانش‌آموزان به رشته‌های نظری و دانشگاه‌زدگی آنها توجه کنیم این میزان جذب دانش‌آموز به هنرستان‌ها بسیار ارزشمند است.
وی با اشاره به علاقمندی دانش‌آموزان روستایی و شهری به رشته‌های نظری و گرایش آنها به این سمت، اضافه کرد: قرار است هر ساله با تجهیز هنرستان‌ها دانش‌آموزان بیشتری را ترغیب به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی کنیم و در این عزم جدی آموزش و پرورش، همراهی دستگاه‌هایی همچون سازمان فنی و حرفه‌ای تولید‌کنندگان و بخش خصوصی ضروری به نظر می‌رسد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: اگر دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل از هنرستان‌ها به سرعت جذب بازار کار شده و در شرکت‌ها و کارخانه‌ها و صنایع مختلف مشغول فعالیت شوند رغبت به سوی هنرستان‌ها بیشتر شده و این نوید دهنده سازندگی تاثیرگذاری است.
سحرخیز یادآور شد: قرار است از اعتبارات عمرانی استان‌ها 20 درصد برای تجهیز و خرید امکانات آموزشی و کمک آموزشی با اولویت هنرستان‌ها تخصیص پیدا کند که اگر این کار انجام شود در یک فرایند پنج ساله می‌توانیم هنرستان‌ها را به جدیدترین امکانات و تجهیزات مجهز کنیم.
این مسئول با اشاره به محدودیت منابع اعتباری آموزش و پرورش و اختصاص بیش از 94 درصد آن به حقوق پرسنل، تصریح کرد: از شش درصد باقیمانده چیزی عاید تجهیز هنرستان‌ها و به روز رسانی فناوری‌ها در این مجموعه‌ها نمی‌شود که در این باب انتظار می‌رود سازمان نوسازی و استانداران توجه جدی به تجهیز هنرستان‌ها داشته باشند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در کنار توسعه کمی باید رشته‌های جدید را متناسب با نیازهای بازار تدارک ببینیم به گونه‌ای که ما به دنبال راه‌اندازی رشته‌های جدیدی همچون نانو متناسب با نیاز جامعه در هنرستان‌ها و مراکز کار و دانش هستیم.
سحرخیز با اعلام اینکه بحث فضاهای آموزشی  یک رویکرد جدی در نظام تحولی آموزش و پرورش است،‌ افزود: رویکرد ما ساخت و ساز مدارس ابتدایی و در کنار آن توجه به ساخت هنرستان‌ها است به گونه‌ای که هنرستان‌سازی در سند تحولی مورد اقبال و توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به تشویق و ترغیب دانش‌آموزان و گرایش آنان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای، گفت: در کنار آن برای جذب نیروی انسانی کارآمد در این حوزه برنامه‌ریزی‌های دقیق انجام شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود مبنای نظام تحولی آموزش و پرورش را در کنار آموزه‌های دینی و مکتبی، فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی توصیف کرد و افزود: ما به دنبال رفع برخی از ضعف‌ها و آسیب‌ها نظیر تناسب نداشتن تربیت نیروی انسانی با نیاز جامعه، کاهش اثربخشی و بهره‌وری آنها، متناسب‌ نبودن ورودی آموزش و پرورش با خروجی کیفی و کارآمد و تحول در برخی از ساختارهای کهنه و وارداتی در آموزش و پرورش هستیم.
وی تصریح کرد: موارد یاد شده از جمله دلایلی بود که ما را موظف کرد تا این نظام تحولی را تدوین کنیم تا بتوانیم مطابق نقشه جامع علمی قانونی مدون در حوزه آموزش و پرورش داشته باشیم.
سحرخیز در بخش دیگری از سخنان خود پایه ششم را از جنس ابتدایی دانست و افزود: این پایه تحصیلی ربطی به راهنمایی ندارد و به صورت تک معلمی متناسب با کتاب‌های پنجم ابتدایی و با هدف تثبیت و تقویت نظام ابتدایی همچون کشورهای دیگر شکل اجرا و عملیاتی می‌گیرد.
این مسئول با اشاره به حساسیت و مهم بودن نظام آموزشی ابتدایی، ابراز داشت: شکل‌گیری شخصیت، نهادینه شدن آموزه‌ها و مفاهیم دینی، اخلاقی و تربیتی در این مقطع اتفاق می‌افتد و ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا پایه ابتدایی را به عنوان اصلی‌ترین پایه تحصیلی تقویت کنیم تا بتوانیم اهداف این دوره را به فرجام برسانیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در این نظام به هشت حوزه تفکر، نیازهای اجتماعی، اخلاقی، زیستی، بهداشتی و... توجه شده است و ما تلاش می‌کنیم تا سمت و سوی انتخاب مسیر آینده را برای دانش‌آموزان به پایه ششم ابتدایی منتقل کنیم تا نظام تحولی شکل واقعی به خود بگیرد.
سحرخیز جایگاه آموزش و پرورش استان اردبیل را مناسب توصیف کرد و بیان داشت: استان اردبیل در اغلب شاخص‌ها رشد چشمگیر و قابل توجه داشته و انتظار می‌رود در نظام جدید آموزشی نیز در برخی از موانع ارتقای کیفی را شاهد باشیم.
وی تصریح کرد: اگر بتوانیم با رفع برخی از ضعف‌ها و افت‌های نظام آموزشی هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و تعیین تکلیف آنان را در سه سال اول متوسطه مورد توجه قرار دهیم دانش‌آموزان ما در سه سال دوم مقطع متوسطه در انتخاب رشته و ادامه مسیر آرمانی خود دچار مشکل نمی‌شوند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هم اکنون بیش از یک میلیون و 50 هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی در کشور مشغول تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: برای ورود حدود یک میلیون دانش‌آموز به مقطع ششم ابتدایی برنامه‌ریزی‌های لازم اعم از فضا، تجهیزات و نیروی انسانی را انجام دادیم به گونه‌ای که با برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت، معلمان این مقطع را مجهز راهی کلاس درس می‌کنیم.
سحرخیز اظهار داشت: آموزش و پرورش هم اکنون با تعیین وضعیت نیروهای حق‌التدریس، آموزشیاران نهضت و جذب در سال گذشته با کمبود نیرو مواجه نیست و ما هم اکنون 3 هزار و 900 دانشجوی فارغ‌التحصیل مراکز تربیت معلم را نیز به این بدنه تزریق کرده و از توان آنها استفاده می‌کنیم.
این مسئول در پایان سخنان خود با اعلام اینکه در این سند 21 راهکار و هدف‌گذاری اصلی مورد توجه قرار گرفته است، ابراز داشت: در نظام جدید آموزشی نه تنها مجتمع‌های آموزشی و پرورشی حذف نمی‌شوند بلکه تقویت شده و قرار است با فعالیت این مجتمع‌ها نقش مدیران را به عنوان رهبر آموزشی ارتقا داده و برنامه محور حرکت کنیم.
انتهای پیام/صا10/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول