اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همایش ثبت آثار تاریخی کشور صورت گرفت

ثبت 24 اثر کردستان در فهرست آثار ملی کشور

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از ثبت 24 اثر کردستان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

ثبت 24 اثر کردستان در فهرست آثار ملی کشور
امیر الهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: در چهارمین همایش سراسری شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی، معنوی و طبیعی کشور که از تاریخ پنجم تا هشتم دی‌ماه جاری در منطقه آزاد قشم برگزار شد، استان کردستان توانست 24 اثر را در حوزه‌های میراث تاریخی، معنوی و طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برساند.
به گفته وی در این همایش در حوزه‌ میراث معنوی پرونده‌های «کلاش‌بافی کردستان»، «بازی‌های محلی هورامان»، «قالی تک‌پود سنندج» و «مراسم گلگیران بیجار» ارائه شد و همگی به ثبت ملی رسیدند.
الهی افزود: پرونده‌ بناهای استان که شامل «قلعه سرهنگ کسرایی»، «قلعه حسن تیمور»، «منزل عطایی»، «منزل خوش‌نواز»، «منزل هادی‌خان سنندجی» و «پنج سردرب تاریخی شهر سنندج که شامل سردرب‌ خانه‌های معاونی، قطبی، مرادی، محمدی و سردرب مسجد وکیل‌السلطان» است توسط کارشناس بناهای تاریخی ارائه شد.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان همچنین از ارائه پرونده 11 تپه کردستان در همایش سراسری شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی، معنوی و طبیعی کشور خبر داد و گفت: در این همایش تپه‌های "استاد عبدالله در روستای امیرآباد»، «تپه برده ره‌شه در روستای خیرآباد»، «تپه پیر رستم در روستای امیرآباد»، «تپه خُروند در روستای امیرآباد»، «تپه زرینه در روستای سیاناو»، «تپه قلعه کوله‌ساره در روستای کوله‌ساره»، «تپه گلابی در روستای دانان»، «تپه مارنج در روستای مارنج»، «تپه ماکان در روستای کیله گلان»، «تپه حسن آقای شمالی در روستای احمدآباد» و «تپه وشترمل در روستای شترمل» به ثبت ملی رسیدند.
الهی با بیان اینکه تمام این تپه‌ها در محدوده‌ شهرستان کامیاران قرار دارند، افزود: سه پرونده‌ میراث طبیعی شامل «درخت کهنسال روستای بیاندره در شهرستان بانه»، «درخت زبان‌گنجشک روستای کانی گشه در شهرستان کامیاران» و «باغ چهل گردو روستای کانی گشه در شهرستان کامیاران» نیز در این همایش توسط کارشناسان میراث ارائه شد و به ثبت رسید.
انتهای پیام/صا10/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول