اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای اسلامی شهر سردرود:

سردرود تابلوفرش بیداری اسلامی را می‌بافد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای اسلامی شهر سردرود گفت: شهر سردرود به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز بافت تابلو فرش کشور و جهان، تابلوفرش بیداری اسلامی را می‌بافد.

سردرود تابلوفرش بیداری اسلامی را می‌بافد
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دفتر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی،علی وظیفه‌شناس در دیدار اعضای ستاد بافت تابلوفرش بیداری اسلامی با نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز با بیان اینکه سردرود مرکز تولید قالی‌های تصویری ایران و جهان به شمار می‌رود، درباره مزایای تولید تابلوفرش، اظهار داشت:‌ تابلو‌فرش‌ها، دار قالی کوچک دارند و می‌توان آن را حتی در آشپزخانه، هال یا اتاق خواب تعبیه کرد، نیاز به کارگاه بزرگ، وسایل جنبی و هزینه‌های گزاف ندارد، مواد اولیه و نخ آن در یک گونی جابه‌جا می‌شود و چون طرح تصویری تابلوفرش طبیعت، مفاخر فرهنگی و دیدنی‌های ایران، آذربایجان و گل است، بافندگان رغبت زیادی به بافت آن نشان می‌دهند و از لحاظ روان‌شناسی نیز بافت هنرمندانه این نوع قالی‌ها در تلطیف روح و روان بافندگان اثر زیادی دارد.
وی با بیان اینکه نخ اکثر قالی‌های تصویری بافته شده از ابریشم است و روزانه به طور متوسط بیش از 150 تابلو فرش در استان آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود، ادامه داد: حدود 45 درصد آن در سردرود بافته می‌شود.
وظیفه‌شناس با بیان اینکه سردرود به‌عنوان یکی از شهرها و مراکز مهم و به تعبیری تابلو‌فرش‌های درجه یک ایران و آذربایجان در آن بافته می‌شود، ادامه داد: امروزه نام و آوازه فرش‌های هنری این شهر حصار مرزها را درنوردیده و جهانی شده است و شاید کمتر کسی در عالم هنر قالیبافی(تابلو‌فرش) نام سردرود را نشنیده باشد به بیان دیگر این شهر با قالی‌ها و تابلوهای هنری خود نام آشنای دوستداران هنر قالیبافی در سراسر جهان است.
وی افزود: دستان هنرمند و اندیشه باذوق هنرمندان سردرود چنان با احساس و زیبا به خلق آثار هنری می‌پردازند که گاهی پذیرش و درک چگونگی خلق آنها مشکل می‌شود و باید گفت هنرمندان فرش سردرود آفریدگان هنر فرش هستند.
رئیس شورای اسلامی شهر سردرود گفت: در این شهر علاوه بر بافت و تولید فرش‌های معمولی در ابعاد و اندازه‌های مختلف، قالی‌های حجمی، برجسته همچنین دو رویه که صرفاً جنبه هنری دارند نیز بافته می‌شود.
وی ادامه داد: قالی‌های هنری و تابلوفرش‌های تولیدی در سردرود تلفیقی از صدها نوع رنگ، طرح و نقشه بوده و  استفاده از صدها نوع خامه رنگی برای بافت قالی‌های شکیل سردرود اعم از مینیاتور، پرتره، مناظر و کتیبه تکنیک‌های خاص رنگریزی و هنرمندی هنرمندان را طلب می‌کند.
انتهای پیام/ح30/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول