اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن نجوم کرمانشاه خبر داد

تلاش برای احداث رصدخانه در مرتفع‌ترین نقطه پارک شیرین

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن نجوم شهرستان کرمانشاه، گفت: نهایت تلاش انجمن، احداث رصدخانه در مرتفع‌ترین نقطه پارک شیرین کرمانشاه است.

تلاش برای احداث رصدخانه در مرتفع‌ترین نقطه پارک شیرین
محمدعلی خدایاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با بیان اینکه احداث این رصدخانه سال‌ها به دلایل مختلف از جمله عدم توجه جدی، تغییر مسئولان و درک نکردن اهمیت موضوع مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، اظهار کرد: حوض بزرگ و متروک بالای پارک شیرین که سال‌ها بدون استفاده مانده، مناسب‌ترین محل برای احداث رصدخانه است.
وی احداث این رصدخانه را بزرگ‌ترین افتخار علمی فرهنگی برای شهر دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر رصدخانه‌ها در خارج شهر برای متخصصان احداث می‌شود و عامه مردم جواز رفتن به آنجا را ندارند، راه‌اندازی این رصدخانه در شهر را باعث دسترسی راحت مردم به آن و استفاده مفید خواهد شد.
خدایاری، کمک‌های مردمی را راهی برای تسریع در ساخت این رصدخانه دانست و تصریح کرد: در اختیار گذاشتن کمک‌ها و حمایت‌ها از طرف مردم، منتخبان در شورای شهر، شهرداری و ارگان‌های مربوطه کمکی بزرگ برای ساخت هر چه سریع‌تر این مکان علمی است.
خدایاری در خصوص سابقه این انجمن گفت: انجمن نجوم کرمانشاه از 15 سال پیش با نام اختصاصی شعری تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه تنها ستاره‌ای که به جز خورشید نامش در قرآن آمده ستاره شعری یمانی است، در خصوص این وجه تسمیه خاطرنشان کرد: به دلیل آمدن این نام در آیه 49 سوره نجم و به خاطر تبرک جستن از آن، لفظ شعری را بهترین نام برای این انجمن دانستیم.
مسئول انجمن نجوم با اشاره به اینکه آمدن نام ستاره شعری در قرآن و بسیاری از آیات دیگر در خصوص ماه، خورشید و پدیده‌های مربوط به آسمان در این کتاب نشان دهنده توجه این کتاب مقدس به علم نجوم است، افزود: به خاطر وابستگی‌های مادی و مشغله‌های فراوان بسیاری از مردم از لذت‌های معنوی این علم غافل مانده‌اند در حالی که نجوم راهی برای شناخت خداوند است. 
وی تصریح کرد: این ستاره نسبتا به زمین نزدیک است و 6/8 سال نوری از ما فاصله دارد. 
خدایاری با تاکید بر اینکه ستاره شعری درخشنده‌ترین ستاره در نیمکره شمالی و جنوبی است، ادامه داد: در گویش معمولی کرمانشاه به این ستاره گلاویژ می‌گویند که در فصل پاییز در اواخر شب شاخص‌ترین و در عین حال درخشنده‌ترین ستاره است. 
وی خاطرنشان کرد: این انجمن به صورت علمی، آماتوری و غیرحرفه‌ای به بررسی مسائل نجومی می‌پردازد و هسته خوبی برای افراد علاقه‌مند به نجوم است که می‌خواهند این کار را به صورت غیرحرفه‌ای دنبال کنند. 
خدایاری، انجام کار و اقدامی علمی فرهنگی برای مردم کرمانشاه را یکی از اهداف تاسیس این انجمن عنوان کرد و ادامه داد: یکی از اهدافی که با تاسیس این انجمن به دنبال آن بودیم ارتقای فرهنگ و در اختیار گذاشتن اطلاعات نجومی برای مردم کرمانشاه است.
مسئول انجمن نجوم کرمانشاه اضافه کرد: حداقل دستاورد علم نجوم برای افراد به‌کارگیری آن به‌عنوان سرگرمی و دیدن آسمان است و معرفت‌شناسی به جهان هستی و آرامش فراهم شده از لحاظ روحی به خاطر دیدن زیبایی‌های آسمان در رده‌های بعدی جای می‌گیرد.
وی در پایان گفت: جمعه هر هفته از ساعت 9:30 الی 12:30 در تالار شهرداری کرمانشاه، محفلی صمیمی تشکیل می‌شود که علاوه بر آشنایی افراد با یکدیگر؛ مطالعه خبرهای نجومی و هماهنگی برای برنامه رصدی هفته، مانند رویت کسوف و خسوف و بارش شهابی، در صورت پاک بودن هوا انجام می‌شود.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول