اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

30 درصد استفاده از کودهای شیمیایی کاهش می‌یابد

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: طبق برنامه پنجم توسعه استفاده از کودهای شیمیایی کاهش می‌یابد.

30 درصد استفاده از کودهای شیمیایی کاهش می‌یابد
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعدالله اسکندری صبح امروز در کارگاه آموزشی یک روزه آشنایی زنان روستایی با تهیه و تولید کود ورمی کمپوست با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه مقرر شده که استفاده از کودهای شیمیایی به میزان 30 درصد کاهش یابد، اما استفاده از کودهای آلی، بیولوژیک و کمپوست در دستور کار سازمان قرار گرفته و در استان گسترش می‌یابد.
وی با بیان اینکه استفاده بیش از اندازه از فرآورده‌های مصنوعی مانند کودهای شیمیایی به منظور افزایش محصول در واحد سطح زمین‌های کشاورزی سبب بر هم خوردن توازن اکولوژیکی در محیط‌ زیست شده و خطراتی را برای سلامت محیط زیست فراهم می‌سازد، گفت: این در حالی است که استفاده از کودهای آلی، بیولوژیک و کمپوست علاوه بر حاصلخیزی خاک موجب کاهش تاثیرات منفی حاصل از کاربرد بیش از اندازه کودهای شیمیایی می‌شود و همچنین قابلیت جذب عناصر معدنی موجود در خاک و قابلیت نگهداری آب در خاک را افزایش می‌دهد.
وی با اشاره به فواید ورمی کمپوست برای تبدیل زباله به کودی ارگانیک افزود: ورمی کمپوست یک نوع ترکیب آلی و تولید هوموس با استفاده از نوعی کرم زباله خوار است که در صورت فرآوری صحیح فاقد هر نوع آلودگی است.
اسکندری با بیان اینکه کود آلی و کمپوست سبب بهبود نفودپذیری و تهویه خاک می‌شود، افزود: در زمینه  ایجاد واحدهای تولیدی کمپوست نیز تسهیلاتی از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان در قالب فعالیت‌های باغبانی به متقاضیان داده می‌شود.
کمپوست کردن قدیمی‌ترین روش بازیافت بوده و ترکیبی از ضایعات مواد خوراکی و زباله‌هایی کشاورزی و باقیمانده علف‌های هرز و برگ‌های خزان یافته و غیره  است که از طریق تجزیه هوازی به ترکیبات آلی غنی دگرگون شده است. فرآیند کمپوست بسیار ساده است و توسط افراد با تجربه در باغات و مزارع انجام می‌شود.
همچنین این کود که از پسماندهای خانگی و غذایی تولید می‌شود یکی از بهترین کودها برای مصارف کشاورزی به شمار می‌رود و تولیدکنندگان گل و گیاه نیز امکان استفاده از این کود را دارند.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول