اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی:

دانشگاه و پژوهشگر عوامل مهم پیشرفت جامعه‌اند

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سازمان‌ها و مجموعه‌های دولتی و غیر دولتی دانشگاه را مبدأ تحول و پیشرفت جامعه بدانند و مشکلات را به منظور یافتن راه حل به پژوهشگران دانشگاهی ارائه کنند.

دانشگاه و پژوهشگر عوامل مهم پیشرفت جامعه‌اند
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمد‌حسین لطفی‌زاده ظهر امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با اشاره به اینکه در پژوهش‌های امروز باید چالش‌های موجود در جامعه و ارائه راهکار به منظور رفع مشکل مدنظر قرار بگیرد، اظهار کرد: بررسی آگاهانه و جهت‌دار یک فرد یا یک تیم به منظور رفع ابهام یا مشکل یکی از مهم‌ترین تعاریف پژوهش تلقی می‌شود که برای تحقق این مهم در کشورهای پیشرفته مشکلات فعلی جامعه توسط سازمان‌ها، صنایع، کارخانجات، مجموعه‌های دولتی و غیر دولتی به منظور رفع مشکل به دانشگاه‌ها منتقل می‌شود.
وی با اشاره به فعالیت شرکت Nokia در کشور فنلاند افزود: فعالیت این شرکت برای نخستین بار از یک طرح پژوهشی آغاز شد و هدف آن ساماندهی ارتباطات مردمی به خاطر اوضاع نامناسب جوی در کشور فنلاند بود لذا این شرکت در نخستین مرحله تولید گوشی‌های موبایل خود توانست 22 برابر بودجه پژوهشی که برای این تحقیق صرف کرده بود، درآمد کسب کند.
معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ابراز کرد: در حال حاضر حمایت لازم و کافی مسئولان از پژوهشگران کشور وجود ندارد اما با توجه به نیروی انسانی فعلی و توان پژوهشی کشور ظرفیت بالایی را در این حوزه شاهد هستیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر امکانات سخت‌افزاری، نرم افزاری و نیروی انسانی مجرب مانند پایگاه داده‌های علمی در کشور و به خصوص در دانشگاه آزاد اسلامی مهیا است و تنها موردی که محققان باید سرلوحه کار خود دهند شهامت و جسارت در پژوهش است.
لطفی‌زاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از سال بعد وارد دهه چهارم از تأسیس خود می‌شود گفت: هم‌اکنون رشته‌هایی در این دانشگاه ارائه و تدریس می‌شود که برند بین‌المللی داشته و حرف نخست را در دنیا می‌زند به طوری که در ارتباط با تعداد مقالات و در برخی گرایش‌ها بالاترین تولید علمی مختص دانشگاه آزاد است.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است رتبه نخست تعداد مقالات در خاورمیانه را در رشته شیمی به دست بیاورد، اضافه کرد: از شرایط به وجود آمده باید بهره برد و تهدید را تبدیل به فرصت کرد لذا در داخل کشور نیز سازمان‌ها و مجموعه‌های دولتی و غیردولتی باید دانشگاه را مبدأ تحول و پیشرفت جامعه بدانند و مشکلات را به پژوهشگران دانشگاهی ارائه کنند.
معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با ارائه چند پیشنهاد به پژوهشگران افزود: انگیزه و نیت در پیشبرد پژوهش بسیار تأثیرگذار است چرا که اگر این کار بدون توجه به کسب شهرت و تنها به منظور گره‌گشایی از مشکلات جامعه انجام شود یقیناً تأثیرگذار خواهد بود.
وی ابراز کرد: توجه به نقش پیش‌ فرض‌های ارزشی، شهامت در پژوهش و امانت‌داری از دیگر خصوصیت پژوهشگران موفق تلقی می‌شود که در حال حاضر برخی از محققان نسبت به امانتداری بی‌توجه هستند و دزدی علمی در حال افزایش است.
لطفی‌زاده اظهار کرد: برخی از پژوهشگرنماهای دانشگاهی از سایر مقالات بدون هیچ گونه اعمال تغییری نمونه‌برداری می‌کنند و نسبت به امانت‌داری که از مؤلفه‌های دینی ما محسوب می‌شود بی توجه هستند.
وی در پایان سخنانش نشاط و تحقیق در پژوهش و کار کردن به صورت گروهی را نیز از دیگر مؤلفه‌های مهم در انجام تحقیق دانست، و افزود: بزرگترین ویژگی کار گروهی پوشاندن ضعف های یکدیگر است که در نهایت موجب ارائه نتیجه به شکلی مطلوب خواهد شد.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول