اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرهنگ شهروندی، فرهنگ زندگی اجتماعی

ایجاد فرهنگ شهروندی نیازمند برنامه جامع است

خبرگزاری فارس: سخنگوی شورای اسلامی شهر قم گفت: ایجاد فرهنگ مناسب شهروندی نیازمند برنامه‌ریزی جامع و کامل است و باید آموزش‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی به دانش‌آموزان ارائه شود.

ایجاد فرهنگ شهروندی نیازمند برنامه جامع است
حسن بختیاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، در خصوص اهمیت فرهنگ شهروندی اظهار کرد: یکی از نیازمندی‌های اساسی در تمام جوامع شهری ارتقای فرهنگ شهروندی است که توجه به آن یک ضرورت به حساب می‌آید.
وی با تاکید بر اهمیت این موضوع افزود: این موضوع دامنه وسیعی داشته و با تمام رفتارهای شهروندان که در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهند ارتباط دارد، بنابراین توجه به فرهنگ شهروندی می‌تواند تمام مشکلات موجود در جوامع شهری را برطرف کرده و هزینه‌ها را کاهش دهد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم یکی از موارد فرهنگ‌ شهروندی را مسائل حمل و نقل دانست و بیان کرد: یکی از شاخص‌ترین بحث‌ها در خصوص فرهنگ شهروندی توجه به ترافیک است که می‌تواند سلامت شهروندان را تامین کرده و مخاطرات ناشی از رفتارهای نامناسب و دور از جایگاه فرهنگ شهروندی را کاهش دهد.
بختیاری ادامه داد: توجه به حمل و نقل و ترافیک شهری در تسریع و روان‌سازی ترافیک، عبور و مرور و مشکلات زیست محیطی نیز تاثیرگذار است. 
 
* فرهنگ موتورسواری باید آموزش داده شود
وی با اشاره به اینکه فرهنگ موتورسواری یکی دیگر از زیر شاخص‌های فرهنگ شهروندی است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح در سطح شهر موتورسیکلت‌سواران هستند که به نظر می‌رسد موتورسواران آن گونه که باید قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم عدم توجه کافی به این مسئله مهم را عامل بروز تصادفات برشمرد و تصریح کرد: فرهنگ و تردد در شهر ما در سطح قابل قبولی نیست که همین موجب تلفات جانی و مالی می‌شود و خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه دارد.
وی اضافه کرد: با توجه به گزارش‌های اورژانس شاهد هستیم که تصادفات موتورسیکلت و تلفات در این بخش خارج از حد طبیعی است.
بختیاری خواستار ارائه آموزش به موتورسواران شد و ابراز کرد: در این حوزه برخی از دستگاه‌ها به دنبال آموزش هستند که باید این اقدام به شکل جدی‌تر اتفاق بیفتد و گسترش بیشتری پیدا کند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم به ضرورت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هنوز به عنوان یک فرهنگ توسط بعضی از شهروندان اهمیت داده نمی‌شود که این موجب بروز مشکلاتی نظیر آلودگی هوا و... خواهد شد که امروزه کلانشهرها از این مشکل رنج می‌برند.

* فرهنگ شهروندی را به مدرسه‌ها ببریم
بختیاری با بیان موضوع نظافت شهری اظهار کرد: در بحث نظافت شهری هم گاهی با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم که ریختن زباله‌های شهری در کانال‌ها و نهرها اتفاق می‌افتد و با بارش باران کانال‌های فاضلاب گرفته می‌شود.
وی ادامه داد: به صورت مشخص روزانه 600 تن زباله جمع‌آوری می‌‌شود که باید مدیریت شود و تفکیک زباله در مبدا می‌تواند هزینه‌های دفن و دفع زباله را کاهش دهد و آثار زیان بار ناشی از تخلیه زباله در محیط زیست از بین می رود.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به راهکار‌هایی در خصوص ایجاد فرهنگ شهروندی بیان کرد: ایجاد فرهنگ مناسب شهروندی نیازمند برنامه‌ریزی جامع و کامل است و باید آموزش‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی به دانش‌آموزان داده شود.
بختیاری در ادامه عنوان کرد: بحث ضرورت‌های رعایت فرهنگ شهروندی باید برای تمام افراد جامعه تبیین شود و به صورت خاص آموزش و پرورش، شهرداری، نیروی انتظامی و تمام مجموعه‌هایی که درگیر فرهنگ شهری هستند، گامی بردارند تا دیگر شاهد این مشکلات نباشیم.
انتهای پیام/ج20/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول