اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی

آثار قم‌پژوهی رونمایی می‌شود

خبرگزاری فارس: در مراسمی با حضور آیت‌الله مومن عضو مجلس خبرگان رهبری و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از آثار قم‌پژوهی رونمایی و از پیشگامان قم‌پژوهی تجلیل می‌شود.

آثار قم‌پژوهی رونمایی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، رئیس مرکز قم‌پژوهی و کانون نویسندگان قم دوشنبه شب در جمع خبرنگاران از رونمایی از آثار منتشر شده توسط مرکز قم‌پژوهی خبر داد و اظهار کرد: این آثار در 14 جلد و در 6 هزار صفحه و با همکاری کانون نویسندگان قم و عده‌ای از قم پژوهان منتشر شده است.
وی افزود: در جلد اول این مجموعه زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) و تاریخ آستانه مقدسه با تفصیل فراوان مورد بحث قرار گرفته است و جلد دوم به مساجد و مشاهد و مزارات قم اختصاص دارد و شامل پژوهشی درباره این مسائل و نیز درباره امامزادگان قم و بناهای کهن آن است.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی ‌بنایی خاطرنشان کرد: در جلد سوم حوزه علمیه قم و مدارس و مراکز آن بررسی شده و از چگونگی تاسیس و تکوین حوزه و تحولات آن سخن رفته است و جلد چهارم این مجموعه ویژه رجال قم است و مشتمل بر مطالعاتی درباره فقیهان و محدثان و عالمان و خاندان‌های بزرگ قمی است.
وی ادامه داد: ‌در پنجمین مجلد از این شناخت‌نامه که مفصل تر از همه است تاریخ قم موضوع تحقیق قرار گرفته است و از تاریخ،‌ جغرافیا و مذهب و زندگی اجتماعی مردم سخن به میان آمده است و جلد ششم شامل چند سفرنامه قدیم و جدید و نیز تحلیلی درباره سفرنامه‌هایی است که درباره قم نگاشته شده است.
رئیس مرکز قم‌پژوهی ادامه داد: جلد هفتم به کتاب‌شناسی اختصاص دارد و شامل معرفی منابع قدیم و جدید درباره قم است و در جلد هشتم، آثاری پراکنده آمده است از جمله مقالاتی درباره فضیلت قم و گرایش‌های علمی در آن و کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌های آن.
وی افزود: در جلد دهم آثار پراکنده‌ای که در قم است را به طور یک‌جا چاپ کردیم و در این میان به مدرسه فقهی قم، مدرسه حدیثی قم،‌ مدرسه فلسفی و سبک فلسفی قم و همچنین مراکز مطبوعاتی و فرهنگی قم اشاره کرده‌ایم.
بنایی در ادامه به آثار آینده مرکز قم‌‌پژوهی اشاره کرد و گفت: پنج عنوان اثر در هشت جلد منتشر خواهیم کرد که طرفة الفاطمین در سه جلد و هزار و 500 صفحه، بهشت کویر پژوهشی در تاریخ، ‌جغرافیا و فرهنگ قم در 900 صفحه، گنجینه آثار قم در2 جلد و بیش از هزار و 500 صفحه، قم در منابع کهن و مراجع فارسی در 400 صفحه و قم در متون عربی در 300 صفحه در آینده‌ای نزدیک آماده انتشار خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: همزمان با برگزاری مراسم رونمایی از آثار قم پژوهی از حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر سیدمحمود مرعشی و خانواده مرحوم علی‌اصغر فقیهی به عنوان پیشگامان قم شناسی تجلیل خواهیم کرد.
رئیس کانون نویسندگان قم تصریح کرد: نمایشگاهی از آثار قم‌پژوهی و برگزاری نمایشگاه عکس قم قدیم از برنامه‌های حاشیه‌ای، مراسم رونمایی از آثار قم‌پژوهی است که در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار می‌شود.
وی خاطرنشان کرد:‌ جای این کار در قم خالی بود که امیدواریم بتوانیم با اقداماتی که انجام می‌دهیم بخشی از هویت تاریخی، دینی و فرهنگی قم را به نسل جوان و مردم سایر نقاط کشور بشناسانیم و اهمیت و جایگاه قم را بهتر از گذشته تبیین کنیم.
لازم به یادآوری است مراسم رونمایی از آثار قم‌پژوهی و تجلیل از پیشگامان قم‌پژوهی پنج‌شنبه 8 دی‌ ماه در مرکز فقهی ائمه قم برگزار می‌شود.
انتهای پیام/ج20/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول