اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد:

تولید سالانه بیش از 65 هزار تن حبوبات در آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سالانه بیش از 35 هزار تن نخود سفید و رنگی در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود.

تولید سالانه بیش از 65 هزار تن حبوبات در آذربایجان‌شرقی
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، ایوب ایرانی‌فام با بیان اینکه 42 هزار و 142 هکتار از اراضی استان به کشت نخود سفید و رنگی اختصاص داده شده است، اظهار کرد: از خانواده حبوبات علاوه برنخود، عدس، لوبیا و باقلا نیز در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود که اکثریت آنها به صورت دیم کاشته می‌شوند و مجموع تولید حبوبات استان بالای 65 هزار تن است.
وی با بیان اینکه شهرستان‌های هشترود، ورزقان و چارایماق بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نخود دیم در استان هستند، یادآور شد: با تهیه بستر مناسب بذر، کشت به موقع، استفاده از بذور اصلاح شده و مدیریت صحیح مزرعه، می‌توان تولید این محصول در مزارع دیم  را در هر هکتار از 800 کیلو گرم  به بیش از 1.5 تن افزایش داد.
ایرانی‌فام، فقدان واریته و رقم مناسب برای تولید مکانیزه یعنی واریته‌ای با رشد رویشی مناسب و ارتفاع ساقه بلند را از جمله مشکلات تولید نخود دیم در استان و کشور عنوان کرد و گفت: در سال جهاد اقتصادی هدایت زارعان از کشت سنتی نخود به مکانیزه و افزایش عملکرد این محصول از برنامه‌های مهم این معاونت است.
نخود مانند سایر حبوبات، فیبر بالایی داشته و  فیبر محلول مانند یک برس زبر، سیستم گوارشی را پاک می‌کند. این نوع فیبر، گلوکز(قند) و کلسترول خون را کاهش می‌دهد.
همچنین نیاز به انسولین را در افراد دیابتی کم می‌کند همچنین در بین گروه‌های غذایی؛ نخود، عدس و نخود فرنگی، پروتئین، کلسیم و آهن را به مقدار کافی و لازم برای رفع نیاز بدن فراهم می‌کنند.
سالانه80 - 70 درصد نخود مصرفی کشور از کشورهای استرالیا، چین، تانزانیا و اتیوپی وارد می‌شود.
انتهای پیام/ح30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول