اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

کمک 150 میلیون دلاری آمریکا به قرقیزستان/تلاش واشنگتن برای ماندن در ماناس

خبرگزاری فارس: در حالی زمزمه‌های عدم تمدید و لزوم برچیده شدن پایگاه هوایی ماناس آمریکا پس از سال 2014 به گوش می‌رسد که واشنگتن تلاش می‌کند از طریق بالابردن اجاره بهای این پایگاه، مقامات قرقیزی را از این تصمیم خود منصرف کند.

کمک 150 میلیون دلاری آمریکا به قرقیزستان/تلاش واشنگتن برای ماندن در ماناس
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، "پامیلا اسپراتلن" سفیر آمریکا در بیشکک گفت: این کشور به جهت حضور پایگاه نظامی "ماناس" 150 میلیون دلار در سال 2011 به قرقیزستان داده است و حاضر به افزایش این مبلغ نیز می‌باشد.

اسپراتلن با اعلام این مطلب در همایشی به مناسبت دهمین سالگرد تأسیس ماناس افزود: این پایگاه در جنگ ضد تروریسم در افغانستان نقش مهمی داشته و آمریکا حاضر است اجاره بهای آنرا افزایش دهد.

سفیر آمریکا با خوشبینی در مورد آینده این پایگاه تصریح نمود: مطمئن است که همکاری قرقیزستان و آمریکا تقویت خواهد یافت زیرا مقامات قرقیز نیز مهم بودن مبارزه با تروریسم را درک می‌کنند.

 به گفته وی، وجود پایگاه نظامی آمریکا در قرقیزستان نه تنها برای تکمیل مالی بودجه این کشور مهم است بلکه همزمان برای بیش از 700 نفر از اتباع این کشور نیز اشتغال ایجاد کرده ‌است.

بنا به گزارش منابع خبری، در این مراسمی که در این پایگاه برگزار شد، مقامات وزارت دفاع قرقیزستان، نظامیان نیروهای نظامی آمریکا، وابسته‌های نظامی سفارت‌های برخی از کشورهای مقیم بیشکک و همچنین نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی شرکت کرده‌اند.

خوشبینی سفیر آمریکا در مورد آینده این پایگاه در حالی است که "الماس بیک اتمبایف" رئیس جمهوری قرقیزستان درپی پیروزی در انتخابات 2 ماه پیش اعلام کرد: بیشکک قرارداد اجاره این پایگاه را تا پایان (ژوئن سال 2014 ) بازنگری نخواهد کرد.

اما کارشناسان می‌گویند: مقامات دولت جدید قرقیزستان احتمالا با افزایش میزان حق‌الاجاره برای این پایگاه، مدت زمان حضور نظامیان آمریکایی را در آینده نیز تمدید می‌کنند.

پایگاه آمریکا در محدوده فرودگاه بین‌المللی "ماناس" در دسامبر سال 2001 در پی تهاجم نیروهای ائتلاف بین‌المللی به خاک افغانستان تأسیس شد.

اگرچه مقامات آمریکا هدف از ایجاد این پایگاه را پشتیبانی از نیروهای ائتلاف بین المللی در افغانستان اعلام کرده‌اند اما تحلیلگران ورود این نیروها را تنها بهانه‌ای برای ایجاد زمینه حضور در کشورهای آسیای مرکزی دانسته و می‌گویند: واشنگتن تنها با تأسیس این پایگاه قانع نبوده بلکه اجرای برنامه‌های بلندمدت طرح ایجاد پایگاه‌های مشابه در کشورهای دیگر این منطقه را نیز در دست دارد.

انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول