اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی:

اغلب حوزه­های پژوهشی گرفتار سیاست­زدگی است

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی گفت: توجه به پژوهش در کشور به صورت نمادین است و در اغلب حوزه­های پژوهشی گرفتار سیاست‌زدگی هستیم.

اغلب حوزه­های پژوهشی گرفتار سیاست­زدگی است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رسول کدخدایی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار داشت: در کشور باید برنامه مدون پژوهشی داشته باشیم اما متاسفانه توجه به پژوهش در کشور نمادین و منحصر به هفته پژوهش است و در اغلب حوزه­های پژوهشی نیز دچار سیاست­زدگی هستیم.
رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی افزود: عمده پژوهش­ها موردی، مقطعی، پراکنده و اغلب همسو است که باعث هدر رفتن منابع مالی و انسانی می‌شود.
وی ادامه داد: این در حالی است که باید با کاربردی کردن پژوهش­ها، گام به گام در راستای جنبش نرم­افزاری علم که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید کرده‌اند، حرکت کنیم.
وی عنوان کرد: در کشور ما عمده فعالیت­های پژوهشی، دولتی است، در حالی‌ که بخش خصوصی و صنعت باید بیش از پیش وارد این عرصه شوند تا بتوانیم از اقتصادی متکی بر نفت به اقتصادی دانش­محور در تمامی عرصه­های علم و فناوری برسیم و در این زمینه باید از تجربه کشورهای همچون کره­جنوبی و ژاپن استفاده کنیم.
وی افزود: براساس قانون، نیم تا سه درصد بودجه دستگاه‌های دولتی باید صرف پژوهش شود که متاسفانه نهادینه نشده است و از سوی دیگر نیز هفت دهم درصد تولید ناخالص ملی نیز باید به مقوله پژوهش اختصاص یابد که این روند در کشور ما بسیار کند انجام می­شود و نیاز به توجه بیشتر مسئولان دارد.
وی در این زمینه به اقدامات مثبت وزارت علوم اشاره و عنوان کرد: امروز در کشور حدود 29پارک علم و فناوری ایجاد شده است و بالغ بر 100مرکز رشد فناوری داریم، همچنین در کنار آن دو هزار شرکت دانش­بنیان نیز با فراهم کردن 18 هزار فرصت شغلی سهم مهمی در توسعه علمی کشور دارند.
وی سپس به معرفی پژوهشکده علوم و صنایع خراسان رضوی پرداخت و عنوان کرد: این پژوهشکده، مستقیما زیر نظر معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم فعالیت می­کند و متولی پژوهش­های کاربردی در حوزه صنایع غذایی است و با ساز و کارهای فراهم­ آمده به زودی به پژوهشگاه تبدیل می­شود.
وی افزود: تمامی تحقیقات این مرکز، مشتری­مدار است و برای تشویق بخش خصوصی و صنعت به سرمایه­گذاری در عرصه پژوهش، نیمی از هزینه­های تحقیقاتی را پژوهشکده تقبل می­کند و از سوی دیگر سعی داریم با پذیرش دانشجوی دکتری پژوهشی ارتباطی تنگاتنگ با بخش صنعت برقرار کنیم.
وی تعداد اعضای هیئت علمی این پژوهشکده را 29نفر عنوان کرد و ادامه داد: با برنامه‌ریزی­های انجام شده ظرف سه سال آینده این اعضا سه ­برابر می‌شود و با تبدیل شدن پژوهشکده به پژوهشگاه، تعداد اعضای هیئت علمی به مرز 300نفر می‌رسد.
وی در مورد فعالیت­های پژوهشکده افزود: امروز پژوهشکده وارد حوزه پژوهش در سطح کلان مانند حوزه دفاعی شده است و به زودی واحد تحقیقاتی و نیمه­صنعتی جیره­های نظامی و فضایی در پژوهشکده ایجاد می­شود و در این زمینه هماهنگی­های لازم با وزارت دفاع انجام شده و به زودی تفاهم­نامه امضا می‌کنیم.
وی افزود: اقدام مهم دیگر پژوهشکده، ایجاد شبکه پژوهش و فناوری در زمینه علوم غذایی در میان 18کشور حاشیه اقیانوس هند است که سبب افزایش منزلت جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی می‌شود.
وی هدف از ایجاد این شبکه را در وهله اول استانداردسازی غذایی در میان این 18 کشور عنوان کرد و ادامه داد: در پی آن هستیم که فناوری تولید غذای حلال را نیز در میان این کشورها توسعه دهیم، به علاوه در زمینه تبادل استاد و دانشجو و همچنین برگزاری سمینارهای علمی نیز همکاری با این کشورها داریم.
وی افزود: اکنون در فاز مطالعاتی ایجاد شبکه و در حال رایزنی با قطب­های پژوهشی کشورهای عضو هستیم که تمامی هزینه‌های مطالعاتی این شبکه بر عهده پژوهشکده است و با اجرایی شدن این طرح، هزینه­های آن نیز به صورت مشارکتی از سوی تمامی اعضا انجام می­شود.
وی در پایان افزود: پژوهشکده در حال تحقیق و بررسی بر روی یک طرح کلان دیگر نیز هست که با نهایی شدن آن در ایام دهه فجر اعلام و اجرایی می‌شود.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول