اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

لاریجانی در همایش قرآن پژوهی و طب -1:

توصیه‌های مراجع از سر دلسوزی و اصلاح امت است

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توصیه‌های مراجع به دولت از سر دلسوزی و با هدف اصلاح امت است، گفت: اگر مراجع توصیه‌ای به دولتمردان در هر ادواری کردند برای صلاح امت بوده چون در بطن توده‌های مردم زندگی کرده و با فکر اسلامی به مداوای مسائل مردم می‌پردازند.

توصیه‌های مراجع از سر دلسوزی و اصلاح امت است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی لاریجانی ظهر امروز در نخستین جشنواره ملی قرآن‌پژوهی و طب که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، با اشاره به مفهوم جامعه اظهار داشت: ما هر تفسیر و تبیینی راجع مفهوم جامعه داشته باشیم باید بدانیم تشخص جامعه به هویت جمعی ما است اینکه بتوانیم یک جامعه را اشاعه کنیم که این صفات خوب یا پلشتی‌ها را دارد باید یک هویت جمعی برای جامعه قائل باشیم.
وی با بیان اینکه عنصر اصلی در هویت جامعه فرهنگ است، بیان کرد: جامعه چه آنگونه که علامه طباطبایی تفسیر می‌کند و چه جامعه را مجموعه افرادی بدانیم که نوعی همبستگی بین آنها وجود دارد، این همبستگی وقتی معنادار می‌شود که هویت جمعی بتوان برای آن تعریف کرد در غیر این صورت آدم متکثری هستند که در حوزه جغرافیایی جمع هستند.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در ارکان هویت جمعی، اگر مولفه‌هایی باشد هیچ کدام به وزن و میزان فرهنگ نیست چون فرهنگ است که هویت جمعی را شکل داده و معنا می‌دهد ولی همبستگی، همبستگی صوری نیست بلکه جنبه محتوایی پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه فرهنگ‌ها، مسئله مهمی برای جوامع است، اذعان کرد: برخی فرهنگ‌ها و آئین‌ها دست‌ساز بشر هستند هرچند همبستگی در سطحی ایجاد می‌کنند اما جاودانه نیستند.
لاریجانی به عقاید مارکسیسم به‌عنوان یکی از مکاتب اجتماعی دست‌ساز بشر اشاره کرد و گفت: مارکسیسم تفکر فلسفی بود که توانست سال‌ها همبستگی در جامعه به وجود آورد اما چون دست‌ساز بشر بود و نمی‌توانست همه امور مربوط به سعادت بشر را از یک مبدا کمالی در نظر بگیرد، تاب نیاورد و پس از 70 سال از بین رفت.
وی با بیان اینکه جامعه‌ای که تفکرات مارکسیسمی داشت از هم پاشید، تصریح کرد: در حوزه تمدن غرب هم همین‌طور است، بعد از رنسانس وقتی رویکرد غرب به این سمت رفت که معرفت دینی را کنار بگذارد و عرفیات را فقط بر اساس عقل ابزاری بشر سامان دهد در حوزه اجتماعیات دچار خلل‌هایی شد؛ در برخی ارزش‌ها غلو کرد و در برخی دچار نسیان شد و اینگونه شد که امروز نوعی به هم ریختگی در حوزه‌های تمدن غرب مشاهده می‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: مکاتب غربی نمی‌توانند اجزای جامعه را به هم پیوند بدهند، بحران‌های خانواده، اخلاقی و معنویت در غرب امر واقعی است که گسست ایجاد کرده است.
وی افزود: مشکلات متعددی در غرب وجود دارد که بخش اقتصادی آن امروز دیده می‌شود اما امورات اجتماعی‌شان از سال‌ها پیش این فقدان را داشتند اما وقتی جامعه‌ای بر مبنای آئین الهی باشد، چون تک بعدی نیست و بر یک ارزش تاکید نمی‌کند همه حوزه‌های فردی و اجتماعی را در بر گرفته و جنبه جاودانه پیدا می‌کند.
لاریجانی ادامه داد: این موضوع از آن جهت جاودانه است که مربوط به زمان خاصی نیست به ویژه برای ما که مفتخریم امت رسول خدا هستیم و اسلام نیز دین خاتم است یعنی هویت جمعی ما به آئین مقدس اسلام اتصال دارد.
وی ابراز داشت: آئین اسلام موضوعی است که با همه آحاد جامعه مرتبط است لذا دچار قرائت‌های مختلف می‌شویم و آنچه که می‌تواند ما را به هم اتصال دهد باید از یک مبنا و قرائت برخوردار شود اینجا است که جایگاه معنویت و توصیه حضرت ولی عصر(عج) کارساز است که یک نظام برای تبیین فکر صحیح اسلامی را جانمایی کرد.
نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به حدیثی در مورد رجوع به فقها در مورد حوادث زمان گفت: عاملی که می‌تواند ما را که در هویت جمعی منبعث از آئین اسلام زیست می‌کنیم از تفرقه دور کند همین موضوع است که از امام نشات گرفته و ما را به نظام مرجعیت اسلامی می‌رساند.
وی بیان کرد: مسئله مرجعیت در تفکر دینی ما بخشی از تکون هویت جمعی ما است و اگر امروز از شخصیت بزرگی چون آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی تجلیل می‌کنیم به دلیل تمرکز یافتن ما بر روی موضوع اساسی است که سبب می‌شود هویت جمعی ما قوام یابد.
لاریجانی با بیان اینکه تجلیل از این مرجع تقلید فهم این موضوع پراهمیت است که می‌تواند جامعه ما را همبسته‌تر کند، افزود: یکی از موضوعاتی که در دهه‌های اخیر غرب آن را با فشار زیاد تخریب می‌کرد مسئله روحانیت و مرجعیت است که گاه از درون افرادی به این سیستم حمله کرده و گاه با اتهاماتی که به روحانیت وارد می‌کردند قصد داشتند این موضوع و عامل همبستگی را از ما جدا کند.
وی افزود: در اوایل انقلاب نیز گروهک‌هایی بودند که به دنبال جداسازی روحانیت و مراجع از توده‌های مردم بودند اما آن فکر اصیل حوزه‌های علمیه که مستقل از دولت عمل کرده و با توده‌های مردم در ارتباط باشند، این شگرد آنها را خنثی کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توصیه‌های مراجع به دولت از سر دلسوزی و با هدف اصلاح امت است، گفت: اگر توصیه‌ای به دولتمردان در هر ادواری کردند برای صلاح امت بوده چون در بطن توده‌های مردم زندگی کرده و با فکر اسلامی به مداوای مسائل مردم می‌پردازند.
وی افزود: این خصوصیت و استقلال حوزه و مرجعیت این شگردهای بدخواهان را باطل کرد و همین مسئله نیازمند یک قدردانی است که چنین نعمتی را داریم، شاید آسیب‌هایی سایر فرق داشته باشند که این ساز و کار شیعه را در خود ندارند اما در شیعه این ویژگی است که استقلال دارند و آزادانه عمل می‌کنند.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول