اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه فردوسی مشهد:

نظام سرمایه‌داری محصول پویش تاریخ غرب است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه فردوسی گفت: نظام سرمایه‌داری محصول پویش تاریخ غرب است.

نظام سرمایه‌داری محصول پویش تاریخ غرب است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدجواد رنجکش صبح امروز در همایش نظام سرمایه‌داری در سراشیبی که در دانشکده مهندسی این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: همه چیز در روابط بین‌الملل زمینه‌مند است و نظام سرمایه‌داری محصول پویش تاریخ غرب است.
استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه سرمایه‌داری از سال 1500 آغاز شد، افزود: از سال 1800 تا زمان جنگ جهانی دوم با بروز انقلاب صنعتی در آسیا و آفریقا نیز نظام سرمایه‌داری گسترش یافت و تا سال 1990 وارد فاز سوم شد و از 1990 به بعد شاکله‌های آن به کلی به هم ریخت و هنوز مشخص نیست چه اتفاقی قرار است برای این نوع نظام پیش بیاید.
رنجکش با بیان اینکه میزان تولید زیاد و عرضه کم سبب شد، نظام سرمایه‌داری به دنبال تسخیر سایر کشورها برود، بیان داشت: این امر بحران و امپریالیسم را به وجود آورد و تا زمانی که جنبش نظامی بود مشکلی برای آنان نبود اما با پیشرفت تکنولوژی این نظام نتوانست قدرت خود را نهادینه کند و سعی کرد قواعد و رژیم‌هایی را برای قوام سرمایه‌داری به وجود آورد.
مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی افزود: از این‌رو طراحان اصلی سازمان ملل که بیشتر آمریکایی و انگلیسی بودند نظامی را تحت عنوان ناتو با پیمان‌های امنیتی به وجود آوردند.
وی با اشاره به چالش نظام سرمایه‌داری افزود: در سال 1973 نظام سرمایه‌داری به چالش کشانده شد چرا که از یک طرف اروپا و ژاپن به عنوان قطب تولید شدند و آمریکا اقتصادش را از دست داد و این کشورها کالای خود را به آمریکا صادر می‌کردند و از طرف دیگر با پایان جنگ ایران و عراق و افزایش چهار برابری قیمت نفت، نظام سرمایه‌داری با بحران روبرو شد.
استاد دانشگاه فردوسی تصریح کرد: در تحولات اخیر از سال 2007 بحران دیگری را در نظام سرمایه‌داری شاهد هستیم اما نمی‌توان گفت در سراشیبی است چرا که بحران‌های سخت‌تری نیز پیش از این وجود داشته و از آنجایی که نظام‌های انسانی و اجتماعی بر خلاف ارگانیکی دارای خصلت خود اصلاحی هستند این نظام
به اصلاح خود پرداخت.
رنجکش با بیان اینکه در نظام سرمایه‌داری- لیبرالیستی دولت کمترین مداخله را دارد، عنوان کرد: با این تحولاتی که اخیرا در این نظام به وجود آمده دولت وارد عمل شده و در ایالات متحده دو فقره کمک 700 میلیارد دلاری و600 میلیارد دلاری به شرکت‌های ورشکسته تزریق کرد تا بتواند آنان را از ورشکستگی نجات دهد.
وی ادامه داد: سفر اخیر اوباما به کشورهای چین، ژاپن، اندونزی و هند که دارای اقتصاد بالا و میزان جمعیت زیاد هستند برای همین منظور یعنی نجات شرکت‌های ورشکسته کشورش صورت گرفت تا با ارزان فروختن کالای آمریکایی به این کشورها، صادرات افزایش یافته و کالاها به فروش برسد و اقتصاد آمریکا به دوره سابقش بازگردد.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: اروپا نیز تلاش می‌کند، در سیستم به هم ریخته‌اش تعادل ایجاد کند و در کل نظام سرمایه‌داری به لحاظ تاریخی توانسته است بحران‌ها را کنترل کند.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول