اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس فتای اصفهان خبر داد:

رشد 180 درصدی جرائم اینترنتی نسبت به سال گذشته

خبرگزاری فارس: رئیس پلیس فتای اصفهان گفت: جرائم اینترنتی نسبت به سال گذشته 180 درصد رشد داشته که در این راستا 130 فقره پرونده و 40 نفر دستگیر شدند.

رشد 180 درصدی جرائم اینترنتی نسبت به سال گذشته
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ستار خسروی در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پلیس فتا وظایف سنگینی را در فضای سایبری بر عهده دارد، اظهار داشت: پلیس فتا در توسعه خدمات الکترونیکی، سرویس‌های جدید، توسعه شبکه‌های جدید مجازی و ایجاد زیرساخت‌های حقوقی و قضایی در کشور و نیز در راستای مبارزه با جرائم در این فضا ضرورتی اجتناب ناپذیر دارد.
وی با بیان اینکه پلیس فتا با کارکنان مردمی، قانون‌مدار، زیرک، باهوش و دانش محور توانست عملکرد بسیار مناسبی را ارائه دهد، افزود: تمام تلاش پلیس فتا سعی در اعتماد و جلب رضایت مردم استان به پلیس فضای تبادل اطلاعات و ارتباطات است.
رئیس پلیس فتای استان اصفهان تصریح کرد: چشم‌انداز پلیس فتا تأمین امنیت در راستای فراهم کردن اعتماد و آسودگی خاطر شهروندان و صیانت از حاکمیت و اقتدار ملی و ارزش‌های اسلامی جامعه‌ باشد.
وی در ادامه به جرائم حوزه فتا اشاره کرد و گفت: دسترسی به داده‌ها، جاسوسی رایانه‌ای، سرقت اطلاعات و نقض حریم حقوقی کاربران، جعل داده‌ها، تخریب و اختلال در داده‌ها، کلاهبرداری اینترنتی و جرائم منافی عفت و اخلاق عمومی، توهین، افترا و هتک حیثیت و نشر اخاذی از جمله مهم‌ترین جرائم در فضای سایبری هستند.
خسروی با بیان اینکه فضای ورود به اینترنت منجر به خرید و فروش و توزیع مواردی همانند مواد مخدر، قاچاق انسان، تجارت‌های الکترونیک و جرائم خلاف آسایش عمومی و توهین به مقدسات و مسئولان شده است، ادامه داد: بر اساس قوانین رایانه‌ای این اعمال جرائم رایانه‌ای و اجتماعی محسوب شده و قابل پیگیری است.
وی در بخشی از صحبت‌های خود به عملکرد یک سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: در سال گذشته 130 فقره پرونده داشته‌ایم که در این یک سال 73 درصد را کشف کرده‌ایم.
رئیس پلیس فتا همچنین از رشد 180 درصدی ارتکاب به جرائم نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: در این راستا 40 نفر دستگیر شدند که 36 نفر مرد و 4نفر زن بودند.
 
*60 درصد مجرمان اینترنتی با تحصیلات لیسانس و جوانان بین 18 تا 27 سال هستند
وی 70 درصد مجرمان را بین سنین 18 تا 27 سال، 20درصد 27 تا 35 سال و 10درصد را بالای 35 سال دانست و اضافه کرد: عمده مجرمان جوانان هستند که بیش از 60 درصد آنها جزو مجرمان اینترنتی و با تحصیلات لیسانس را تشکیل می‌دهند.
خسروی یکی از مهم‌ترین فرق‌های جرائم سنتی و مدرن در فضای سایبر را در سطح اجتماعی آنها برشمرد و گفت: در جرائم سنتی بیشتر افراد معتاد، بی سواد و دارای مشکلات خاص فرهنگی هستند، در حالی که در فضای سایبری بیشتر مجرمان افراد با هوش جوان و تحصیل کرده‌ای هستند که قشری از آنها افراد تحصیل کرده بیکار هستند.
وی ادامه داد: سه درصد از روی سرگرمی، 97درصد آگاهانه، 80 درصد با انگیزه اقتصادی و مالی و 13درصد انگیزه ضد اخلاقی و سه درصد انگیزه انتقام جویی مرتکب جرم شده که با ارجاع به مراجع قضایی احتمال عفو برخی از آنها نیز وجود دارد.
رئیس پلیس فتای اصفهان فراوانی جرائم پیش آمده و اقدامات پلیس فتا را رصد و پایش به شبکه‌های اطلاع‌رسانی و شبکه‌های سازمان‌ها و ارگان‌ها برشمرد و گفت: رئیس پلیس فتا در ایجاد حفره و حملات اینترنتی به تازگی وارد شده است که در دو تا سازمان حفره تشخیص داده شده که در راستای پیشگیری از جرائم و حملات اینترنتی به حریم خصوصی کاربران اینترنتی این موضوع به کاربران اینترنتی اطلاع داده شده است.
 
*23 هکر در فضای سایبر شناسایی شدند
وی گفت: 23 نفر در رصد فضای سایبر و در هنگام اعمال مجرمانه شناسایی شدند که تعدادی از آنها جزو گروه‌های هکری در استان هستند که اکنون تحت کنترل در آمده‌اند.
خسروی با تاکید به اینکه کمتر از پنج درصد شاهد ارتکاب جرم از طریق هک کردن هستیم، تصریح کرد: افراد نخبه‌ای برای جلوگیری از وقوع جرم فضای سایبر را رصد می‌کنند.
وی به افزایش آموزش عمومی و پیشگیری توسط پلیس فتا اشاره کرد و گفت: در این راستا 23 کلاس در مساجد، ارگان‌ها،دبیرستان و راهنمایی کلاس‌هایی برگزار و به 80 درصد مخاطبان در استان اطلاع رسانی شده که طی چند روز آینده نیز انیمیشن تولیدی هم به زودی از شبکه سیما پخش می‌شود.
رئیس پلیس فتا از رسانه‌ها خواست که مردم را با جرائم آشنا و آنها را با انعکاس اخبار زیر پوست شهر بیشتر آشنا کنند.
وی به فرهنگ ایرانی اسلامی مردم ایران اشاره کرد و گفت: وجه تمایز و نظارت ما بر اساس همین فرهنگ ایرانی بودن است که به برخی مسائل اخلاقی پایبند هستند.
خسروی، فراوانی بیشترین جرائم اینترنتی را برداشت از حساب بانکی برشمرد و اظهار داشت: کاربران با وجود حملات فیشینگ، در مکان‌های عمومی و نیز از طریق شبکه اجتماعی مشکوک خرید نکنند.
وی به یکی از کلاهبرداری‌های اخیر اشاره کرد و افزود: 200 میلیون تومان از حساب بانکی مردم در این راستا برداشت شده که همه به صورت اغفال از صاحب بانکی و بدون هیچ مشکلی در مسائل بانکی رخ داده است که موفق به بازپس‌گیری 70 میلیون آن به صاحبان شده‌ایم.
رئیس پلیس فتا به رشد 400 درصدی کلاه برداری از حساب بانکی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: کلاهبرداری اینترنتی و جرائم اینترنتی به همان اندازه که پیچیده است به همان اندازه هم کشف آن پیچیده‌تر است.
وی ادامه داد: در آینده نزدیک پلیس مقتدری در فضای سایبر همکاری می‌کنند که بتوان جرائم اینترنتی را سریع‌تر شناسایی کرد.
خسروی به نمونه کلاهبرداری اینترنتی با ارسال ایمیل با عنوان برنده شدن در قرعه کشی و کسب جایزه برای برنده شدن در قرعه کشی اشاره کرد و ادامه داد: کلاهبرداری نیجریه‌ای یک نوع کلاهبرداری است که مجرمان آن از کشورهای آفریقا و آسیایی هدایت و اظهار می‌کنند فرد ثروتمندی پولی در کشور آفریقایی دارد و این پول را از طریق حساب شما در بانک سرمایه گذاری می‌کند که تقاضای شماره حساب کرده و طی تماس‌های متمادی و برقراری ارتباط تقاضای مالیات و از این طریق اخاذی می‌کنند.
وی دیگر کلاهبرداری را از چهره‌های هنری، مذهبی و سینمایی دانست و تصریح کرد: با مطرح کردن درخواست کمک مالی در امور خیریه یک شماره حساب را معرفی و اخاذی می‌کنند و این در حالی است که اصلاً آن چهره معروف از این قضیه خبر ندارد.
خسروی به جرائم اخلاقی و منافی عفت اشاره کرد و گفت: بیشترین آسیب متوجه زنان می‌شود چرا که کاربران شبکه‌های اجتماعی بیشتر زنان هستند و در صفحات فیس‌بوک مقابل ارسال عکس مقاومت نکرده و به راحتی فایل عکس خود را در اختیار و مورد سوء استفاده قرار می‌دهند.
وی بیان داشت: در سایت‌های مختلف ابعاد و خسارت معنوی بسیار بالا است و به کاربران توصیه‌ شود اطلاعات شخصی را حفظ و آن را که یکی از تهدیدات و چالش‌های مهم است در اختیاران هکرها قرار ندهند.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول