اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استادیار دانشگاه آزاد رشت:

روستاییان آستارا مخالف تبدیل روستا به شهر هستند

خبرگزاری فارس: استادیار گروه جغرافیای دانشگاه آزاد رشت گفت: 68 درصد روستاییان آستارا مخالف تبدیل روستا به شهر هستند.

روستاییان آستارا مخالف تبدیل روستا به شهر هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، تیمور آمارحاجی شیرکیا ظهر امروز در مراسم هفته پژوهش و فناوری این شهرستان با اشاره به مطالعات صورت گرفته درباره کاربری‌های زمین در آستارا، اظهار داشت: به لحاظ اجتماعی، جامعه ملی متشکل از دو جامعه روستایی و شهری است که نظام اجتماعی را به وجود می‌آورند و این دو دارای اثرات متقابل و ارتباط دائمی هستند.
آمارحاجی شیرکیا، با بیان اینکه آستارا با داشتن چهار دهستان و 62 آبادی دارای سکنه از تحولات مربوط به توسعه و تغییر کاربری‌ها مصون نبوده است، افزود: موج نوگرایی و تعامل اقتصادی با کشور جمهوری آذربایجان در این شهرستان منجر به ایجاد تغییرات ریشه‌ای در زمینه فعالیت اقتصادی و اجتماعی در بسیاری از روستاهای تابعه شده است.
وی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی را نوعی تقلید ناشیانه از تجربه شهرنشینان عنوان کرد و گفت: بازتاب کالبدی و فضایی این امر منجر به نظام معینی از اسکان و استقرار فعالیت‌ها است که به ویژه در روستاهای مجاور شهر آستارا نهادینه می‌شود و این موضوع محیط روستایی و شهری شهرستان را از فرم سنتی خارج می‌کند.
استادیار گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با اشاره به اینکه اثرات توسعه فیزیکی شهر آستارا و نقش آن به تغییر کاربری اراضی کشاورزی مجاور آن از سال 62 تا سال 82 مورد بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: مساحت این شهر در سال 62 در محدوده قانونی 514.5 هکتار بوده که بالغ بر 41 درصد آن احداث شده و در طرح جامع برای توسعه شهر در یک دهه آینده نیاز به گسترش شهر پیش‌بینی نشده است.
وی با بیان اینکه شهر آستارا در این سال‌ها، 200 هکتار اراضی بایر و بوته‌زار و 60 هکتار اراضی مزروعی و باغ‌ها داشته است بیان داشت: طبق طرح توسعه باید در توسعه شهری از اراضی بایر و بوته‌زار استفاده می‌شد و اراضی مزروعی و باغ‌های موجود از محدوده قانونی حذف و یا در داخل محدوده مورد حفاظت قرار می‌گرفت.
آمارحاجی شیرکیا با تصریح بر اینکه میزان زمین کشاورزی نسبت به قبل کاهش یافته است، افزود: در حال حاضر 54 درصد از افرادی که در شهر زندگی می‌کنند کمتر از یک هکتار، 29 درصد بین یک تا پنج هکتار و 17 درصد نیز بیشتر از پنج هکتار زمین دارند.
وی با اشاره به نتایج به‌دست آمده از مطالعات میدانی در شهرستان آستارا، خاطرنشان کرد: طبق این مطالعات میدانی، 62 درصد از زمین‌های تغییر کاربری داده شده آستارا مسکونی است و 30 درصد از این اراضی نیز توسط صاحبان زمین فروخته شده که در حال حاضر از آن برای فعالیت کشاورزی استفاده می‌شود.
استاد یارگروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با بیان اینکه 24 درصد از اهالی روستا دلیل فروش زمین خود را افزایش بهای زمین اعلام می‌کنند ابراز داشت: 10 درصد از روستاییان نیز به دلیل کمبود آب کشاورزی اقدام به فروش زمین‌های خود می‌کنند.
وی، نظر 68 درصد از شوراهای روستاهای آستارا را مخالف تبدیل شدن روستا به شهر دانست و اذعان داشت: نتایج مطالعات به دست آمده درباره مهاجرت روستاییان نشان می‌دهد اغلب افراد مهاجر شهر آستارا را به عنوان مقصد انتخاب کرده‌اند که 37 درصد از آنها به شهرستان‌های اطراف و 5 درصد نیز روستاهای اطراف یا خارج استان را برای اقامت برگزیدند.
آمارحاجی شیرکیا، گسترش عمودی و رشد آپارتمان‌نشینی با برنامه‌ریزی مدون، رعایت قوانین موجود و ایجاد بستر مناسب، برخورد قاطعانه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ایجاد درآمد پایدار و تامین تاسیسات زیربنایی و روبنایی در مناطق روستایی را از عوامل اصلی توسعه آستارا عنوان کرد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول