اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از اجرای طرحی که رضایت مردمی را در پی داشت؛

توانمندسازی دختران روستایی طرحی که باید زودتر اجرا می‌شد

خبرگزاری فارس: طرح توانمندسازی دختران روستایی از سال گذشته در استان آغاز شد و روز گذشته نیز شاهد افتتاح این طرح در روستای میریک شهرستان بیرجند بودیم که تاکنون نیز توانسته رضایت زنان روستایی را جلب کند و با توجه به اهمیت اجرای این طرح به نظر می‌رسد باید خیلی پیش‌تر از این در روستاها اجرا می‌شد.

توانمندسازی دختران روستایی طرحی که باید زودتر اجرا می‌شد
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، موضوع توانمندسازی چند سالی است که به عنوان یک مفهوم وارد فعالیت‌های توسعه‌ای شده است و تغییرات بی‌شماری را در زمینه‌های ساختاری به وجود آورده است به طوری که این تغییرات زمینه‌های اجتماعی و تربیتی عملکردهای مردم را در اجرای طرح‌ها متاثر ساخته است.
امروزه بدون حضور مردم اجرای طرح‌های توسعه‌ای مشکل و حتی با شکست مواجه می‌شود زیرا مردم استفاده کنندگان نهایی طرح‌ها هستند.
اکنون لزوم مشارکت مردم بر سرنوشت خود برای دولت‌ها به قدری اهمیت دارد که با اجرای طرح‌هایی نظیر تمرکززدایی، خصوصی‌سازی و اخیرا توانمندسازی سعی در ایجاد رابطه متقابل و مستقیم با ملت‌ها هستند.
توانمندسازی مشارکت همه اقشار مردم در مورد سرنوشت خود است و از مفاهیم اساسی توسعه اجتماعی و از راهبردهای مهم توسعه منطقه‌ای و روستایی محسوب می‌شود.
سلامت انسان و توسعه اجتماعی رابطه جداناپذیری با هم دارد چرا که سلامت انسان نعمتی است که از مجموعه عوامل زیستی، روانی، اجتماعی و حیات معنوی تاثیر می‌گیرد.
 
*توانمندسازی مادران آینده اهمیت زیادی دارد
از آنجا که دختران پرورش‌دهندگان نسل آینده جامعه ما هستند سلامت روحی و روانی آنان حائز اهمیت است و اگر بتوانیم دانش و بینش این مادران آینده را توسعه دهیم و آنان را از پرورش هدفدار برخوردار سازیم قادر هستیم در آینده از این سرمایه در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بهره‌برداری کنیم.
توانمندسازی دختران و ارتقای سطح آگاهی و بینش آنان در مباحثی مانند مهارت‌های زندگی، تغذیه، بهداشت و احکام می‌تواند آستانه تحمل انسان را بالا ببرد چرا که انسان‌های آگاه و مطلع می‌توانند با اتکا بر معلومات راه‌حل‌های مناسبی برای مشکلات خود بیابند و موفق‌تر عمل کنند.
بر اساس پیشنهاد مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌ جمهوری طرح توانمندسازی دختران روستایی در استان خراسان جنوبی آغاز شده است.
این طرح در سه محور احکام، تغذیه و بهداشت و مهارت‌های زندگی در روستاهای مختلف اجرایی می‌شود.
 
*طرح توانمندسازی دختران 15 تا 25 سال را پوشش می‌دهد
مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی در مورد این طرح گفت: این طرح در شهر مود از توابع شهرستان سربیشه آغاز شد و جامعه هدف آن نیز دختران 15 تا 25 سال هستند که یا ازدواج کردند یا در آستانه تشکیل خانواده هستند.
معصومه‌السادات جلیلی حسینی ادامه داد: مجری این طرح در خراسان جنوبی شرکت پارت محقق خاوران است و با همکاری فرمانداری‌های سراسر استان، ادارات کمیته امداد امام خمینی (ره)، آموزش و پرورش، بهزیستی و سازمان تبلیغات اسلامی در حال اجرا است.
وی هدف اصلی از اجرای این طرح را تحکیم و تعالی بنیان خانواده و تعمیق و توسعه باورهای دینی در روستاهای استان عنوان کرد و گفت: ما اعتقاد داریم که اگر متناسب با نیاز مخاطبان برنامه‌ریزی شود می‌توان نتایج مطلوبی را به دست آوریم.
 
* باید از توانایی زنان در اداره استان استفاده بیشتری شود
مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: دختران و زنان نیمی از جمعیت جامعه ما را تشکیل می‌دهند که باید از توانایی و خلاقیت آنها در اداره امور کشور و استان استفاده بیشتری کنیم.
جلیلی حسینی تصریح کرد: با توجه به اینکه دختران امروز مادران آینده هستند سلامت روحی و روانی آنها دارای اهمیت زیادی است و در فرآیند توسعه روستایی نیز آموزش، جریان نظام‌یافته و هدفمندی است که به منظور رفع کمبودهای فرهنگی و ارتقای سطح آگاهی مردم انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: زنان یکی از مهم‌ترین گروه‌های اجتماعی موثر در فرآیند توسعه به حساب می‌آیند و آموزش این گروه‌ها می‌تواند موثر باشد.
مشاور فرماندار بیرجند در امور بانوان نیز در مورد اهمیت اجرای این طرح اظهار داشت: طرح توانمندسازی زنان و دختران روستایی یکی از طرح‌هایی است که به برکت نظام جمهوری اسلامی در سطح روستاهای خراسان جنوبی در حال اجرا است.
فاطمه کریم‌پور افزود: امروزه زنان و دختران روستایی نیز از سطح آگاهی و فرهنگ بالایی برخوردار هستند که این فرهنگ نشأت گرفته از سطح آگاهی است که طرق مختلف از جمله گسترش رسانه‌های عمومی نشأت گرفته است.
وی تصریح کرد: زنان روستایی دیگر زنان قدیم نیستند بلکه از نظر فرهنگی و سطح آموزشی تفاوتی بین +زنان روستایی و شهری وجود ندارد.
 
* زنان قلب کانون خانواده هستند
مشاور فرماندار بیرجند در امور بانوان افزود:‌ بهترین مرکز فعالیت برای زنان خانه است و زنان می‌توانند با آموزش و آگاهی فرزندانی را پرورش دهند که فردا بتوانند مسئولیت‌های مهم اجتماعی را در کشور و استان بر عهده بگیرند.
کریم‌پور تصریح کرد: لازم است که زنان از اطلاعات کافی برخوردار باشند چرا که زن در خانه قلب خانواده است و به همین دلیل داشتن آگاهی و اطلاعات کافی برای زنان در بخش‌های مختلف می‌تواند به کل اعضای خانواده کمک کند.
 
* حضور 1500 نفر در طرح توانمندسازی زنان روستایی
مدیرعامل شرکت پارت محقق خاوران خراسان جنوبی نیز در زمینه اجرای این طرح اظهار داشت: طرح توانمندسازی یک طرح ملی است که در همه استان‌ها اجرا می‌شود ولی کیفیت برگزاری این دوره در خراسان جنوبی از همه مناطق کشور بهتر بوده است.
محمد حسینی افزود: در خراسان جنوبی یک هزار و 500 دختر روستایی شرکت می‌کنند که این دوره‌های آموزشی در سه محور احکام، بهداشت و مهارت‌های زندگی به مدت 12 ساعت در این طرح حضور پیدا کنند.
وی تصریح کرد: سرفصل‌های آموزشی این طرح دارای اهمیت است و می‌تواند نتایج خوبی را برای زنان روستایی در پی داشته باشد.
مدیرعامل شرکت پارت محقق خاوران خراسان جنوبی اظهار داشت: نخستین گام برای توانمندسازی آگاهی است و اگر در این دنیای پیچیده ارتباطات نتوانیم آگاهی کسب کنیم و آگاهی خود را ارتقا ببخشیم تا موفق شویم به همین دلیل این طرح با نگاه آموزشی آغاز شده است.
مژگان حمیدی
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول