اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آستانه اربعین فرمانده شهید سپاه رودبار؛

مادر شهید: شهادت پسرم مزد زحمت‌هایش بود

خبرگزاری فارس: مادر سردار شهید هدایت درویشوند فرمانده سپاه ناحیه رودبار گفت: هدایت شهید شد اما هزاران هدایت برای اسلام وجود دارند و پسرم با شهادت مزد زحمتش را گرفت.

مادر شهید: شهادت پسرم مزد زحمت‌هایش بود
به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار، از نظر اسلام هر کس به مقام و درجه شهادت نائل آید و اسلام با معیارهای خاص خودش او را شهید بشناسد یعنی واقعاً در راه هدف‌های عالی اسلامی به انگیزه برقراری ارزش‌های واقعی بشری کشته شود به یکی از عالی‌ترین درجات نائل می‌شود که از نظر اسلام او شهید است و قداست دارد.
شهادت هنر مردان خداست و هدایت درویشوند نیز یکی از این مردانی بود که کربلایی شد و در مسیر کربلا به شهادت رسید.
شناخت بیشتر سردار سرتیپ دوم هدایت درویشوند فرمانده شهید سپاه ناحیه رودبار را از زبان خانواده‌اش جویا شدیم تا در آستانه روز اربعین این شهید که فردا برگزار می‌شود بدانیم  رمز رسیدن این مرد خدا به عالی‌ترین درجات انسانی در چه بود.

* شهادت راهی بود که هدایت آن را انتخاب کرد

پدر شهیدان درویشوند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: شهید هدایت خالص بود هیچ‌گاه خدمت به پدر و مادر را فراموش نمی‌کرد.
خانعلی درویشوند ادامه داد: شهید هدایت راهنمای تمام اعضای خانواده در تمام دوران زندگی و از کودکی اهل مسجد و نماز  و شیفته ائمه اطهار (ع) بود.
وی گفت: شهید هدایت به دلیل علاقه‌مندی به رشته‌های فنی و تخصصی در رشته راه ساختمان ادامه تحصیل داد و در زمانی که جنازه برادر شهیدش شهید پرویز درویشوند را آوردند ایشان دانشجوی رشته راه و ساختمان بود و در تبریز ادامه تحصیل می‌داد و بنده از لوشان خودرویی فرستادم و جنازه برادرش را نگه داشتم تا او در مراسم تشییع برادرش شرکت کند.
پدر شهیدان درویشوند اضافه کرد: وقتی پیکر فرزند شهیدم پرویز را دیدم به او گفتم یک لحظه از انقلاب دست نکشیدی تا به شهادت رسیدی.
وی با بیان اینکه دوری فراق شهید هدایت بسیار برای ما سخت است، افزود: او کمک تمام اعضای خانواده در دوران زندگی بود و به عنوان فرزند بزرگ خانواده بقیه برادران را تحت هدایت و راهنمایی‌های خود قرار می‌داد و آنان را به اعمال نیک، مسجد، نماز و قرآن خواندن دعوت می‌کرد.
درویشوند با اشاره به اینکه شهید هدایت و برادرش موقع انقلاب جزو نفرات نخست راهپیمایی بودند، ابراز داشت: در آن زمان عده‌ای که وابسته به نظام ستم‌شاهی بودند به خانه می‌آمدند و حرف‌ها و تهدیدهایی می‌کردند که مادرش در جواب به آنان گفته بود من این دو نفر را برای انقلاب گذاشته‌ام.
وی با بیان خاطره‌ای از شهادت پرویز درویشوند، گفت: سال 64 در جبهه‌های جنگ بودم که دیدم پرویز سراغم آمد و گفت بیا به گردان ما برویم من گفتم چند نفر از هم محلی‌ها کنارم هستند من همین جا می‌مانم و او نیمه شب همان شب از من جدا شد و رفت و فردای آن روز به شلمچه اعزام شدیم و پس از حدود 50 روز در شلمچه ماندن به عقب بازگشتیم در حالی که هنوز لباس‌های جبهه را از تنم بیرون نیاورده بودم خبر شهادت پرویز را به من دادند البته قبل از این خبر نیز شهادت پرویز را در عالم خواب دیده بودم.
این پدر شهید در باره اطلاع از نحوه شهادت شهید هدایت درویشوند، اظهار داشت: وقتی به ما خبر دادند که شهید هدایت زخمی شده است به لوشان آمدم اما ناخودآگاه به من تلقین شد که هدایت به شهادت رسیده و سپس خبرش را به بنده دادند.
وی بیان داشت: شهادت راهی بود که هدایت خودش آن را انتخاب کرد و او تنها متعلق به ما نبود و متعلق به نظام بود و به آرزویش رسید. او رفت و خدا به مادر و برادرانش صبر دهد.
درویشوند با بیان اینکه پس از شهدا وظیفه ما سنگین‌تر است، افزود: باید ادامه دهنده راه شهدا باشیم و نباید بگذاریم جای شهدا خالی بماند و باید مانند شهدا به فعالیت خود ادامه دهیم و به کار مردم رسیدگی کنیم.
وی خطاب به دشمنان نظام اسلامی گفت: دشمن باید بداند با شهادت مردان ایران اسلامی هیچ‌گاه موفق نخواهد شد زیرا شهدا برای رسیدن به حق از جان خود گذشته‌اند و خدا نمی‌گذارد دشمن به اهداف شومش برسد.
 
* هدایت با شهادت مزد زحمتش را گرفت

مادر شهیدان درویشوند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: هدایت اخلاق نیکویی داشت و یقین دارم که خدا هم عاشقش شده بود که او را با خود برد.
ماه‌سلطان عطایی ادامه داد: پسرم مظلوم، با تقوا و نیکو سرشت بود و از کودکی مرگ بر شاه گفت و با اسلام و انقلاب انس گرفت تا پس از 30 سال خدمت به شهادت رسید
وی با بیان اینکه پس از شهادت شهید هدایت تازه به وجود نازنین او پی برده‌ام گفت: می‌دانستم خدماتی را ارائه می‌کند اما نمی‌دانستم در بین مردم چه جایگاه عظیمی دارد و همواره به او می‌گفتم خدا همیشه حافظت باشد تا به مردم خدمت کنی.
این مادر شهید با بیان خاطره‌ای از شهادت شهید پرویز درویشوند، گفت: شهید پرویز چهار سال در جبهه بود و روزی که به مرخصی آمد به او گفتم پسرم تو داوطلبانه به جبهه رفتی کاش دو سال داوطلب بودی و دو سال دیگر را خدمت می‌کردی تا دارای کارت پایان خدمت باشی و بتوانی شغلی برای خود دست و پا کنی و وقتی پدرت از جبهه برگردد به او چه بگویم و شهید پرویز در جوابم گفت که به پدر بگو پایان خدمتم را از امام زمان(عج) بگیرد و بعد رفت و به شهادت رسید.
وی بیان داشت: قبل از سفر زیارتی شهید هدایت، او مرا به لوشان آورد و در خانه پسرم همان شب اوبامای پلید رئیس جمهور آمریکا صحبت از ترور فرماندهان سپاه و پاسداران را می‌داد و به هدایتم گفتم اوباما چه می‌گوید، نرو خطر دارد ولی او دستش را بالا گرفت و گفت: عاشق امام حسینم، ان‌شاء‌الله عرفه، کربلای امام حسین(ع).
عطایی ادامه داد: در طول سفر فرزندم وقتی در نجف بود تماس گرفت و پس از آن دیگر صدایش را نشنیدم و من فرزندم را می‌شناختم او این اواخر حال و هوای دیگری داشت و انگار شوق پرواز داشت و دارای حال و هوایی خاص بود و وقتی خبر شهادتش را به من دادند باور نمی‌کردم پسرم شهید شده گفتم فرزندم را فدای امام حسین(ع) کردم و هدایت حقش بود، زحمت کشیده بود و خدا مزدش را اینگونه به او داد.
مادر شهیدان درویشوند ادامه راه شهدا را مورد تاکید قرار داد و اذعان داشت: مردم و مسئولان باید ادامه دهنده راه شهدا باشند و اسلام را تنها نگذارند و پسرم هدایت شهید شد اما هزاران هدایت دیگر برای هدایت اسلام هستند.
وی خواهران جامعه را به رعایت حجاب دعوت کرد و افزود: تقوا و رعایت حجاب توسط زنان آنان را مصون نگه می‌دارد و جوانان دختران و پسران فریب حرف‌های دشمن را نخورند و پای ماهواره‌ها ننشینند و بدانند که اسلام دین خوبی‌هاست و دختران باید راه حق بروند و چشم دشمن را کور کنند.
 
* پرچم شهدا بر زمین نمی‌ماند و همواره برافراشته است

برادر کوچک شهید درویشوند نیز اظهار داشت: مهم‌ترین ویژگی شهید هدایت اخلاصش بود و او تمام کارها را برای رضای خدا انجام می‌داد و مظلومیت شهید هدایت در همه جا زبانزد بود و تمام وقت و زندگیش صرف خدمت به مردم می‌شد.
ربیع درویشوند ادامه داد: ساده‌زیستی از دیگر خصوصیات برادر شهیدم بود و او به دنیا تعلق نداشت و در همه احوال به کم قانع بود.
وی با بیان اینکه شهید هدایت عشق و علاقه وافری به پدر و مادرش داشت، افزود: همواره سعی می‌کرد ابتدا وقتش را در خدمت پدر و مادر و سپس برای خود بگذارد.
برادر شهید درویشوند اضافه کرد: در هر جا وقتی صحبت از شهدا و خانواده شهدا می‌شد شهید هدایت خودش را شرمنده شهدا و خانواده شهدا می‌دانست.
وی با اشاره به اینکه صداقت و فارغ بودن از زندگی دنیوی مهم‌ترین درسی بود که از شهید هدایت گرفته‌ام، گفت: او همواره در خدمت مردم بود و در همه حال تبسم و لبخند، متانت، بی‌آلایشی و سادگی ایشان برای ما یک درس و الگو بود.
درویشوند، معرفی درست از عاشورای حسین(ع) و شناساندن معرفت، بصیرت امام حسین(ع) برای نسل را مهم‌ترین راه هدایت نسل امروز عنوان کرد و اظهار داشت: خط سرخ شهادت بهترین راهنما برای زندگی انسان است بنابراین باید در زندگی و در انجام هرکاری آرمان‌های شهدا را سرلوحه کارمان قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: هر شهیدی که به شهادت می‌رسد پرچمش روی زمین نمی‌افتد بلکه نیروهای جوان‌تر و ولایی‌تری این پرچم را برافراشته می‌کنند. 
 
* نباید از آرمان‌های شهدا فاصله بگیریم

برادر دیگر شهید هدایت درویشوند اظهار داشت: شهید هدایت مشوق بزرگ و راهنمای عزیزی بود که بارها با مشورت‌های به‌جا و راهنمایی‌های خود راهگشای مشکلات مسیر زندگیم بود.
محمد درویشوند، پاسداری و حفظ حرمت خون شهدا را مورد تاکید قرار داد و گفت: حمایت همه جانبه از اسلام، ولایت فقیه و رهبری و الگو برداری از رفتار و خصلت‌های ارزشمند شهدا و اجرای آن در زندگی فردی و امر به معروف در زندگی اجتماعی نظام اسلامی سرفراز نگه می‌دارد.
وی با بیان اینکه در معرفی شهدا به جامعه کم لطفی و کم‌کاری صورت گرفته است، گفت: از آرمان‌های شهدا فاصله گرفته‌ایم و با توجه به فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) نسبت به اسلام، انقلاب و شهدایی که برای رسیدن به اهدافشان به درجه رفیع شهادت رسیده‌اند برای نسل جدید به صورت واضح و روشن معرفی نشده است.
این برادر شهید، نقش نهاد آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی را در معرفی این آرمان‌ها گام تاثیرگذار دانست.
 
* بیشتر وقت هدایت برای سپاه و مردم بود

برادر دیگر شهید درویشوند گفت: دو روز قبل از اینکه شهید هدایت به کربلا برود مهمان خانه او بودیم ولی نمی‌دانستم که به کربلا می‌رود و بعد اعلام کرد که به کربلا می‌روم و روز عرفه در کربلا خواهم بود و نمی‌دانستم این وداع آخرین وداع با برادرم خواهد بود.
فرمانعلی درویشوند افزود: زمانی که خبر شهادت شهید پرویز برادر دیگرم را به من داده بودند در جبهه بودم و در مراسم تشییع او نتوانستم شرکت کنم و به مراسم سوم او رسیدم ولی وقتی گفتند هدایت زخمی شده فهمیدم او نیز به شهادت رسیده است.
وی بیان داشت: شهید هدایت عاشق سپاه بود و شهید پرویز همواره به او می‌گفت مملکت به شما پاسداران احتیاج دارد و شهید هدایت به خاطر سفارش برادرش هم که شده بود در سپاه کم نمی‌گذاشت.
درویشوند ادامه داد: شهید هدایت بیشتر وقتش را برای خدمت در سپاه صرف می‌کرد و بارها شده بود وقتی به خانه‌اش می‌آمدیم می‌دیدیم مراجعه کنندگان زیادی به در خانه‌اش بودند که کمک و یاری می‌خواستند و شهید همواره می‌گفت باید مشکلات مردم را برطرف کرد. 

* سیر وصال شهید درویشوند

فرمانده سپاه شهید درویشوند با آغاز جنگ تحمیلی همراه بسیجیان دلاور در آذر سال 60 برای یاری رساندن به رزمندگان اسلام راهی جبهه‌های حق علیه باطل شد و در شهریور ماه سال 61 در منطقه عملیاتی دهلران پس از شرکت در عملیات محرم از ناحیه سر، صورت و گردن مورد اصابت ترکش و موج انفجار قرار گرفت و به درجه جانبازی مفتخر شد.
این شهید دلاور به عنوان بسیجی پیرو خط امام (ره) 13 ماه از عمر خود را در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل گذراند و با متجاوزان بعثی به مبارزه پرداخت.
شهید هدایت درویشوند در سال 60 به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد و در حفظ ارزش‌های نظام اسلامی وظیفه خود را به این ملت بزرگوار و شهید پرور ادا کرد.
وی در دوران پاسداری خود به عنوان رئیس گزینش سپاه، مسئول نیروی انسانی، مسئول بازرسی و جانشین فرماندهی سپاه ناحیه رودبار توانست خدمات ارزشمند و ارزنده‌ای را برای اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران به انجام برساند.
این شهید بزرگوار در سال 87 فرماندهی سپاه پاسداران شهرستان رودبار را با افتخار پذیرفت و بدون ادعا به خدمت خود ادامه داد تا زمانی که زمینه برای وصال حضرت دوست با قامت شهادت در مهر سال 90 به عنوان مسئول کاروان راهیان نور به کربلای ایران برایش فراهم شد.
پس از حضور  این شهید در مناطق عملیاتی و تجدید بیعت با شهدای گرانقدر، زیارت مولایش امام حسین(ع) در کربلای معلی، نجف اشرف، کاظمین و سامرا از دهم آبان امسال برایش میسر شد.
این شهید در 17 آبان سال جاری در آخرین روز سفر زیارتی خود در سرزمین حسینی ندای حق را با لباس شهادت لبیک گفت و در مسیر بازگشت از سامرا در حادثه تروریستی دشمنان کوردل نظام مقدس اسلامی غریبانه و عاشقانه همراه با همسفران خود شهید محمد علی فلاح عباسی و شهیده خواهر زهرا دقیقی به درجه رفیع شهادت نائل آمد و او رفت اما تنها یادگار 14 ساله‌اش ماند تا پرچم مقدس نظام اسلامی را پس از پدر رشیدش سردار شهید هدایت درویشوند به دوش گیرد و راه او را ادامه دهد.
پیکر پاک و مطهر سردار سرتیپ دوم پاسدار شهید کربلایی هدایت درویشوند پس از تشییع باشکوه مردم شهرستان رودبار در جوار امامزاده محمد حنفیه و در کنار برادر شهیدش پرویز درویشوند که در تاریخ 9 اسفند 64 در منطقه فاو به شهادت رسیده بود، آرام گرفت. 
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول