اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس موزه علوم و فنون اصفهان:

هنوز فرهنگ مراجعه به موزه‌ها در بین مردم وجود ندارد

خبرگزاری فارس: رئیس موزه علوم و فنون اصفهان گفت: هنوز فرهنگ مراجعه به موزه‌ها در بین مردم وجود ندارد، به گونه‌ای که بسیاری از مردم تصور می‌کنند همه موزه‌ها اشیای تاریخی را به نمایش می‌گذارند در حالی که این‌گونه نیست.

هنوز فرهنگ مراجعه به موزه‌ها در بین مردم وجود ندارد
محسن جمشید‌نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: با توجه به نوع نگرش مردم به موزه‌ها لازم است که آموزش و پرورش، صدا و سیما و سایر رسانه‌ها در معرفی کردن موزه‌ها به مردم و فرهنگ‌سازی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه این موزه از نظر آشنا کردن مخاطب با همه شاخه‌های دانش و فناوری در کشور بی‌نظیر است، بیان داشت: بیشتر موزه‌های علوم کشور تنها به یک یا دو شاخه علمی اختصاص یافته‌اند و این در حالی است که موزه علوم و فنون اصفهان تلاش کرده‌ یک بازدید کننده در انتهای بازدید خود از موزه، آشنایی کافی با همه شاخه‌های دانش کسب کند.
رئیس موزه علوم و فنون اصفهان که به اهداف تاسیس این موزه اشاره کرد، بیان داشت: یکی از هدف‌های هر موزه ‌نمایش سیر تحول یک موضوع است، اما در موزه‌های علوم و فنون بازدید کننده با علوم جدید و آخرین کاربرد‌‌های آنها نیز آشنایی پیدا می‌کند.
وی  تصریح کرد: موزه علوم و فنون که در سال 82  با هدف عینیت ‌بخشی به مطالب کتاب‌های درسی، نمایش سیر تحول دانش و فناوری و ایجاد روحیه خلاقیت و پژوهش در بازدیدکنندگان راه‌اندازی شد، هم‌اکنون در هشت بخش از جمله  فنی‌ و حرفه‌ای و کار دانش، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی و جغرافیا، فیزیک، شیمی، نجوم، آسمان‌نما و نور فعالیت می‌کند.
جمشید‌نیا با تاکید بر اینکه موزه‌ها و به  ویژه موزه‌های علوم و فنون تکمیل‌کننده کار آموزشی مدارس هستند، ادامه داد: برای مثال در بخش فنی و حرفه‌ای و کار و دانش موزه دانش‌آموزانی که به مرحله انتخاب رشته رسیده‌اند به کمک کارشناسان حاضر در موزه با رشته‌های مختلف آشنا می‌شوند و بهتر می‌توانند رشته تحصیلی آینده خود را انتخاب کنند.
وی اظهار داشت: بعضی از استادان دانشگاه‌ها هنگامی که همراه با دانشجویان خود به بازدید موزه می‌آیند اعتراف می‌کنند دانشجویان مطالبی را که در طول یک‌ترم به آنها درس می‌دهیم در یک بازدید یک ساعت و نیمه از موزه می‌آموزند.
رئیس موزه علوم و فنون اصفهان با اشاره به اینکه موزه‌ها نیز مانند کتابخانه‌ها هرچه تعدادشان بیش‌تر باشد و راحت‌تر در دسترس مردم قرار داشته باشند آشنایی مردم با دانش و فناوری بیشتر می‌شود، گفت: امیدوارم روزی هر استان حداقل یک موزه علوم و فنون داشته باشد.
وی با بیان این مطلب که خیران تاکنون تلاش‌های قابل تقدیری برای ساخت مدرسه انجام داده‌اند، ادامه داد: اگر گروهی از آنها به حوزه ساخت، تجهیز و توسعه موزه‌های علوم و فنون نیز وارد شوند گام بزرگی در راستای پیشبرد فرهنگ و علم کشور برداشته می‌شود.
جمشید‌نیا با بیان اینکه در بیشتر موزه‌ها پس از گذشت چند سال تعداد بازدیدکنندگان کاهش می‌یابد، افزود: ما هر ساله تلاش کرده‌ایم حرف جدیدی برای گفتن داشته باشیم و با اضافه کردن وسایل و امکانات جدید تعداد بازدیدکنندگان خود را حفظ کنیم.
وی تصریح کرد: در سال نخست افتتاح موزه تعداد بازدیدکنندگان تنها 8هزار نفر بود که این آمار روندی رو به رشد داشته که هم‌اکنون در هر سال تحصیلی به 40هزار نفر رسیده است.
رئیس موزه علوم و فنون اصفهان با اشاره به اینکه از داخل و خارج از کشور بازدید کننده داریم، افزود: در کنار دانش‌آموزان مناطق چهل‌گانه استان اصفهان و دانش‌آموزان استان‌های فارس، یزد، قم و چهارمحال و بختیاری دانشجویان و استادان دانشگاه‌، معلمان و همکاران آموزش و پرورش و اقشار مختلف جامعه به بازدید موزه می‌آیند.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول