اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازگانی صنایع و معادن:

توریسم سلامت علقه‌های عاطفی ایجاد می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازگانی صنایع و معادن گفت: توریسم سلامت تاثیری جدی دارد و علقه‌های عاطفی ایجاد می‌کند که پاک شدنی نیست.

توریسم سلامت علقه‌های عاطفی ایجاد می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد نهاوندیان صبح امروز در دومین روز از دومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی که در بیمارستان رضوی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد جهانی و شرایط سیاسی منطقه ما روزهای بسیار حساس و سرنوشت‌سازی را پشت سر می‌گذارد.
رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن افزود: هر روز و هر شب خبرهایی از اقتصادهایی که دهه‌هایی پیشتاز بودند، می‌شنویم و به عنوان الگو می‌خواستند به سایر کشورها درس توسعه بدهند، اما اکنون معلوم می‌شود که برخی اشکالات ریشه‌ای در اقتصادشان داشته‌ است.
نهاوندیان افزود: در اقتصاد آمریکا و اروپا تحلیلگران اقتصادی در حال بحث‌های جدی هستند تا ببینند کجای کار خطا بوده است. 
وی ادامه داد: یکی از نکات مهمی که بر آمده از مجموع تحلیل‌ها و دید کارشناسان اقتصاد کلان است، این است که رشد اقتصادی مبتنی بر بدهی و هزینه‌های اضافی برای نسل‌های آینده قابل ادامه نیست.
رئیس اتاق بازگانی صنایع و معادن بیان داشت: اقتصادهایی که برای بیش از دو دهه کسری تجاری داشتند و کسری بودجه مداوم و مستمر را شیوه کشورداری خود قرار دادند، تصمیم گرفته بودند تا از هزینه کردن از جیب دیگران و نسل‌های آینده کسری بودجه و افزایش بدهی را ادامه دهند.
نهاوندیان با اشاره به  تحولات سیاسی منطقه افزود: در مورد آنچه که به عنوان بیداری اسلامی از آن یاد می‌شود این سوال مطرح می‌شود که ویژگی مشترک همه آنها چیست؟ تحلیل‌های متنوعی می‌شود، انجام داد اما یک ویژگی در همه آنها قابل انکار نیست و آن این است که یک الگوی مبتنی بر تقلید غربی در آنها دیده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بعد از بیرون‌رفت این کشورها از مشکلات سیاسی آنها باید به فکر حل مشکلات اقتصادی و رفع بیکاری جوانان‌شان باشند، افزود: به نظر می‌رسد توریسم و گردشگری بین کشورهای منطقه و اسلامی با یک درجه اشتغال‌زایی بالا کاندید مناسبی است.
رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در مقایسه سرمایه‌گذاری در توریسم و صنعتی میزان اشتغال‌زایی بالایی را دارد.
وی ادامه داد: توریسم مبتنی بر تفنن و گذران روزهای مرخصی یا سال‌های بازنشستگی به عنوان اولین گزینه بسیار آسیب‌پذیر است زیرا با نوسانات قیمتش از تعداد آن کم می‌شود.
نهاوندیان تاکید کرد: اما در حوزه گردشگری و سلامت آسیب‌پذیری آن از بقیه توریست‌های دیگر خیلی کمتر است چرا که کشورهای اسلامی از این نظر یک مزیت دارند و آن هم توریسم حلال است.
وی تصریح کرد: این مسئله ما را توجه می‌دهد به اینکه ما اگر بخواهیم در برنامه‌ریزی پس از بحران راه‌حلی برای پاسخ به نیاز اشتغال داشته باشیم یکی از راه‌های خوب همکاری بین کشورهای اسلامی منطقه در توریسم درمانی است.
نهاوندیان ادامه داد: بازارهای ما به شکل مطلوب با حضور جدی و حرفه‌ای و رقابتی ایجاد می‌شود و این بسیار مهم است که ما با شاخصه‌های رقابتی خدمات خود را به بهترین شکل ارائه بدهیم.
وی در ادامه افزود: در مقایسه اقتصادها و بازارها و صنعت‌ها شاخصه‌های رقابت‌پذیری به خصوص در سفر گردشگری بعضی از کشورها رتبه خوبی دارند اما بعضی‌ها نیاز به بهبود نیز دارند.
رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن با بیان اینکه برای بر طرف شدن این معایب سه عنصر مطرح است افزود: اول چارچوب قانونی است، اینکه در اقتصادمان قوانین اداره کننده روابط بین طرفین بخش خصوصی با دولت و فعالان اقتصادی، نحوه رسیدگی قضایی و رویه اداری، قوانینی داشته باشند که اطمینان‌بخش باشد و سرعت کار را بالا ببرند.
وی افزود: زیرساخت‌های کسب و کار در بخش گردشگری و هتل‌داری حمل و نقل‌های هوایی و زمینی و خدمات جنبی نکاتی هستند که با همکاری می‌تواند بهبود یابد.
نهاوندیان با بیان اینکه عنصر سوم منابع انسانی و فرهنگی و طبیعی است، ادامه داد: اکثر کشورهای اسلامی به ویژه ایران از منظر منابع طبیعی و انسانی چیزی کم ندارد و سرمایه‌گذاری‌هایی که در منابع انسانی شده طی 20 سال اخیر بی‌نظیر بوده است.
وی بیان داشت: هزینه‌ای که برای آموزش‌های دانشگاهی و گسترش آموزش و تحقیقات در ایران شده است، قابل مقایسه با هیچ کشور مشابهی در هیچ کشوری در منطقه نیست، اما وقتی از شاخص‌های رقابت سخن می‌گوییم باید به یک نکته اشاره کنیم و آن این است رقابت چیز خوبی است اما باید و همراه با رفاقت باشد.
رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ادامه داد: یک ویژگی جدی در خدمات درمانی آن است که اگر یک ایرانی به مالزی رفت و خدمات درمانی دریافت کرد تا آخر عمرش خاطره شیرین شفا در بیمارستان با دست‌های پزشکان هم کیش خود به یادش می‌ماند.
رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن اظهار داشت: برای محبت و نزدیکی به کشورهای اسلامی به این خاطره‌های خوش نیازمند هستیم. زیرا توریسم سلامت اثری جدی داشته و علقه‌های عاطفی ایجاد می‌کند که پاک شدنی نیست.
وی افزود: خوشبختانه در شرایط امروز ایران اسلامی، خدمات درمانی که ارائه می‌شود با بعضی از کشورهای دنیا قابل مقایسه نیست توریسم درمانی علاوه بر ارتباط اجتماعی پیام سلامت صفا و التیام می‌دهد.
نهاوندیان افزود: چهار دهه است که در رسانه‌های غربی با سناریوهای از پیش طراحی شده از کشورهای اسلامی تصویرهای همراه با خشونت، جنگ، برادرکشی، خون و خون‌ریزی ترسیم کنند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: این در حالی است که اسلام دین محبت و رحمت است و از پیامبری که پیام‌آور رحمت بود، تصویری کاملا معکوس نشان می‌دهد. 
نهاوندیان در ادامه بیان داشت: جنبه بسیار درخشان توریسم سلامت و گسترش آن این است که یک تصویر آرامش امنیت، محبت و ارائه خدمات بی‌چشم داشت می‌تواند از این صنعت به دنیا ارائه شود.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول