اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس موسسه پژوهش حکمت و فلسفه:

الگو و نیازهای بومی در پژوهش توجه شود

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه پژوهش حکمت و فلسفه گفت: در زمینه پژوهش باید به الگو و نیازهای بومی خودمان توجه کنیم.

الگو و نیازهای بومی در پژوهش توجه شود
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در مراسم تقدیر از پژوهشگران دانشگاه بوعلی‌سینا اظهار کرد: امروز که در ایران برای انجام کارهایمان از الگوی اسلامی، ایرانی استفاده می‌کنیم باید در زمینه پژوهشی نیز به سراغ الگوهای داخلی برویم و از الگوهای خارجی استفاده نکنیم.
وی افزود: قرار نیست دانشگاه در حوزه ادغام شود و حوزه در دانشگاه بلکه قرار است این دو با وحدت خود برای پیشرفت ایران اسلامی قدم بردارند.
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بیان داشت: پژوهش صرفاً پاسخ به پرسش نیست بلکه پژوهش وقتی صورت می‌گیرد که به سئوال و نیازی که در جامعه پاسخ داده شده جواب داده و آن را روشن کنیم و انتظار می‌رود تحقیقات در زمینه دکترا در این مسیر باشد.
وی ادامه داد: جهان از چهار موج علم گذر کرده و هم‌اکنون در موج پنجم به سر می‌بریم که نخستین موج شامل انقلاب صنعتی و دوم عصر سرمایه‌داری و سوم امپریالیزم بود، در چهارمین موج جهش علمی گسترده‌ای صورت گرفت که انرژی اتمی و پیشرفت در زمینه رایانه در آن بود و از سال 1980 به بعد وارد عصر جدید فناوری هم‌گرا شده‌ایم که موج پنجم علم در جهان است.
خسرو‌پناه تصریح کرد: اکنون در موج پنجم به سر می‌بریم و این تحول یک سری آسیب‌ها و کاستی‌هایی دارد اما ما در این موج نباید خود را درگیر آسیب‌ها و کاستی‌های جهان کنیم.
وی با اشاره به آسیب‌ها گفت: این آسیب‌ها عبارتند از اینکه عمده پژوهش‌ها جزئی‌نگر و فاقد نگاه کلی‌گرایانه هستند و دیگر اینکه پژوهش‌ها کاربردی است اما فاقد نگاه بنیادی است و ما در این زمینه باید به الگوها و نیازهای بومی خود توجه کنیم نه این که به الگوهای خارجی نگاه داشته و جامعه را طبق آن الگوها تعریف کنیم.
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اضافه کرد: آسیبی که ما در دنیای کنونی داریم در همین فناوری همگرا است چرا که توجهی به مبانی و بنیادها نداریم و آیا تمام مقالاتی که از جمله به ISI ارائه می‌دهیم نیاز خودمان را در داخل رفع می‌کند یا فقط به درد خارجی‌ها می‌خورد.
وی خاطرنشان کرد: درست است که ما باید جهانی بیندیشیم اما در انجام تحقیقات و پژوهش‌ها باید نیازهای داخلی کشورمان را بسنجیم، امروز ما محتاج فلسفه فیزیک، فلسفه شیمی و زیست‌شناسی هستیم.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول