اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل:

ذخیره‌ آب با شیوه مصرف همسان نیست

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل گفت: ‌در حال حاضر در استان اردبیل ذخیره‌ آب با شیوه مصرف همسان نیست.

ذخیره‌ آب با شیوه مصرف همسان نیست
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، داوود موثقی ظهر امروز در جلسه تخصصی امور اقتصادی اردبیل ذخیره‌سازی آب با نگاه مصرف را و مدیریت در این حوزه را ضروری توصیف کرد.
وی اضافه کرد: ما در شیوه مصرف و ارائه الگو به زارعان هم باید از شیوه ارشادی و هم تحکمی استفاده کنیم چرا که شیوه‌های سنتی آبیاری نه تنها موجب هدر رفت آب می‌شود بلکه هزینه تولید را نیز چندین برابر بالا می‌برد.
این مسئول کار ترویجی در این حوزه را موثر و مفید اعلام کرد و از متولیان صدا و سیما خواست با تهیه برنامه از طرح‌های موفق در حوزه آبیاری مدرن زمینه راغب شدن به این کار را در بین زارعان فراهم کنند.
در ادامه این جلسه یکی از پیشکسوتان عرصه تولید و صادرات عسل در استان اردبیل و عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: در دنیا اردبیل را با سیب‌زمینی، عسل، برف و عزاداری می‌شناسند و ما در این بین می‌توانیم از قابلیت عرضه عسل بهترین بهره‌برداری اقتصادی و تبلیغی را داشته باشیم.
سعید بیگناه به سابقه 25 ساله خود در تولید و صادرات عسل اشاره کرد و افزود: نابسامانی اتحادیه‌های زنبور‌داران به ویژه برگزاری انتخابات آن در فصلی که هیچ زنبور‌داری در منطقه نیست مشهود و معلوم است.
وی با اعلام اینکه زنبور‌داران ما اغلب اقدام به استحصال موم، ژله و برخی فرآورده‌های مشهور از عسل می‌کنند، افزود: در استان اردبیل بیش از 3 هزار و 200 گونه به اشکال مختلف شناسایی شده که از این ظرفیت می‌توان در تولید عسل متنوع استفاده کرد.
مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل نیز در این جلسه با بیان اینکه چهار تعاونی زنبور عسل در اردبیل،‌ مشگین‌شهر، خلخال و نمین شکل گرفته و دو مورد از این تعاونی‌ها به مرحله سود‌دهی رسیده است، گفت: با بررسی ترازنامه مالی سود‌دهی دو تعاونی دیگر ما قادر خواهیم بود اتحادیه تعاونی زنبور‌داران استان اردبیل را شکل دهیم.
لطف‌الله نامور بیان داشت: در گذشته بسیاری از این تعاونی‌ها غیر فعال و ناکارآمد بودند که امروز بخشی از آنها به مرحله سود‌دهی واقعی رسیده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این جلسه رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز با یادآوری اینکه صدا و سیما برای برنامه‌های ترویجی و تبلیغی حوزه کشاورزی حق پخش می‌خواهد، ابراز داشت: بر اساس برنامه ابلاغی به صدا و سیما این مجموعه در ارائه برنامه‌های آموزشی که دستگاه‌های ذیربط آن را تامین می‌کنند نباید حق پخش بگیرد که در این زمینه امیدواریم برخی از مشکلات به سرعت برطرف شود.
شهرام محمدی با یادآوری اینکه مهندسان ناظر کشاورزی در نظارت بر کشت محصولات ارگانیک و گیاهان دارویی می‌توانند نظارت داشته باشند،افزود: ما در امر تولید گیاهان دارویی با مشکلی مواجه نیستیم بلکه این مشکل بسته‌بندی و عرضه به بازار بر اساس علایق و سلایق مشتریان است که انتظار می‌رود مشکلات پیش رو در این حوزه برطرف شود.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل نیز در این جلسه در مورد اجرای شبکه علی‌بلاغی گفت: در طرح اولیه قرار بود آب این شبکه از طریق سد یامچی تامین شود.
داود نجفیان با اشاره به تغییر و کاهش حجم 95 میلیون متر مکعبی برداشت آب از سد یامچی به 47 میلیون متر مکعب، خاطرنشان کرد: ما موظف به تامین 20 میلیون متر مکعب آب شرب و 9 میلیون متر مکعب آب برای پتروشیمی هستیم و با این شرایط ظرفیت تامین آب این شبکه را نداریم.
این مسئول ادامه داد: با سرازیر شدن 5 میلیون متر مکعب آب به رودخانه بالیخلو در سال گذشته 500 لیتر آن به محل ایستگاه شبکه علی بلاغی می‌رسید که این وضعیت به کمتر از 300 لیتر رسیده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل تصریح کرد: هر چند برای تامین آب این شبکه تعهد کردیم اما پیشنهاد می‌کنیم از تلفیقی آب بستر رودخانه بالیخلو چایی و همچنین تصفیه آب و فاضلاب شهری اردبیل به صورت ثقلی آبیاری در این اراضی انجام شود.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول