اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری فارس:

کانون‌های قدرت در هیئت منصفه مطبوعات نفوذ نکنند

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری فارس گفت: اعضای هیئت منصفه مطبوعات با توجه به اهمیت آزادی بیان، اجازه ندهند که کانون‌های قدرت و ثروت مستقیم یا غیر مستقیم در آنان اعمال نفوذ کنند.

کانون‌های قدرت در هیئت منصفه مطبوعات نفوذ نکنند
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، پیش از ظهر امروز 14 نفر از اعضای هیئت منصفه مطبوعات فارس در مراسمی با حضور رئیس کل دادگستری و اعضای هیئت منصفه مطبوعات این استان انتخاب شدند.
رئیس کل دادگستری استان فارس در مراسم تحلیف هیئت منصفه مطبوعات فارس اظهار داشت: استقلال رای و امانتداری دو ویژگی مهم اعضای هیئت منصفه مطبوعات است.
ذبیح‌الله خدائیان گفت: آزادی بیان، از حقوق اساسی جامعه بوده و نهادهای مردمی مانند هیئت منصفه برای پاسداری از این حقوق شکل گرفته است.
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری دشمنان در عرصه‌های جنگ نرم تصریح کرد: جنگ رسانه‌ای نمونه‌ای از جنگ نرم است که اگر این رسانه‌ها در اختیار افراد صالح قرار گیرد می‌توانند حامی مردم و ارزش‌های جامعه باشند و توطئه‌های دشمن را نیز خنثی کنند.
خدائیان با بیان اینکه اگر رسانه‌ها در اختیار افراد ناصالح قرار گیرد جامعه تا مرز ناامنی کشانده می‌شود،گفت: اگر رسانه‌ها در اختیار افراد ناصالح قرار گیرد به ابزاری در دست دشمن مبدل می‌شوند.
وی در ادامه با بیان اینکه انتشار یک مطلب خارج از قانون موجب ناامنی می‌شود، تصریح کرد: توهین به افراد و شخصیت‌ها، توهین به مقدسات و نشر اکاذیب از جمله مواردی است که جرم تلقی می‌شود و هیئت منصفه باید به آن اشراف داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: اعضای هیئت منصفه باید استقلال رای داشته باشند و با توجه به اهمیت آزادی بیان، اجازه ندهند که کانون‌های قدرت و ثروت به طور مستقیم یا غیر مستقیم در عملکردشان اعمال نفوذ کنند.
خدائیان با تاکید بر ضرورت امانتداری توسط هیئت منصفه مطبوعات گفت: امانتداری به این معنا است که اجازه ندهیم نظرات گروه‌ها و جناح‌ها بر صدور رای تاثیر بگذارد.
وی حضور هیئت منصفه در پذیرش آرا توسط مردم را مهم ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: برگزاری دادگاه‌های مطبوعات در دادگاه کیفری استان و با حضور قاضی گواه اهمیت موضوع رسانه‌هاست.
رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه ماهیت و کارکرد مطبوعات را ماهیتی دوگانه برای صلاح و تعالی جامعه و همچنین در راستای فساد و زوال فرهنگ عمومی دانست و گفت: این دو جنبه هم می‌تواند جامعه را به سمت رشد و تعالی سوق دهد و هم به آن صدمه و لطمه بزند.
به گزارش فارس، در ادامه این مراسم، تحلیف هیئت منصفه جدید مطبوعات برگزار شد و این هیئت به کلام الهی قسم یاد کرده و نسبت به رعایت انصاف و امانتداری در راه احقاق حق و ابطال باطل سوگند یاد کردند.
محمد هادی ایمانیه، محمدحسین روزی‌طلب، فضل‌الله فروغی، علی زحمت‌کش، محمدجواد سلمان‌پور، ابوالحسن حقایقی، شهرام درویش، نگار رحیمی‌راد، محمد علی طباطبایی، محمد فرخ‌زاده، مجید فروردین، محمد خلیل ترابی، حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری و محمد جواد رضوی‌پور به مدت دو سال به عنوان هیئت منصفه مطبوعات فارس انتخاب شدند.
اهالی رسانه‌های فعال در این استان، از انتخاب برخی از این افراد در شگفتی بسیار فرو رفتند چراکه عامل مهم تجربه، شناخت لازم از رسانه، داشتن سمت و عنوان‌هایی که خود می‌تواند به نوعی در سلب آزادی لازم رسانه‌های فعال به ویژه ارزشی تاثیرگذار باشد و سابقه تهدید رسانه‌های ارزشی که توام با عدم شناخت از قانون رسانه‌ها توسط برخی از این افراد صورت گرفته، در افکار عمومی همچنان باقی مانده است.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول