اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نمایشگاه صنعت نساجی در اصفهان؛

رشته نساجی را با پنبه واردات نزنید

خبرگزاری فارس: قاچاق و وارد کردن منسوجات و پوشاک به کشور از عوامل بی‌رونق کردن کارگاه‌های تولیدی استانی و کشوری است که باید در زمینه تولید مطلوب و رقابت با کالای خارجی و جلوگیری از ورود آن به کشور گام‌های موثری برداشته شود.

رشته نساجی را با پنبه واردات نزنید
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، صنعت نساجی یکی از مهم‌ترین صنایع تولیدی کشور است که چند صباحی است به دلایل مختلفی به دست فراموشی سپرده شده است.
بخشی از مشکلات صنعت نساجی در کشور ما به فرهنگ ایرانی در نداشتن رغبت به خرید کالای با برند ایرانی برمی‌گردد و مردم ما به اندازه‌ای که به برند خارجی تمایل نشان می‌دهند علاقه چندانی به استفاده از جنس داخلی ندارند.
نبود حساسیت لازم بر ورودی‌های کشور و وارد شدن حجم قابل توجهی از پوشاک به داخل به عنوان سوغات از گمرکات سبب شده تا حجم زیادی از نیاز بازار پوشاک داخل به وسیله منسوجات خارجی تأمین شود.
حال اگر مسئولان استانی و کشوری تدبیری در زمینه این صنعت با اهمیت کشور نیندیشند به زودی از تولیدات داخلی دیگر نشانه‌ای پیدا نمی‌کنیم.
 
*‌ آغاز به کار نهمین نمایشگاه تخصصی ماشین آلات و محصولات نساجی
نهمین نمایشگاه تخصصی ماشین آلات و محصولات نساجی، چرم و صنایع وابسته از شب گذشته آغاز و تا 27 آذرماه در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان واقع در پل تاریخی شهرستان برای بازدید عموم دایر است.
این نمایشگاه با حضور مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، دبیر انجمن صنایع نساجی ایران و رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان و دیگر مسئولان استانی گشایش یافت.
این نمایشگاه در 5هزار و 500 مترمربع فضای سالنی با حضور بیش از 70 شرکت از استان‌های اصفهان، تهران و یزد و نمایندگانی از کشورهای ترکیه، تایوان، اندونزی، سنگاپور، هند، تایلند، چین، کره و اسپانیا به نمایش آخرین دستاوردهای خود می‌پردازند.
مواردی مانند محصولات و خدمات ریسندگی، بافندگی، مواد اولیه و افزودنی‌ها، رنگرزی، چاپ و تکمیل، تجهیزات و ماشین آلات، مراکز علمی، آموزشی، نشریات تخصصی، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها و محصولات نساجی در این نمایشگاه عرضه شده است.
انجمن کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان، انجمن صنایع نساجی ایران، اتحادیه کارگاه‌های نساجی اصفهان، انجمن کارشناسان نساجی استان و شرکت شهرک‌های صنعتی (خوشه نساجی) در این نمایشگاه حضوری فعال دارند.
نمایشگاه نساجی اصفهان یکی از چند نمایشگاه تخصصی در زمینه ماشین‌آلات و مواد اولیه صنعت نساجی در کشور است که در مقایسه با نمایشگاه‌های مشابه که بیشتر به محصولات و منسوجات خانگی، کیف، کفش و پوشاک می‌پردازد، اهمیت بیشتری برای مباحث تخصصی صنعت نساجی و بخش ماشین‌آلات برای رونق این صنعت قائل شده است.
ساعات بازدید از این نمایشگاه برای عموم از ساعت 15 تا 21 است.
 
*‌ رتبه سوم استان اصفهان در زمینه کشف قاچاق
معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان در مراسم افتتاح این نمایشگاه با اشاره به مبحث قاچاق پوشاک بیان داشت: استان اصفهان در زمینه قاچاق پوشاک رتبه نخست را دارد و  به طور میانگین نیز در کشف قاچاق رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.
محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: یکی از عواملی که می‌تواند از ورود قاچاق به کشور جلوگیری کند، عزم عمومی و فرهنگ‌سازی است که باید جامعه را از این امر مهم آگاه کرد.
وی با اشاره به سهم 40 درصدی اشتغال صنعت استان اصفهان در زمینه حوزه نساجی اظهار داشت: یک اراده مصمم در میان مسئولان استانی و کشوری و نیز حمایت جدی دولت در  زمینه مبارزه با قاچاق و جلوگیری از آن به کشور لازم است.
اسماعیلی با اشاره به رتبه نخست استان اصفهان در زمینه قاچاق تاکید کرد: استان اصفهان به دلیل داشتن قابلیت‌های گسترده در زمینه صنعت نساجی از قبیل غیرآلاینده بودن و نیاز به داشتن سرمایه‌گذاری اندک برای ایجاد یک شغل در این صنعت نسبت به دیگر صنایع از عواملی است که موجب پدیدار قاچاق در این استان شده است.
وی گفت: برای استانی که از نخستین قطب‌های صنعتی کشور است این امر ضعف بزرگی برای صنعت این استان است.
 
*‌ قانون مبارزه با قاچاق کالا باید اجرایی شود
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان در ادامه با اشاره به مشکلات صنعت نساجی کشور گفت: به دلیل برخی عدم هماهنگی‌ها ورود پنبه به کشور محدود شد که ضربه‌های سنگینی به صنعت نساجی وارد کرده است.
وی ادامه داد: این کار سبب شد که بازدهی واحدهای فعال نساجی به حدود 30 درصد کاهش پیدا کند.
حاتم شاه کرمی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر 100 هزار نفر در استان اصفهان در این صنعت شاغل هستند که عواملی از قبیل بی‌برنامگی و عدم ارائه راه‌کارهای صحیح از سوی وزارت صنایع در این باره موجب تهدید یک‌هزار شغل در استان شده است.
وی افزود: بیش از 8هزار واحد صنعتی در این استان فعال است که از این تعداد 2هزار و 200 واحد متعلق به صنعت نساجی است.
شاه کرمی تاکید کرد: در شش ماه نخست سال جاری کل واردات کشور 20 درصد کاهش داشته این در حالی است که واردات در حوزه نساجی 30 درصد افزایش پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه در اوایل سال جاری رقمی معادل 94.6 میلیون دلار صادرات منسوجات اعلام شد، افزود: پس از گذشت دو ماه نخست امسال این مقدار به 46 میلیون دلار رسید و این بدین معنی است که مبلغ 50 میلیون دلار از سهم صادرات منسوجات کم شده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنایع نساجی استان با اشاره به اجرای قانون مبارزه با کالای قاچاق گفت: با توجه به این مطلب که ماده 103 قانون تأمین اجتماعی به ماده 80 تبدیل شده بنابراین این قانون اجرا نمی‌شود که موجب وارد آمدن فشارهای سنگینی بر صنعت نساجی شده است.
 
*‌ با تعیین تعرفه‌های سنگین برای واردات از تولیدکننده داخلی حمایت می‌شود
رسول محققیان در ادامه با اشاره به رکود صنعت نساجی ایران نسبت به سال‌های گذشته گفت: در حال حاضر تعدادی از کارخانجات نساجی کشور برای تولید منسوجات خود از ماشین‌آلات دهه 70 استفاده می‌کنند.
وی افزود: انتظار می‌رود که مسئولان شرایط ویژه‌ای را از طریق ایجاد بسترها و تسهیلات لازم برای ترغیب سرمایه‌گذاران فراهم کنند.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان تصریح کرد: اگرچه برخی نوسازی‌ها نیز در استان انجام شده اما بیشتر واحدهای این صنعت، صورت سنتی داشته و با هدررفت انرژی و منابع انسانی، محصولات تولیدی بدون کیفیت را روانه بازار می‌کنند که زمینه‌ای برای تجار سودجو فراهم می‌کند.
وی با ابراز امیدواری از جلوگیری ورود بی‌رویه منسوجات به کشور و قاچاق آن تاکید کرد: در صورت تعیین تعرفه‌های سنگین برای ورود منسوجات به کشور از محصولات تولیدی داخلی حمایت عملی می‌شود.
 
*‌ تجلیل از پژوهشگران نمونه استان
به گزارش فارس، در این نمایشگاه که با همکاری دفتر آموزش و پژوهش استانداری اصفهان برگزار شده حدود 50 موسسه، پژوهشکده، سازمان، دانشگاه و شرکت دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را در قالب بیش از 700 طرح به نمایش گذاشته‌اند.
مراسم اختتامیه نمایشگاه پژوهش و نوآوری به منظور تجلیل از پژوهشگران نمونه استان عصر یکشنبه 27 آذرماه با حضور استاندار اصفهان، جمعی از مدیران ارشد استان، نخبگان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به پژوهش در محل این نمایشگاه برگزار می‌شود.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول