اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر بیماری‌های دانشگاه پزشکی کرمان:

43 درصد فوتی‌های سرطان ناشی از استعمال سیگار است

خبرگزاری فارس: مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: 43 درصد فوتی‌های بیماری سرطان ناشی از استعمال سیگار، تغذیه نامناسب و ابتلا به عفونت‌هاست.

43 درصد فوتی‌های سرطان ناشی از استعمال سیگار است
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، روح‌الله زحمتکش پیش از ظهر امروز در کارگاه آموزشی ثبت و کنترل سرطان اظهار داشت: طبق آمار جهانی 25 میلیون نفر به سرطان مبتلا هستند که سالانه 7 میلیون نفر بر اثر این بیماری فوت کرده و 11 میلیون مورد جدید به آن اضافه می‌شود.
وی بیان کرد: دورنمای این بیماری در سال 2030 از وضعیت دنیا نشان می‌دهد که 75 میلیون مبتلا به سرطان با 17 میلیون فوتی و افزایش سالانه 25 میلیون نفر داریم.
زحمتکش با بیان اینکه آمار مبتلایان به سرطان در همه کشورها یکسان نیست، گفت: رشد و شیوع این بیماری در کشوهای در حال توسعه بیشتر است.
وی با اشاره به رتبه سوم فوت‌های ناشی از سرطان عنوان کرد: پیش‌بینی انجام شده برای ایران، فوت سالانه 30 هزار نفر و افزایش 70 هزار مورد جدید است.
زحمتکش تصریح کرد: افزایش امید به زندگی و درصد سالمندی از دلایل این امر است.
وی بیان کرد: در حال حاضر 12 درصد مرگ و میر در دنیا به دلیل سرطان است و امیدواریم با حرکت به سمت پیشگیری بتوانیم تا سال 2020 از مرگ 2 میلیون نفر جلوگیری کنیم.
زحمتکش 43 درصد فوتی‌های بیماری سرطان را ناشی از استعمال سیگار، تغذیه نامناسب و ابتلا به عفونت‌ها عنوان کرد و بیان داشت: لذا باید در بحث پیشگیری به صورت دقیق‌تر وارد شد.
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: وضعیت بد تغذیه و افزایش چاقی مفرط به ویژه در خانم‌ها زنگ خطر برای حرکت به سمت بیماری‌های مختلف از جمله سرطان است.
‌وی بیان کرد: اگر ایمن‌سازی جامعه بیشتر باشد، درصد ابتلا به عفونت‌ها و در نتیجه زمینه ابتلا به سرطان کاسته می‌شود.
زحمتکش شایع‌ترین علل مرگ ناشی از سرطان را در زنان و مردان سرطان معده عنوان کرد و افزود: از مجموع سرطان‌های ثبت شده 56 درصد در مردان و 44 درصد در زنان است.
وی خاطرنشان کرد: در استان کرمان نیز به ترتیب سرطان‌های سینه، پوست و سیستم خون‌ساز در زنان و سرطان‌های پوست، سیستم خون‌ساز و مثانه در مردان شایع است.
‌زحمتکش بیان کرد: با وجود این آمار و نگرانی‌ها ما نیاز داریم تا طراحی و برنامه جامعی داشته باشیم تا در مرحله اول از ابتلا جلوگیری و در مرحله بعد درمان را آغاز کنیم.
وی عنوان کرد: باید جامعه را در یک توالی منظم و مستمر در زمینه بیماری سرطان رصد کنیم که این امر با ثبت سرطان ممکن می‌شود.
زحمتکش تصریح کرد: از سوی دیگر ثبت سرطان و اطلاعات حاصل از آن در تصمیم‌گیری مدیریتی و فعالیت‌های پیشگیری مؤثر است.
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: به دست آوردن فراوانی نسبی سرطان، تفکیک جنسیت، شیوه بروز سرطان در هر جامعه، الگوهای شیوع و ... از اهداف اختصاصی ثبت سرطان است.
وی اذعان کرد: برای سوق دادن جامعه به سمت پیشگیری نیاز به ریز فاکتورها داریم که با ثبت سرطان مسیر می‌شود.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول