اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار خدابنده خبر داد:

افتتاح 185 طرح در خدابنده

خبرگزاری فارس: فرماندار خدابنده از افتتاح 185 طرح بزرگ عمرانی‌، اجتماعی‌، اقتصادی طی سه سال گذشته خبر داد.

افتتاح 185 طرح در خدابنده
نورالدین رفیعی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار داشت: شهرستان خدابنده یکی از هفت شهرستان استان زنجان است که از شمال به شهرستان ابهر‌، از شرق به بخش آوج از استان قزوین‌، از جنوب به همدان و از جنوب غربی به بیجار و از غرب به شهرستان ایجرود محدود است.
وی ادامه داد: شهرستان خدابنده از نظر توپوگرافی کوهستانی‌ترین و تا حدودی مرتفع‌ترین منطقه استان زنجان است و در ارتفاع متوسط 2 هزار و 50 متری از سطح دریا قرار گرفته و از نظر وسعت در رده دوم استان قرار دارد‌.
فرماندار خدابنده تصریح کرد: شهرستان خدابنده دارای اقلیم نیمه مرطوب فرا سرد بوده و اوضاع جوی و شرایط اقلیمی منطقه برحسب پستی و بلندی‌ها‌، سخت متغیر و در ارتفاعات دارای آب و هوای سرد کوهستانی و زمستان‌های پر برف و سرد بوده و دشت‌ها در تابستان دارای آب و هوای معتدل و خشک است.
وی یادآور شد: این شهرستان دارای میانگین دمای سالانه 10.3 درجه سانتی‌گراد و حداکثر مطلق دما 37 درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای منفی 20 درجه سانتی‌گراد بوده و متوسط بارندگی سالانه شهرستان خدابنده در حدود 428.6 میلی‌متر است.
رفیعی با بیان اینکه بقعه قیدار بن اسماعیل بن ابراهیم (ع) از پیامبران الهی و بیست و پنجمین جد حضرت رسول اکرم (ص) در این شهرستان قرار گرفته است، افزود: مسجد جامع خدابنده مربوط به دوران قاجاریه، مسجد جامع سجاس مربوط به اوایل قرن پنجم هجری قمری و دوران سلجوقیه و قبرستان تاریخی شهدا در شهر سجاس از دیگر آثار تاریخی این شهر محسوب می‌شود.
وی یادآور شد: آرامگاه ارغون‌خان و بلغان خاتون بزرگ مربوط به سال 690 هجری قمری، سنگ بزرگ ثابت مکتوب در جنوب غربی سهرورد معروف به یازلی داش، قلعه کیان و قلعه تاج در سهرورد و آثار قدیمی بازار یا پناهگاه زیر زمین مفصل به نام دیزالیج در سهرورد از دیگر آثار تاریخی این شهر است.
فرماندار خدابنده خاطرنشان کرد: آثار قدیمی با پوشش ساروج به نام اسیران در سهرورد، دربار معروف به  "دردر" در سهرورد و جای مسجد شهیدان در زمان حمله محمود و اشرف افغان در سهرورد از دیگر بناهای تاریخی این شهرستان است.
وی گفت: شهرستان خدابنده در سال 1348 با تأسیس فرمانداری به شهرستان تبدیل شده که هم اکنون شامل چهار بخش مرکزی، افشار، بزینه‌رود و سجاس‌رود و 10 دهستان و پنج شهر از جمله  شهر قیدار، سجاس، گرماب، زرین‌رود و سهرورد  و 268 آبادی است.
رفیعی گفت: تلاش در بهره‌برداری از زرین‌غار، اجرا و طرح جامع بقعه مبارک قیدار نبی (ع) و ایجاد سایت گردشگری پنجه‌علی گوشه‌ای از تلاش‌های مدیریت شهرستان است.
وی ادامه داد: بازگشایی مسیر19.5 کیلومتر کمربندی شهر قیدار به عرض 25 متر با همکاری مردم شهر قیدار و روستاهای زواجر و گوندره، احداث و استقرار میدان میوه و تره‌بار شهر قیدار با اعتبار3 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی و هدایت توزیع میوه شهرستان به این محل اقدامات خاص فرمانداری و مدیریت عالی شهرستان طی سه سال گذشته محسوب می‌شود.
 فرماندار خدابنده پیگیری اجرای مجتمع خدماتی ـ رفاهی شهر قیدار، احداث پارک  در شهرهای پنج‌گانه به ویژه توسعه فضای سبز در شهر قیدار شامل پارک شهدا و پارک پاسداران، تأمین اعتبار برای آزاد سازی امامزاده سید ابراهیم (ع) شهر سجاس و پیگیری احداث تفریحگاه کوه پنج‌علی توسط شهرداری قیدار که مقدمات واگذاری آن انجام شده است، وی  آغاز عملیات اجرایی گاز رسانی به روستاها‌، دهستان‌ها و بخش‌های بزینه‌رود و افشار، احداث راه رامین به سجاس که قطعه نخست آن از سجاس به بولاماجی بزودی آغاز می شود را از دیگر اقدامات فرمانداری برشمرد.
رفیعی اجرای فاز نخست طرح بقعه قیدار نبی (ع)، تخریب و آزادسازی محوطه مدرسه کنار بقعه قیدار نبی (ع)، افتتاح 185 طرح بزرگ عمرانی‌، اجتماعی‌، اقتصادی طی سه سال گذشته و کلنگ‌زنی 125 پروژه با مجموع اعتبار بالغ بر 460 میلیارد ریال و تأمین اعتبار بافت‌های فرسوده شهر قیدار و آغاز عملیات احیای بافت فرسوده را از دیگر اقدامات انجام شده شهرستان برشمرد.
وی گفت: تأمین اعتبار اصلاح  ورودی شهر قیدار که سال گذشته بیش از 10 هزار تن آسفالت دراختیار شهرداری قرار گرفته است، ایجاد ستاد عمران روستائی‌، ستاد عمران شهری‌، ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها و بررسی پروژه‌های عمرانی، تعیین تکلیف غار کتله‌خور و پیگیری 12 هزار و 500 نامه مردمی طی سفر ریئس جمهوری از دیگر اقدامات شهرستان است.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول