اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر نمونه کشور:

تحول علوم انسانی باید از افراد شروع شود

خبرگزاری فارس: پژوهشگر نمونه کشور در رشته علوم انسانی گفت: پیشرفت در تحول علوم انسانی اسلامی به تلاش متفکران بستگی دارد و امری است که باید از افراد شروع شود.

تحول علوم انسانی باید از افراد شروع شود
عباسعلی رستمی‌نسب امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به هفته پژوهش اظهار داشت: پژوهشگر اسلامی کسی است که بر اساس مبانی اعتقادی اسلام به شناخت انسان و چگونگی تربیت و تکامل او می‌اندیشد و تحقیق می‌کند و در این زمینه راهکارهای علمی ارائه می‌کند.
وی با اشاره به اینکه علوم انسانی از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: یکی از این زوایا این است که انسان موجودی دنیوی است، بنابراین محققان و دانشمندان این حوزه اعتقادی تلاش خود برای سعادت دنیای انسان قرار دهند و انسان را در مسیر اهداف دنیوی عالی تربیت کنند.
رستمی‌نسب بیان کرد: از دیدگاه اسلامی و الهی انسان موجودی اخروی و دنیوی است و به این دلیل فعالیت‌ها در این حوزه برای تکامل همزمان آخرت و دنیای انسان انجام می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان عنوان کرد: به نظر می‌رسد تحول در علوم انسانی به آشنا کردن یا بیدار کردن ذهن و اندیشه و حتی حواس انسان نسبت به حاکمیت قوانین الهی و هدایت کردن انسان به سوی انجام فرایض دینی بازمی‌گردد که در همین قسمت از علوم انسانی مشکل داریم.
وی اذعان کرد: مشکل ما این است که در حد لازم انسان را از منظر خداوند تبارک و تعالی مورد مطالعه قرار نداده‌ایم، بلکه انسان را از منظر انسان بر انسان مورد مطالعه قرار داده‌ایم.
رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به عملی شدن پژوهش‌ها در زمینه علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: این پژوهش‌ها در آغاز راه قرار دارند و با رهنمودهای مقام معظم رهبری انگیزه‌ها و حساسیت‌ها نسبت به این موضوع به نحو مطلوبی ظهور پیدا کرده است.
رستمی‌نسب خاطرنشان کرد: در حوزه و دانشگاه بیشتر عالمان و اندیشمندان در حوزه علوم انسانی اسلامی تحقیق و مطالعه و نظریه‌هایی را نیز ارائه می‌کنند که باید مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اعلام توجه ویژه مراجع تقلید از تحول در علوم انسانی اسلامی افزود: همه محققان و دانشمندان به دنبال شناخت علوم انسانی از منظر دین مبین اسلام هستند و این فعالیت‌ها باید تبدیل به کانون‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف و در نهایت عملیاتی شود.
پژوهشگر نمونه کشوری با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته شده از سوی دولت بیان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از استادان در پژوهشگاه علوم اسلامی فعالیت می‌کنند اما تاکنون برنامه‌ریزی دقیقی برای انسجام هرچه بیشتر نیروها و امکانات انجام نشده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با توجه به حمایت دانشگاه‌ها از پژوهشگران گفت: پیشرفت در تحول علوم انسانی اسلامی به تلاش متفکران بستگی دارد و امری است که باید از افراد شروع شود.
رستمی‌نسب افزود: نقش دانشجو در تحول علوم انسانی یک رابطه دو طرفه است که باید دانشجویان از طریق استادان برای پژوهش تربیت و جزو برنامه‌های پژوهشی قرار داده شوند و هم دانشجو به دنبال تحقیق و پژوهش باشد و از طریق ایجاد حلقه‌های علمی در حوزه‌های مختلف به بحث و گفت‌و‌گو بپردازند.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول