اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر:

شانه‌دار مهاجم موجب کاهش ذخایر دریای خزر است

خبرگزاری فارس: کارشناس بخش بهداشت و بیماری‌های آبزیان پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر گفت: هجوم شانه‌دار مهاجم دریای خزر و تخریب محیط زیست موجب کاهش چشمگیر ذخایر آبزیان حوضه جنوبی دریای خزر است.

شانه‌دار مهاجم موجب کاهش ذخایر دریای خزر است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، شهریار بهروزی عصر امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان اظهار داشت: صنعت آبزی‌پروری به دلیل رشد سریع و روزافزون جمعیت در جهان به‌ویژه کشورهای جهان سوم دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است.

*شانه‌دار مهاجم عامل کاهش ذخایر دریای خزر است
وی ادامه داد: در ایران به دلایل آلودگی آب رودخانه‌ها و دریا، صید بی‌رویه و قاچاق، هجوم شانه‌دار مهاجم دریای خزر و تخریب محیط زیست شاهد کاهش چشمگیر ذخایر آبزیان حوضه جنوبی دریای خزر هستیم.
بهروزی با تاکید بر جبران کاهش آبزیان، افزود: دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط با برنامه‌ریزی‌های علمی و کارشناسی، سرمایه‌گذاری‌های لازم و حمایت همه‌جانبه در امر تکثیر و پرورش ماهی باید توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشند.
کارشناس پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر، تامین پروتئین حیوانی، اشتغالزایی، حفظ و ذخایر آبزیان، گسترش تحقیقات علمی، صادرات گوشت و فرآورده‌های آبزیان را از فعالیت‌های مهم صنعت آبزی‌پروری برشمرد و تصریح کرد: ماهی آمور پرورشی از ماهیان با ارزش شیلاتی و اقتصادی است.
وی با بیان اینکه از ماهی آمور برای جلوگیری از رویش شدید گیاهی در کانال‌ها، تامین پروتئین و رهاسازی در آب‌بندان‌های طبیعی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: این ماهی برای نخستین بار در سال 1345 توسط شرکت سهامی شیلات ایران از کشور شوروی سابق خریداری شده و به منظور کنترل رشد نامتعادل گیاهان به تالاب انزلی معرفی شد.
بهروزی، به بررسی و شناسایی آلودگی‌های انگلی ماهی آمور پرورشی استان مازندران اشاره کرد و گفت: تعداد 222 عدد ماهی آمور از مزارع منتخب پرورش ماهیان گرم‌آبی مورد بررسی قرار گرفتند.
کارشناس بخش بهداشت و بیماری‌های آبزیان پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر اذعان داشت: نتایج آزمایش‌ها نشان داده که بین درصد آلودگی به انگل‌ها و فصل نمونه‌برداری ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد به طوری که بیشترین میزان آلودگی در ماهیان مورد آزمایش در فصل تابستان ثبت شده است.

*درجه حرارت موجب افزایش انگل‌های منوژن ماهیان پرورشی می‌شود
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران نیز در این جلسه گفت: تامین غذا با توجه به رشد روزافزون جمعیت انسان در کره زمین به‌ویژه در کشورهای جهان سوم یکی از مهم‌ترین مسائل جوامع بشری است.
مصطفی شریف روحانی، تامین پروتئین به‌ویژه پروتئین آبزیان را مورد توجه انسان خواند و افزود: جایگاه صنعت آبزی‌پروری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و شاهد رشد این صنعت در بیشتر کشورها هستیم.
وی بسط و گسترش صنعت آبزی‌پروری را سبب اشتغالزایی، حفظ ذخایر آبزیان، تامین پروتئین حیوانی، رشد تحقیقات علمی و صادرات گوشت و فرآورده‌های آبزیان دانست و بیان داشت: بهداشت و بیماری‌های آبزیان یکی از مسائل مهم و انکارناپذیر صنعت آبزی‌پروری است.
شریف روحانی، با اشاره به اینکه ماهیان پرورشی مانند دیگر جانوران در معرض خطر و تهدید انواع آلودگی و بیماری‌ها هستند، خاطرنشان کرد: این عوامل تاثیر مهمی در راندمان تولید در مزارع پرورش ماهیان گرم‌آبی دارند و باید گام‌های موثرتری برای کاهش این عوامل برداشته شود.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران، استان مازندران را به دلیل شرایط اکولوژیکی و آب و هوایی یکی از استان‌های مناسب برای صنعت آبزی‌پروری معرفی کرد و اظهار داشت: مزارع پرورشی گرم‌آبی و سردآبی مازندران دارای رشد کمی و کیفی هستند.
وی با اشاره به شناسایی عوامل بیماری‌زا و بیولوژیکی در مزارع تکثیر و پرورش ماهیان، ابراز داشت: این امر می‌تواند با افزایش راندمان تولید به اهداف توسعه پایدار شیلاتی کمک کند.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول