اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از اکتشاف میدان نفتی در دریای خزر؛

دانش بومی حفاری در آب‌های عمیق به بار نشست/ مازندران به قطب نفتی کشور پیوست

خبرگزاری فارس: با اکتشاف میدان گازی عظیم در 180 کیلومتری مرزهای ساحلی بزرگ‌ترین دریاچه جهان که با تکیه بر دانش متخصصان بومی به بار نشست، استان مازندران به قطب نفتی کشور پیوست.

دانش بومی حفاری در آب‌های عمیق به بار نشست/ مازندران به قطب نفتی کشور پیوست
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، سکوی نیمه شناور امیرکبیر که یکی از دستاوردهای مهم فرزندان ایران اسلامی است، دو سال پیش برای عملیات حفاری و اکتشاف نفت در آب‌های عمیق دریای خزر آرام گرفت و با وجود محدودیت‌های بین المللی، تلاش‌های خستگی‌ناپذیر متخصصان داخلی با تکیه بر دانش بومی به ثمر نشست و آنچه به دست آمد بیش از مقدار پیش‌بینی شده است. 
 
* تأکید بر موفقیت‌آمیز بودن عملیات حفاری در دریای خزر
در حالی که الزام‌های بین المللی  و محدودیت‌های برخی کشورها عملیات حفاری در آب‌های خزر را برای اکتشاف نفت در برهه‌ای از زمان به تعویق انداخت، اما مسئولان شرکت نفت و حفاری شمال همواره بر این نکته تأکید داشتند که موانع را پشت سر خواهیم گذاشت و به هدف خود خواهیم رسید.
احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خرداد ماه امسال در مراسم به آب‌اندازی یکی از شناورهای مهم خاورمیانه در آب‌های خزر با اشاره به اعتماد و اعتقادی که به توانمندی‌های متخصصان داخلی وجود دارد، گفت: بودن تردید در حوزه خزر به نفت می‌رسیم و به‌طور طبیعی نیاز به صنایع و تجهیزات جدیدی داریم که باید از همین حالا به فکر آن مقطع باشیم.
هدایت‌الله خادمی مدیرعامل شرکت حفاری شمال هم یکی از آن مدیرانی است که نوید داده بود؛ دستیابی به منابع نفتی در دریای خزر تا پایان سال 90 امکانپذیر خواهد بود.
موضوع دستیابی به منابع نفتی در بزرگ‌ترین دریاچه جهان به حدود نیم قرن پیش باز می‌گردد، اما شرایط لازم برای این مهم مهیا نبود و از طرفی احتمال هرگونه استفاده نادرست از ذخایر موجود هم دور از انتظار نبود، پس از انقلاب و تحمیل جنگ، محدودیت‌ها، تحریم‌ها و محرومیت‌های فراوان از سوی دشمنان باعث شد تا شعار ما می‌توانیم با تکیه بر دانش و تخصص بومی و استفاده حداکثری از حداقل امکانات به فرصتی طلایی برای رسیدن به فناوری‌های جدید در حوزه هوا و فضا و صنایع دریایی تبدیل شود.
در همین راستا شرکت نفت خزر در سال 76 و با هدف اکتشاف، توسعه، تولید و فرآورده‌های نفتی تاسیس شد و در ادامه این راه ساخت سکوی نیمه شناور ایران البرز سپس شناورهای پشتیبان با تلاش متخصصان کشتی‌سازی صدرا به پایان رسید و در سال 88 سکوی نیمه شناور ایران البرز کار خود را برای حفاری در آب‌های عمیق خزر آغاز کرد و به گفته مدیرعامل شرکت نفت خزر تا خرداد ماه امسال 46 ساختار هیدروکربوری در محدوده خزر کشف شد که عمده آن در قسمت‌های عمیق 350 تا 800 متری دریا قرار داشت.
 
* تکیه بر دانش بومی و امید و توکل سدّ محدودیت‌ها را شکست
10 خرداد 90 نقطه عطف دیگری برای صنعت دریایی و نفت بود چرا که پیشرفته‌ترین شناور پشتیبان موسوم به «کاسپین3» در آب‌های خزر آرام گرفت تا ناوگان دریایی خزر برای مراحل مختلف اکتشاف نفت و جلوگیری از حوادث احتمالی کامل شود.
در حاشیه این مراسم بود که علی اصولی مدیرعامل شرکت نفت خزر در گفت و‌گو با خبرنگار فارس در بهشهر با اشاره به تجربه جدید شرکت نفت برای اکتشاف نفت از اعماق دریا، ابراز داشت: با برنامه‌ریزی پیچیده و با اتکا به توانمندی و دانش ایرانی وارد یک حوزه دریایی عمیق شدیم که تفاوت‌های زیادی با حوزه آب‌های کم عمق دارد.
وی درباه علت به تعویق افتادن عملیات حفاری، تصریح کرد: در این زمینه شرکت‌های بین المللی محدودیت‌هایی برای ما ایجاد کردند که ناگزیر به اتکای توانمندی‌های داخلی بودیم و تاکنون توانستیم در راستای تثبیت و نگهداری سکوی شناور و مساله مهم‌تر پشتیبانی از این سکو تلاش‌های بسیاری داشته باشیم همچنین رعایت الزامات و استانداردهایی که سازمان‌های بین المللی ما را مکلف به اجرای آن می‌کردند از دیگر دلایل این تاخیر بود.
مدیرعامل شرکت نفت خزر پیش بینی اکتشاف منابع نفت و گاز از خزر را 15 میلیارد بشکه نفت و 11 تریلیون فوت مکعب گاز عنوان و تصریح کرد: در استفاده از این ذخایر با هیچ یک از کشورهای حوزه دریای خزر سهیم نیستیم.
اصولی در بخش دیگری از سخنان خود ساخت شناورهای پشتیبان «کاسپین 1و2» سپس «کاسپین3» را نشان‌دهنده توان و قدرت صنایع دریایی ایران با وجود تحریم‌ها دانست و اینکه در ساخت سکو و شناورهای خزر با تکیه بر توان مهندسان و متخصصان داخلی علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تجربیات جدیدی را برای ساخت پروژه‌های عظیم‌تر به دست آورده‌ایم.
وی در پایان تصریح کرد: ساخت سه شناور خزر 75 میلیون دلار هزینه داشت همچنین سکوی 14 هزار تنی امیرکبیر هم با 318 میلیون دلار ساخته شد که اگر آن را از کشورهای دیگر می‌خریدیم باید 650 میلیون دلار یعنی بیش از دو برابر را پرداخت می کردیم.
 
* سکو و شناورهای پشتیبان خزر نماد توانایی بومی در صنعت دریایی
با ساخت سکوی نیمه شناور امیر کبیر و به آب‌اندازی آن در خزر برای عملیات حفاری در عمق بیش از یک هزار متری به شناورهای پشتیبان نیاز بود، به همین منظور ساخت شناورها در دستور کار صنایع دریایی و کشتی سازی قرار گرفت و سرانجام با ساخت دو شناور نخست یعنی «کاسپین‌های 1 و 2» نیاز مبرم نفت خزر برای عملیات انتقال سکو برطرف شد.
اما شناور سوم در حقیقت تکمیل کننده ناوگان عملیاتی و تدارکاتی حوزه نفت به شمار می‌رفت که تعبیه حفرۀ ماه نما، سیستم اتفای حریق، امکان فرود بالگرد برای شرایط ایمنی و بحث حفاظتی و حراستی با توجه به فاصله طولانی سکو تا ساحل و ساخت سازه باربری در پاشنه شناور از مهم‌ترین شاخصه‌ها و وجه تمایز آن نسبت به دو شناور قبلی است.
مدیرعامل شرکت نفت خزر در مراسم به آب‌اندازی « کاسپین 3» با قدردانی از مهندسان، مشاوران، صنعت‌گران، پیمانکاران و کارگران شرکت صدرا در طراحی و ساخت شناور «کاسپین3»، این پروژه را در کنار دو شناور قبلی و سکوی حفاری نماد توانایی بومی در صنعت دریایی دانست.
علی اصولی تصریح کرد: سه شناور عملیاتی خزر با توان 16 هزار اسب بخار مهم‌ترین، مدرن‌ترین و کارآمدترین شناورها در سطح ملی و خاورمیانه هستند که با دانش بومی و صرف حداقل هزینه‌ها ساخته شده‌اند.

* بهشهر به مرکز فعالیت‌های نفتی شمال تبدیل خواهد شد
فرماندار بهشهر در پی اعلام خبر اکتشاف میدان نفتی در دریای خزر که از سوی رستم قاسمی وزیر نفت بیان شد، در مصاحبه مطبوعاتی خود این موفقیت مهندسان و کارشناسان مؤمن و انقلابی را به مقام معظم رهبری، خانواده‌های شهید و مردم ولایتمدار ایران اسلامی تبریک و اظهار داشت: دستیابی به ذخایر نفت و گاز در خزر چهره استان‌های ساحلی در شمال کشور را متحول خواهد کرد.
محمدرضا البرزی با اشاره به وجود شرکت‌های نفتی، بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، دسترسی به خطوط آهن و راه سراسری همچنین قرار گرفتن در منطقه کریدور شمال – جنوب، خاطرنشان کرد: بهشهر یک شهرستان محوری و مرکز فعالیت‌های نفتی در شمال کشور خواهد بود و در آینده‌ای نزدیک در بخش صنعتی، اقتصادی و ترانزیت کالا و انرژی حرفی برای گفتن خواهد داشت.
وی با بیان اینکه با استخراج نفت از دریای خزر نیاز به صنایع هم ردیف امری طبیعی و ضروری است، عنوان کرد: بستر کار برای سرمایه گذاری آماده است و آنچه که در توان داریم برای ایجاد فرصت‌های جدید به کار می‌گیریم.
نماینده دولت در بهشهر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بزرگی کاری که مهندسان و متخصصان بومی برای عملیات حفاری در آب‌های عمیق خزر که تفاوت و سختی‌های مختص خود را در مقایسه با آب‌های جنوب کشور دارد، اضافه کرد: اکتشاف این میدان نفتی آن هم با تکیه بر دانش و تخصص داخلی بار دیگر قدرت و توان علمی مهندسان ایرانی را به رخ جهانیان کشید.
به گزارش فارس، تامین نیازمندی‌های پشتیبانی و ناوگان حفاری، انتقال ظرفیت دریافت نفت خام شرکت پایانه‌های نفتی به حوضچه فراگیر (200 هزار بشکه و قابل توسعه به 500 هزار بشکه در روز)، همچنین افزایش میزان انتقال نفت خام تا یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز و افزایش میزان نفت خام تا دو میلیون و 500 هزار بشکه در روز (سوآپ و تولید احتمالی داخلی) از اهداف میان مدت و طولانی مدت پروژه حوضچه نفتی بود که با اعلام منابع نفت و گاز بیش از میزان پیش‌بینی شده، فعالیت‌های حوضچه فراگیر نفتی خزر وارد مرحله جدیدتری خواهد شد.
ایران به‌عنوان تنها عضو OPEC است که به  فناوری حفاری در آب‌های عمیق دست یافت و ساخت تکنولوژی سازه‌های دریایی در آب‌های عمیق را تجربه کرد.
================
گزارش از آزاده بابانژاد
=========
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول