اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری گیلان خبر داد:

ورود سالانه 180 هزار پرونده به دادگستری گیلان

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری گیلان گفت: سالانه افزون بر 180 هزار پرونده وارد دادگستری گیلان می‌شود.

ورود سالانه 180 هزار پرونده به دادگستری گیلان
محمدجواد حشمتی امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به وضعیت پرونده‌های وارده به دستگاه قضایی استان، اظهار داشت: متوسط بیش از 25 هزار پرونده در ماه وارد دادگستری می‌شود که در سال بالغ بر 180 هزار پرونده است ولی تعداد پرونده‌ها در برخی مواقع بیش از این تعداد است.
وی افزود: در سال 89 بالغ بر 300 هزار پرونده وارده و مختومه بوده و این عدد بالایی است و بیشتر پرونده‌های گذشته را هر سال مختومه می‌کنیم.
رئیس کل دادگستری گیلان در بحث اطاله دادرسی بیان داشت: بحث اطاله دادرسی چند سال دنبال می‌شود و از بخش دادگستری و خارج از آن استفاده می‌کنیم و در شورای حل اختلاف نیز رسیدگی به موقع پرونده‌ها انجام می‌شود.
وی ادامه داد: به دلیل وارده بالای پرونده‌ها نمی‌شود به اهدافی که قانون‌گذار معین کرده و توقعی که مردم دارند نایل شویم زیرا نیاز به فراهم کردن فرصتی دارد که وارده‌ها کاهش پیدا کند و همکاران بتوانند با فراغت بیشتر و بهتری پرونده‌ها را به درستی رسیدگی کنند.
حشمتی افزود: در این تعجیل و تاکیدی که صورت می‌گیرد و فشاری که می‌‌آید مقداری مواجه با افت کیفیت خواهیم بود ولی در عین حال قرار است که بحث دقت و سرعت را در کار داشته باشیم و رعایت کنیم و این امر مورد نظر ما و همکاران ماست.
وی، جذب نیرو و امکانات را از دیگر موارد مهم و مورد تاکید عنوان کرد و ابراز داشت: امیدواریم با فعال شدن بحث پیشگیری با کاهش وارده‌های پرونده‌ها مواجه شویم که در این بخش بتوانیم نتیجه بگیریم.
رئیس کل دادگستری گیلان خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی طبق قانون تکلیف دارد به پیشگیری از وقوع جرم بپردازد.
وی با بیان اینکه این موضوع سال‌ها مغفول و مسکوت مانده بود، گفت: سال گذشته معاونت اجتماعی و وقوع جرم در قوه قضاییه تشکیل شده و این دستگاه با برنامه وارد می‌شود و به رسالت و تکالیف خود عمل می‌کند.
حشمتی با اشاره به گسترش حوزه‌های قضایی در استان، تصریح کرد: 28 حوزه قضایی در گیلان ایجاد شده که در اختیار مردم است. 
وی، فراهم کردن ساختار اقدام‌های بازدارنده پس از وقوع جرم را از جمله اقدام‌ها خواند و اظهار داشت: تمام مردم به این امکانات دسترسی دارند و در بیشتر بخش‌ها حوزه قضایی مستقر شده است. 
این مسئول با بیان اینکه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب در اختیار مردم قرار دارد، یادآور شد: رسیدگی به پرونده‌ها در استان وضعیت مطلوبی پیدا کرده است. 
وی، رسیدگی به پرونده‌ها در گیلان را نسبت به میانگین کشوری مناسب خواند و گفت: تلاش می‌کنیم زمان رسیدگی به پرونده‌ها را به حداقل برسانیم.
رئیس کل دادگستری گیلان، اطاله دادرسی را از گلایه‌های مردم ذکر کرد و بیان داشت: طولانی شدن زمان دادرسی نگرانی مردم بوده که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توانستیم زمان رسیدگی را به یک هفته و حتی به دو روز برسانیم ضمن اینکه به برخی از پرونده‌ها وقت سه ماهه داده می‌شود.
وی، از استقرار شبکه مجهز و گسترده نرم‌افزاری و رایانه در تمام بخش‌ها و حوزه‌های دادگستری گیلان به صورت کامل خبر داد و تصریح کرد: نگرانی ما با توجه به تمام تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، بازدهی و تکرار وضع سابق است. 
حشمتی با اشاره به اینکه هر سال ورود پرونده‌ها به دادگستری افزایش پیدا می‌کند، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم حتی بیشتر از پرونده‌های وارده، مختومه داشته باشیم اما با استهلاک، تحلیل رفتن توان و بازدهی نیروهای اداری و قضایی مواجه هستیم.
وی، فشار وارده به دستگاه قضایی را خسته کننده دانست و خاطرنشان کرد: قضات باید با دقت و صبر مسائل را به‌درستی تشخیص دهند ضمن اینکه پذیرش قضات جدید نیز بسیار سخت است.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول