اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی ایلام:

ایلام در ردیف آخر شهرهای دارای صنعت اکوتوریسم قرار دارد

خبرگزاری فارس: مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: با وجود ظرفیت‌ها ایلام در ردیف آخر شهرهای دارای صنعت اکوتوریسم قرار دارد .

ایلام در ردیف آخر شهرهای دارای صنعت اکوتوریسم قرار دارد
به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی ایلام، محمد نورالهی اظهار داشت: توریست و توریسم، واژه‌گانی که بیش از پیش در سرزمین مادریمان بر زبان‌ها جاری می‌شود، سرزمینی که به گفته شواهد و قرائن جزء 10 کشور برتر از نظر جاذبه‌های گردشگری در دنیا محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: پیش‌بینی کارشناسان حکایت از رونق گردشگری در سال‌های آتی دارد تا نشان دهد صنعت توریسم به عنوان یکی از منابع پردرآمد، جایگاهی مورد توجه در کشورهای جهان پیدا کرده است و کشور ایران نیز قدم به قدم در این حیطه گام گذاشته تا بتواند با داشتن ظرفیت‌های گردشگری آشکار و نهان خود از امتیازات آن بهره‌مند شود.
این مسئول اضافه کرد: یکی از بخش‌هایی که در صنعت توریسم مورد توجه گردشگران و جهانگردان قرار گرفته، صنعت اکوتوریسم است. اکوتوریسم واژه‌ای‌ است که در فارسی با عنوان طبیعت‌گردی معنی شده و جاذبه‌های آن شامل جاذبه‌های تفرجی ‏‎و طبیعی می‌شود.
نورالهی تصریح کرد: بیابان‌گردی، طبیعت‌درمانی، غارنوردی، کوهنوردی، کوهپیمایی، ورزش‌های آبی و طبیعت‌گردی از بخش‌های اکوتوریسم است که سبب می‌شود این صنعت رو به رشد دارای نشاط و لذات خاص خود باشد.
مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: ایلام، سرزمین ناشناخته‌های گردشگری واقع در غرب ایران و جای گرفته در دل زاگرس با وسعت 20 هزار و 150 کیلومتر مربع، حدود 1.2 درصد از مساحت کشور را در بر دارد و با داشتن تنوع‌ زیستی، اقلیمی و جاذبه‌های طبیعی متاسفانه در زمینه اکوتوریسم در رده‌های آخر این صنعت در ایران قرار گرفته است.
وی ادامه داد: استانی که از مجموعه‌های مختلف برای بهره‌وری در این زمینه همچون چشـمه‌های آبگرم، رودخانه‌ها، غارها، طبیعت بکر کوه‌ها و کوهپایه‌ها، دشت‌های هموار و ... برخوردار است و از نظر شرایط اقلیمی جزء مناطق گرمسیر کشور محسوب می‌شود
اما به علت وجود ارتفاعات و اختلافات درجه حرارت و بارندگی می‌توان مناطق سه گانه سردسیری، گرمسیری و معتدل را در این استان به خوبی مشاهده کرد.
این مسئول اضافه کرد: استان ایلام در منطقه‌ای کوهستانی در حاشیه جنوب غربی رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است. قسمت زیادی از مساحت اســــتان را مناطق کوهستانی، تپه کوهستانی و یا تپه ماهور تشکیل می‌دهد که با شیب‌های تندی به دشت‌هــــای کم‌ارتفاع منـتهی می‌شوند.
نورالهی تصریح کرد: رشته کوه‌های مرتفع و موازی کبیرکوه به طول 160 کیلومتر از شمال غربی تا جنوب شرقی استان را در بر گرفته است و قسمتی از مناطق غربی و شمال غربی ایلام را از قسمت‌های دیگر مجزا می‌کند.
مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: در نواحی جنوبی استان که در دامنه‌های غربی زاگرس واقع شده‌اند و ناحیه مرزی استان را تشکیل می‌دهند دشت‌های همواری وجود دارد که مهمترین آنها شامل مهران، محسن‌آباد، صالح‌آباد، دهلران، موسیان و دشت عباس می‌شود.
وی ادامه داد: در این استان 15 رودخانه دائمی جریان دارد که عمده‌ترین آنها شامل رودخانه‌های سیمره، کنگیر، گدارخوش، کنجانچم، چنگوله، میمه، دویرج و چرداول می‌شود.
این مسئول اضافه کرد: غنای استان در جاذبه‌های طبیعی بکر و ناشناخته زیادی است مانند تالاب‌های سیاه‌گاو آبدانان که به وسعت حدود سه هکتار در فاصله 24 کیلومتری بخش سراب باغ قرار گرفته‌اند و دو دریاچه بیضی شکل که توسط رودخانه سیاه‌گاو از هم جدا می‌شوند را به وجود آورده است.
نورالهی تصریح کرد: در محدوده تالاب‌ها اکوسیستم متنوعی از حیات وحش را می‌توان مشاهده کرد که آبزیان وابسته به تالاب نوعی پیوند و همبستگی اکولوژیکی میان دریاچه و نواحی اطراف آن را برقرار می‌سازد، این موضوع از نظر فرایندهای زیست‌محیطی حائز اهمیت فراوانی است.
مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: با توجه به شرایط محیطی اطراف تالاب‌ها و وجود منابع غذایی فراوان و پذیرش پرندگان مهاجر آبچر و کنار آبچر و همچنین قابلیت زیست‌گاهی بالای آن از نظر زیست‌محیطی می‌تواند به عنوان یک اکوسیستم خاص تلقی شود.
وی ادامه داد: این نمونه‌ها نشان می‌دهد استان ایلام دارای پتانسیل‌های مختلف طبیعی برای به کارگیری صنعت اکوتوریسم است. صنعتی که نه به هتل چهار ستاره و چند ستاره، نه به اتوبوس‌ها و ماشین‌های لوکس و مدل بالای توریستی، نه به فرودگاه‌های طویل و عریض، نه به رستوران‌های مدرن و نه به ده‌ها موضوع دیگر احتیاج ندارد.
این مسئول اضافه کرد: شاید بتوان گفت اصلی‌ترین مانع در توسعه صنعت اکوتوریسم و اشتیاق بخش خصوصی در استان ایلام همین موضوع باشد.
نورالهی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی مدون، آموزش، فرهنگ‌سازی و شناختی که از ایلامیان وجود دارد مبنی بر عشق و دوستی آنان با طبیعت می‌توان افقی روشن در صنعت اکوتوریسم استان ایلام شاهد بود.
مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: راه‌اندازی تورهای طبیعت‌درمانی در چشمه‌های آبگرم مهران و دهلران، تورهای کوهنوردی در کوه‌های کبیرکوه، مانشت، دالاهو، تورهای آبی در سدهای استان و رودخانه‌های کنـجانچم و سیمره، تورهای غارنوردی در غارهای زینه‌گان، کان گنبد، خفاش، بره‌زرد و ... می‌تواند از برنامه‌ها و تورهای متنوع طبیعت‌گردی در استان به شمار رود.
وی ادامه داد: خوشبختانه ایلام دارای طبیعت‌گردهای بومی فراوانی است که با آموزش استاندارد می‌توان آنان را به راهنمایان مجرب تبدیل کرد و با تهیه نقشه‌های طبیعت‌گردی و شناخت مکان‌های مستعد در این زمینه و تبلیغات و اطلاع‌رسانی برنامه‌ریزی شده، اکوتوریسم را در استان ایلام رونق بخشید.
انتهای پیام/ش30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول