اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

آذربایجان‌شرقی رتبه نخست ورنی‌بافی را دارد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی ورنی‌بافی را یکی از هنرهای منحصر به‌فرد استان عنوان کرد و گفت: آذربایجان‌شرقی رتبه اول بافت ورنی را دارد.

آذربایجان‌شرقی رتبه نخست ورنی‌بافی را دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی بعد از ظهر امروز در حاشیه بازدید استاندار آذربایجان‌شرقی از کارگاه ورنی‌بافی روستای "آبش‌احمد" به عنوان مرکز پژوهش و طراحی بافته‌های داری در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ورنی استان از کیفیت بافت بسیار بالایی برخوردار بوده و سالانه حجم بسیار زیادی از تولیدات به خارج از کشور صادر می‌شود.
وی گفت: خوشبختانه ورنی بافته شده در استان از نظر فروش و صادرات هیچ مشکلی ندارد.
محمدی، مرکز پژوهش و طراحی بافته‌های داری را به عنوان یک مرکز آموزشی و تولیدی موثر در منطقه دانست و گفت: محصول این مرکز و کارگاه‌های خانگی که نقشه و طراحی را از آن می‌گیرند، در سطح عالی بوده و موجب اشتغالزایی قابل قبولی در این زمینه شده است.
وی تصریح کرد: هم اکنون 200 نفر به صورت مستقیم و وابسته در این مرکز شاغل هستند که در صورت اعطای تسهیلات لازم، این تعداد به 400 نفر افزایش می‌یابد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی، حفظ و نگهداری از هنرهای ارزنده بومی را جزو اولویت‌های این سازمان دانست و گفت: مشخصه اصلی صنایع دستی به خصوص ورنی اصالت است که با برگزاری جشنواره‌های مختلف و آموزش و اطلاع‌رسانی کافی سعی در توسعه و گسترش آنها
می‌شود.
محمدی با اشاره به جشنواره منطقه‌ای ورنی شهریور ماه سال‌جاری در شهرستان اهر یادآور شد: برگزاری این جشنواره یکی از اقدامات سازمان میراث فرهنگی در راستای تشویق بافندگان و علاقه‌مندان به این هنر و ایجاد فضای رقابتی برای بهبود کیفیت محصولات تولیدی به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه بیشترین بافندگان ورنی استان را ایلات و عشایر کوچ کرده و ساکن در تبریز و اهر تشکیل می‌دهند خاطرنشان کرد: بخش عمده ورنی‌های کنونی به صورت خانگی بافته می‌شود که لزوم حمایت همه جانبه در تهیه مواد اولیه مرغوب و با کیفیت را ایجاب می‌کند.
محمدی در ادامه تبریز، ورزقان، اهر و کلیبر را حوزه‌های جغرافیایی اصلی ورنی‌بافی در استان عنوان کرد و گفت: حضور این اثر هنری در اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور همچنین فروش آنها علاوه بر منافع اقتصادی موجب معرفی این هنر منحصر به‌فرد در سطح جهان شده و سلایق و توانایی‌های هنرمندان این منطقه را به مخاطبان ارائه می‌کند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: با رشد و توسعه صنایع دستی گام‌های موثری برای ایجاد فرصت‌های ‏شغلی برداشته شده و موجبات رشد و توسعه اقتصادی فراهم می‌شود.
‏محمدی خاطرنشان کرد: منطقه ارسباران یکی از پرجاذبه‌ترین مکان‌های گردشگری طبیعی به لحاظ وجود جنگل‌ها و مراتع، آثار تاریخی و وجود صنایع مختلف دستی و معدنی است که برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهایی را برای رشد، توسعه و عمران این منطقه بیش از پیش ضروری می‌کند.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول