اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر روابط عمومی اداره کل ارشاد استان بوشهر خبر داد:

برگزاری سومین سوگواره تعزیه در استان بوشهر

خبرگزاری فارس: مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از برگزاری سومین سوگواره تعزیه و شبیه‌خوانی در این استان خبر داد.

برگزاری سومین سوگواره تعزیه در استان بوشهر
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، زینب عوض‌پور پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سوگواره همزمان با ایام ماه صفر در سال جاری با حضور گروه‌های تعزیه از سراسر استان بوشهر برگزار می‌شود.
وی گفت: این سوگواره با موضوعات شهادت حضرت زهرا (س)، غصب فدک، مسلم بن عقیل (ع)، وفات حضرت زینب (س)، حضرت علی‌اکبر (ع)، عاشورا، شهادت حر، تولد امام حسین (ع)، ننه سربخش، بازار شام، عابس و تعزیه حضرت عباس (ع) است و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را حداکثر تا مورخه چهارم دی ماه به دبیرخانه جشنواره واقع در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جم تحویل دهند.
عوض‌پور گفت: این مراسم سوگواره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، انجمن هنرهای نمایشی ایران دفتر استان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جم و هیئت‌های عزاداری برگزار می‌شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: شبیه‌خوانی یا تعزیه ناب‌ترین و کامل‌ترین نوع نمایش ایرانی است، عده‌ای عمر تعزیه بوشهر را ۱۷۰ سال و عده‌ای ۱۲۰ سال تخمین زده‌اند.
وی گفت: کاردار نظامی وقت انگلیس به خاطر اینکه بتواند از روند رو به رشد تعزیه جلوگیری کند مجموعه تعزیه‌نامه‌ها را جمع‌آوری می‌کند و با خود از بوشهر می‌برد.
مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر خاطرنشان کرد: تعزیه بوشهر از نظر نسخه و نسخه‌نویسی در میان تعزیه‌های کشور منحصر به فرد است، نسخه‌های بوشهر ترکیبی از نثر و نظم است که ریشه در مناسبات اجتماعی و شرایط خاص اقلیمی و آداب دارد.
عوض‌پور بیان کرد: مرحوم حسین چالی و فرزندش اصغر چالی روند حرکتی تعزیه بوشهر با سیر تاریخی تعزیه در ایران بوده است.
وی اظهار داشت: روند اجرای تعزیه در بوشهر در دوران رضا خان متوقف می‌شود و این تعطیلی در بوشهر 10 سال طول می‌کشد، بوشهر تنها مکانی است که هنوز هم تعزیه زنانه در آن برگزار می‌شود، قدیمی‌ترین تعزیه‌های بوشهر در محلات امامزاده و ری‌شهر برگزار می‌شده است و بعد از آن محلاتی مانند کوتی، جفره شکری است و در سایر نقاط استان منطقه جم، روستای زیارت، درودگاه، اهرم، آبپخش، بندر ریگ در این فعالیت گسترده‌تری دارند.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول