اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

تغییر کاربری اراضی پیامدهای وخیمی خواهد داشت

خبرگزاری فارس: مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: تغییر کاربری اراضی توسط برخی سودجویان پیامدهای وخیمی برای محیط زیست خواهد داشت.

تغییر کاربری اراضی پیامدهای وخیمی خواهد داشت
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام مجید نجفی صبح امروز در نخستین جلسه ستاد هفته منابع طبیعی در استان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: اهمیت کاشت و نگهداری درخت تا آنجا است که در روایات تصریح شده کسی که درختی بکارد علاوه بر نفع در زمان حیات پس از مرگ نیز از آن بهره خواهد برد.
وی با بیان اینکه مردم باید باور کنند و آگاه باشند که تعرض به منابع طبیعی خلاف شرع و قانون است، گفت: وظیفه متولیان منابع طبیعی است که از این منابع که همان انفال و منابع عمومی است حفاظت و پاسداری کنند.
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، درخت را نعمت الهی و یکی از زیباترین مظاهر خلقت و جلوه‌ای از تجلیات آفریدگار عالم دانست و افزود: درخت از گرانبهاترین آفریده‌های خداوند برای انسان است و به دلیل نقش حیاتی که در زندگی تمام موجودات زنده به خصوص انسان‌ها داراست در اسلام مورد توجه خاص قرار گرفته است. 
نجفی، درخت را نماد آبادانی، شاخص سرسبزی و خرمی، مظهر زندگی، باعث لطافت هوا و موجب آسایش و رفاه انسان عنوان کرد و اظهار داشت: از ابتدای اسلام بزرگان دین بر کاشت درخت سفارش کرده و فضیلت بسیاری برای آن بیان داشته‌اند چنانچه در میان سخنان معصومان (ع) درباره کاشت درخت به توصیه‌هایی برمی‌خوریم که قابل دقت و درخور توجه است.
وی افزود: رسول خدا (ص) می‌فرماید هر کس درختى بنشاند و به ثمر بنشیند، خدا به اندازه‌اى که میوه از آن فراهم آید به او پاداش مى‌دهد. 
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه درخت نعمتی است الهی که چند روزی در دست ما به امانت سپرده شده است، گفت: چنانکه گذشتگان درختان را برای ما حفظ و نگهداری کرده‌اند ما نیز مکلفیم در حفظ آن بکوشیم. 
وی با بیان اینکه در منابع روایی اسلام از قطع درختان به شدت منع شده است، ادامه داد: اهمیت این مسئله به حدی است که رسول خدا (ص) همواره به رزمندگان اسلام سفارش می‌کرد تا در صورت پیروزی بر دشمن نکاتی را مدنظر قرار دهند که یکی از آنها پرهیز از قطع درختان بود.
نجفی، بر قلع و قمع کردن درختان، تخریب جنگل‌ها، سر برآوردن خانه‌ها و کارخانه‌های صنعتی در لابلای جنگل‌ها همچنین تعرض افسارگسیخته انسان عصر تکنولوژی و ارتباطات بر حریم طبیعت و محیط زیست هشدار داد و افزود: این‌گونه اقدامات که با تغییر کاربری اراضی توسط برخی از سودجویان انجام می‌گیرد پیامدهای وخیمی در پی خواهد داشت و آسیب‌های جدی فراوانی بر پیکره محیط زیست وارد می‌شود.
وی، توسعه جنگل‌ها، کاشتن درخت و ایجاد فضای سبز را از وظایف اسلامی و اجتماعی مسلمانان دانست و گفت: تبیین مبانی اصیل اسلامی آن برای مردم از جمله وظایف مبلغان دینی و مسئولان مربوطه است و در این مسیر روحانیون موظف هستند از منظر دین مبین اسلام به تبیین اهمیت درخت و درختکاری همچنین لزوم حفاظت از آن بپردازند.
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: دست‌اندرکاران منابع طبیعی نیز وظیفه دارند اهمیت حفظ منابع طبیعی را برای مردم بازگو کرده و راه‌های توسعه منابع طبیعی و حفظ آن در مقابل خطرات را برای مردم بازگو کنند و هر دو گروه باید وظیفه روشنگری دینی خود را در این باره دست کم نگیرند.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول