اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس گروه پژوهش پژوهشکده آموزش و پرورش لرستان:

مهم‌ترین ثمره‌ تحقیق حذف منیت در کارهاست

خبرگزاری فارس: رئیس گروه تحقیقات و پژوهش پژوهشکده آموزش و پرورش لرستان گفت: یکی از مهم‌ترین ثمره‌های تحقیق حذف منیت (خودخواهی و تکبر) در کارهاست.

مهم‌ترین ثمره‌ تحقیق حذف منیت در کارهاست
محمدرضا بازگیر امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در خرم‌آباد ضمن تسلیت ایام محرم گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد پژوهش که می‌فرماید، عنصر تحقیق و پژوهش باید به عنوان عنصر اصلی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در همه کارها مد نظر قرار گیرد، اهمیت و ضرورت پژوهش در انجام اعمال نمایان می‌شود.
وی افزود: ابتدا باید بدانیم تحقیق چیست، تحقیق و پژوهش، کوششی روش‌مند برای پاسخگویی به مسئله‌های علمی است که منجر به نوآوری و پیشرفت علم شده و سبب می‌شود که تجربه‌ها و مهارت‌های لازم برای رسیدن به اهداف و آرمان‌ها با هزینه کمتر و کارآیی بیشتری به سرانجام مقصود برسد، پس پژوهش یعنی تفکر، جستجو، کاوش، نوآوری و... است.
رئیس گروه تحقیقات و پژوهش پژوهشکده تعلیم و تربیت اداره کل آموزش و پرورش لرستان گفت: یکی از مهم‌ترین ثمره‌های تحقیق حذف منیت (خودخواهی و تکبر) در کارهاست، بعضی مواقع افراد با توجه به پافشاری بر عقاید و نظرات خود باعث اتلاف سرمایه‌های سازمان یا اداره می‌شوند، که تحقیق برای جلوگیری از این کار بسیار مهم است.
بازگیر خاطرنشان کرد: پایه اصلی توسعه و پیشرفت در همه‌ حالات پژوهش است، چون تحقیق و توسعه مکمل همدیگر هستند.
وی با بیان اینکه شناسایی نیازها یا استعدادها، پیدایش اندیشه‌ها، آفرینش طراحی، تولید و... با پژوهش امکان‌پذیراست، تصریح کرد: همین امر سبب می‌شود، که برای تحقق بخشی از مقاصد چشم‌انداز 20 ساله نظام برای حرکت به سمت جامعه دانایی محور و تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد تحقق تحول بنیادین در نظام آموزشی کشور با هدف ارتقای کیفی در سه حوزه دانش، مهارت و تربیت اسلامی به ویژه علوم انسانی و جنبش نرم افزاری، تعمیق مبانی اعتقادی و تولید دانش بومی و حفظ سرمایه انسانی برای بالا بردن تعهد سازمانی و جلوگیری از خروج نخبگان و ایجاد زمینه مطالعات مرتبط باید مسئله پژوهش مد نظر قرار گیرد.
رئیس گروه تحقیقات و پژوهش پژوهشکده آموزش و پرورش لرستان گفت: تمام کشورهای پیشرفته دنیا، سال‌هاست که تحقیق و پژوهش را به عنوان پایه و اساس کار خود قلمداد کرده و بدون آن دست به هیچ اقدامی نمی‌زنند در نتیجه قبل از هر عملی نقاط مبهم آن‌ را به دست آورده و بعد تصمیم‌گیری می‌کنند که آن را انجام داده یا نه به همین دلیل می‌بینیم که بعد از یک تحقیق جامع، به نوآوری‌های جدید دست پیدا می‌کنند و از اتلاف منابع خود جلوگیری کرده و آن را به سمتی درست هدایت می‌کنند تا بهترین نتیجه را از کم‌ترین هزینه بگیرند. بازگیر با بیان اینکه کشورهای استعمارگر و پیشرفته سعی می‌کنند که پژوهش و تحقیق در کشورهای توسعه نیافته نهادینه نشود و با این امر مانع شکوفایی و رشد آن‌ها شوند، یادآور شد: نمونه بارز آن مخالفت با مسائل علمی ایران مثل مسائل هسته‌ای، فضایی و... می‌باشد، که آن‌ها سعی می‌کنند، با اعمال فشار از این کار جلوگیری کنند، نه تنها تجهیزات و علم آن را نمی‌دهند، حتی حاضر نیستند دیگر کشورها در موردش تحقیق و پژوهش هم داشته باشند چون نتیجه تحقیق و پژوهش را هوشیاری، آگاهی، فرار از سلطه، پیشرفت و توسعه می‌دانند پس از طریق اهرم‌های فشاری مثل تحریم، ترور، بایکوت و... ملت‌های دیگر را از این نعمت محروم می‌کنند.
رئیس گروه تحقیقات و پژوهش پژوهشکده آموزش و پرورش لرستان گفت: اگر بخواهیم تعدادی از مزایای تحقیق و پژوهش را برشماریم می‌توانیم به اینکه تحقیق و پژوهش، ضامن توسعه پایدار بوده و به نوآوری در دانش می‌انجامد و همین نوآوری در دانش سبب پویایی آموزش و ارائه راهکار برای استفاده بهینه از علوم گذشته و پیش‌بینی آینده بوده و می‌تواند منبع درآمد مهمی برای افراد و حل مسائل و تضادهای جامعه و برقراری ارتباط بهتر بین انسان و محیط پیرامون خود بشود و ده‌ها مزیت دیگر اشاره کنیم.
بازگیر تصریح کرد: به همین دلایل برای تکریم و ارج نهادن به مقام والای پژوهشگران و تجلیل از پژوهشگران برتر، شناسایی و طرح مشکلات و چالش‌های پیش‌رو و ارتقای سطح پژوهش و فناوری در کشور، هفته چهارم آذر ماه به عنوان هفته پژوهش و روز 25 آذر ماه هم به عنوان روز پژوهش نام‌گذاری شده است.
وی افزود: در همین زمینه دستگاه‌های اجرایی، پژوهشی و آموزشی همه ساله مراسم‌هایی در جهت نهادینه کردن فرهنگ تحقیق و پژوهش، فراخوان و تقدیر از مقالات، تقدیر از پژوهشگران‌ برتر، تقدیر از مدیران پژوهشی، تقدیر از طرح‌های پژوهشی برتر و انتشار کارنامه پژوهشی یا چکیده مقالات و طرح‌ها را در دستور کار برنامه‌های این هفته قرار می‌دهند.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول