اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در شیراز صورت می‌گیرد؛

فعالیت نخستین کلینیک مجهز کم‌بینایی کشور

خبرگزاری فارس: نخستین کلینیک مجهز کم‌بینایی کشور با حضور متخصص کم‌بینایی، در درمانگاه پوستچی شیراز فعالیت می‌کند.

فعالیت نخستین کلینیک مجهز کم‌بینایی کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دکترای بینایی‌سنجی از دانشگاه UNSW و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز که در کلینیک کم‌بینایی در شیراز به ارائه خدمت به بیماران مشغول است، عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: بیماری‌های مختلفی باعث کم‌بینایی می‌شوند و کم‌بینایی به حالتی گفته می‌شود که بینایی شخص به گونه‌ای کاهش پیدا کرده که حتی با عینک یا با استفاده از عدسی‌های تماسی، جراحی و یا دارو افزایش پیدا نمی‌کند.
عباس ریاضی افزود: البته باید در نظر داشت که افراد با بینایی طبیعی که برای انجام یک کار خاص به بینایی بسیار دقیق نیاز دارند اما با چشم خود نمی‌توانند آن بینایی مورد نظر را به دست آورند، یک نوع کم‌بینا برای آن کار ویژه محسوب می‌شوند، از این رو کم‌بینایی فقط به بیماری مربوط نمی‌شود.
وی اضافه کرد: کم‌بینایی درجات متفاوتی دارد که شامل خفیف، متوسط یا شدید که بر حسب مورد می‌توان به شیوه‌های مختلف به بیمار کمک کرد تا بتواند مشکلات روزمره زندگی خود را که ناشی از کم‌بینایی است بر طرف کند.
وی ابراز داشت: در کلینیک کم‌بینایی Low Vision Clinic در درمانگاه پوستچی شیراز با پذیرش بیماران کم‌بینا ابتدا میزان افت بینایی بیمار مشخص می‌شود و سپس وسایل کمک‌بینایی مورد آزمایش قرار می‌گیرد و در صورت بهبود بینایی وسیله مورد نظر برای بیمار سفارش داده می‌شود.
ریاضی گفت: با توجه به اینکه این وسایل در داخل کشور تولید نمی‌شود و هزینه تهیه آنها برای بیمار بالا بوده و در بیشتر موارد بیماران از عهده پرداخت آن بر نمی‌آیند، از این رو این مسئله نشان دهنده ضرورت حمایت سیستم‌های حمایتی، چه دولتی و چه کمک‌های خیرین، است.
وی بیان کرد: با توجه به اهمیت این وسایل در بهبود بینایی بیماران کم‌بینا، تلاش در رفع مشکلات بیماران در تهیه وسایل مورد نیاز امری ضروری است.
ریاضی که نخستین متخصص کم‌بینایی در کشور است، تصریح کرد: وسایل کمک‌بینایی شامل انواع بزرگ کننده‌ها، تلسکوپ‌های ویژه کم‌بینایی، دوربین‌های مداربستهCCTV که در فاصله نزدیک از متن مورد نظر تصویر می‌گیرند و با انتقال به تلویزیون و بزرگ کردن، متن را برای بیمار قابل خواندن می‌کنند و سایر مواردی از این قبیل مانند بزرگ کننده‌های ویدیوئی، تکنولوژی‌های کمکی و...که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توانند زندگی را برای افراد کم‌بینا تسهیل کنند که ما در حال حاضر دانش تولید این وسایل را در کشور دارا هستیم اما برای تولید نیاز به حمایت داریم.
وی گفت: ما این توانایی را داریم که با توجه به فرهنگ بومی کشور خودمان وسایل مورد نیاز کم‌بیناها را تولید کنیم اما بدون پشتیبانی کافی این کار مقدور نیست.
ریاضی ادامه داد: استفاده از وسایل کمکی، شنیداری لمسی و همچنین ایجاد تغییرات (نور، کنتراست، دکوراسیون رفع موانع و ...) در محیط زندگی و محیط کار فرد کم‌بینا از دیگر روش‌هایی هستند که برای کمک به این بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ابراز داشت: در حال حاضر با راه‌اندازی کلینیک کم‌بینایی در درمانگاه پوستچی شیراز متخصصان چشم و بینایی‌سنج‌ها می‌توانند بیماران کم‌بینا را به این مرکز ارجاع دهند.
ریاضی تصریح کرد: این کلینیک تنها ویژه افراد کم‌بینا است و این افراد باید یک حداقل بینایی را داشته باشند تا بتوان کاری انجام داد ضمن اینکه باید توجه شود که ما در این کلینیک برای نابینایان نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و نابینایان تنها می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای این کلینیک بهره‌مند شوند.
وی خاطرنشان کرد: برای بیماران مراجعه کننده به این کلینیک پرونده تشکیل داده می‌شود تا درصورتی که در آینده وسیله کم‌بینایی جدیدتری تولید شد بتوانیم آنها را مطلع کنیم.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول