اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور صورت گرفت؛

بومی‌سازی دانش بازدارنده خوردگی توسط متخصصان صنعت نفت

خبرگزاری فارس: مسئول پروژه بومی‌سازی دانش فنی بازدارنده خوردگی گفت: متخصصان صنعت نفت کشور دانش بازدارنده خوردگی را بومی‌سازی و تولید کردند.

بومی‌سازی دانش بازدارنده خوردگی توسط متخصصان صنعت نفت
به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، فریبا راه‌حق اظهار داشت: متخصصان صنعت نفت کشورمان موفق شدند با بومی‌سازی، این دانش فنی را تولید کنند که بi زودی در خطوط لوله زیردریایی پارس جنوبی پیاده‌سازی می‌شود.
وی افزود: با به کارگیری این دانش فنی در خطوط لوله زیر دریایی پارس جنوبی در هر یک از فازهای این منطقه روزانه بیش از 100 میلیون ریال صرفه‌جویی خواهد شد. 
این مسئول اضافه کرد: هزینه تمام شده ماده افزودنی در این فناوری معادل نصف هزینه وارداتی آن است.
راه‌حق بیان کرد: این دانش فنی به قیمت هر کیلوگرم چهار دلار وارد کشور می‌شد، این در حالی است که قیمت دانش فنی داخلی این ماده با دارا بودن کیفیت و مزیت‌های بهتر از نمونه خارجی، حدود دو دلار در هر کیلوگرم است.
وی عنوان داشت: با توجه به اینکه در هر فاز پارس جنوبی روزانه حدود 550 لیتر از این ماده مصرف می‌شود، میزان صرفه‌جویی مستقیم بر اثر کاربرد این دانش ایرانی برای هر فاز پارس جنوبی حداقل 100 میلیون ریال در روز خواهد بود.
راه‌حق با بیان اینکه بازدارنده خوردگی برای حفاظت از خطوط لوله، برای نخستین بار در ایران ساخته شده است، گفت: دانش فنی بومی شده این ماده افزودنی سال گذشته از سوی اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد: پروژه بازدارنده خوردگی در خطوط لوله زیر دریایی پارس جنوبی از اولویت‌های سبد پژوهشی شرکت نفت و گاز پارس است.
راه‌حق در مورد ضرورت تحقیق و بومی کردن دانش فنی بازدارنده خوردگی، اذعان داشت: به منظور حفاظت خطوط لوله انتقال (Scale) افزایش احتمال تشکیل رسوب سیالات هیدروکربنی بازدارنده‌های خوردگی مختلفی در سطح جهان معرفی و تجاری شده‌اند، این افزودنی‌ها که به میزان اندک به کار می‌روند در برابر خوردگی ناشی از آب و گازهای اسیدی بسیار مقاوم هستند.
مسئول پروژه بومی‌سازی دانش فنی بازدارنده خوردگی گفت: در این پروژه پژوهشی چندین بازدارنده خوردگی موثر و مقرون به صرفه بر پایه مواد اولیه داخلی ساخته شد و اثر بخشی آنها در کاهش خوردگی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت منجر به دستیابی به دانش فنی (NACE) استاندارد افزودنی بهینه و با کارایی بالا برای حفاظت خطوط لوله انتقال گاز ترش شد.
انتهای پیام/و۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول