اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آغاز به کار انجمن نجوم نور در قم/

امکان رصد ماه‌گرفتگی در مجتمع نور قم فراهم شد

خبرگزاری فارس: مدیر روابط عمومی مجتمع فرهنگی نور از امکان رصد ماه‌گرفتگی در مجتمع نور همزمان با آغاز کار انجمن نجوم نور خبر داد.

امکان رصد ماه‌گرفتگی در مجتمع نور قم فراهم شد
سیدغلامرضا موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به آغاز کار انجمن نجوم مجتمع فرهنگی نور اظهار داشت: این انجمن همزمان با رصد ماه‌گرفتگی 19 آذر ماه فعالیت خود را به طور رسمی آغاز می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری کلاس‌های نجوم، اردوهای رصدی خارج از شهر، تشکیل گروه‌های مهارتی نجوم و باشگاه‌های نجوم از فعالیت‌های انجمن نجوم است.
مدیر روابط عمومی مجتمع فرهنگی نور یادآور شد: نمایشگاهی از نرم‌افزارها، فناوری‌ها و کتاب‌ها در زمینه نجوم و ماه‌گرفتگی در حاشیه این مراسم برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه رویت ماه‌گرفتگی برای عموم آزاد است، گفت: علاقمندان از ساعت 17 تا 19 می‌توانند برای مشاهده ماه‌گرفتگی با تلسکوپ یا بر روی پرده سینما به مجتمع نور واقع در خیابان توحید، بلوار شاهد مراجعه کنند.
برای ایجاد خسوف یا ماه‌گرفتگی باید شرایطی مانند اینکه خورشید، زمین و ماه بر خطی مستقیم واقع باشند فراهم شود، یعنی ماه به حالت بدر از زمین دیده شود و ماه در حرکت مداریش باید در حال عبور از دایره البروج، یعنی در یکی از گره‌ها برقرار باشد.
در ماه‌گرفتگی جزئی فقط قسمتی از ماه از میان مخروط سایه می‌گذرد و به این ترتیب بریدگی تاریکی در ماه تمام، در بخش شمالی آن یا در بخش جنوبی، پدیدار می‌شود.
البته ماه‌گرفتگی‌های جزئی هم بعد و هم پیش از ماه‌گرفتگی کلی نیز واقع می‌شوند و در حدود نیم ساعت طول می‌کشد تا ماه به طور کامل وارد سایه شود و مدت مشابهی نیز لازم است تا به طور کامل از سایه بیرون آید.
ماه گرفتگی در قم از ساعت 16 و 16 دقیقه به صورت جزئی آغاز شده و در ساعت 18 و دو دقیقه ماه گرفتگی کامل محقق خواهد شد.
ماه گرفتگی جزئی در ساعت 19 و 48 دقیقه و ماه گرفتگی کلی در ساعت 18 و 27 دقیقه به طور کامل پایان می‌یابد.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول