اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ناظر گمرکات آذربایجان غربی اعلام کرد:

ترانزیت 470 هزار تن کالا از گمرکات آذربایجان غربی

خبرگزاری فارس: ناظر گمرکات آذربایجان غربی گفت: سال جاری 470 هزار و 721 تن کالا از گمرکات آذربایجان غربی ترانزیت شده است.

ترانزیت 470 هزار تن کالا از گمرکات آذربایجان غربی
پرویز تقوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار کرد: ارزش این میزان کالای ترانزیت شده از گمرکات آذربایجان غربی 738 میلیون و 70 هزار دلار است.
وی میزان تزانزیت از گمرک بازرگان را در هشت ماه سال جاری 366 هزار و 997 تن عنوان کرد و افزود: گمرک پیرانشهر هم 611 هزار و 851 تن ترانزیت داشت.
این مسئول میزان تزانزیت از گمرک بازرگان را در این مدت 101 هزار و 873 تن به ارزش 181 میلیون و 617 هزار و 946 دلار برشمرد و عنوان کرد: میزان کل ترانزیت در 8 ماه امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزن 63 درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری 6 درصد رشد نشان می‌دهد.
تقوی خاطرنشان کرد: کاهش تناژ ترانزیت کالا نشان می‌دهد ارزش کالای ترانزیت شده نسبت به سال گذشته افزایش یافته و با وجود کاهش میزان کالای ترانزیت شده ارزش دلاری آن افزایش یافته است.
وی برخورداری از امنیت و مزیت جفرافیایی را یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند به خوبی زمینه‌ساز توسعه این صنعت در یک کشور باشد عنوان کرد و گفت: بر این اساس ایران همواره به عنوان یک مسیر ترانزیتی کوتاه و مناسب مورد توجه صاحبان کالا بود به طوری‌که آثار چرخ‌های این صنعت هنوز هم برجاده ابریشم باقی است.
این مسئول اعلام کرد: آذربایجان غربی به واسطه مرز بازرگان با قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال شمال ـ شمال جنوب ـ شمال شرق ـ شمال غرب از یک سو و همسایگی با سه کشور ترکیه ـ آذربایجان و عراق یکی از استان‌های مستعد در امر ترانزیت کالا در کشور به شمار می‌رود.
استان آذربایجان غربی با وسعت 448 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه دارای سه گذرگاه رسمی بازرگان ـ قطور ـ و مرز سرو است که مرز بازرگان به عنوان شاهراه اصلی زمینی کشور محسوب می‌شود و تنها مرز زمینی است که ارتباط با اروپا از طریق ترکیه را برای ایران امکان‌پذیر می‌کند.
مرز دیگر با ترکیه قطور است که ضمن امکانات مرز ریلی و تردد قطار باری و مسافری امکان مرز زمینی رسمی نیز تدارک دیده شده و در اوایل سال 1390 با تصویب هیئت دولت به عنوان مرز رسمی زمینی معرفی و آغاز به کار کرده است.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول