اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم:

آخوند خراسانی از پرچمداران جنبش مشروطه بود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم با بیان اینکه آخوندخراسانی هیچ گاه از مبارزه و نبرد باز نایستاد و در هر مناسبتی مردم را با هشدارهای خود هوشیار می‌کرد، گفت: بدون شک باید از روحانیت به طور عام و آخوند خراسانی به طور خاص به عنوان پرچمداران رهبری این جنبش عظیم یاد کرد.

آخوند خراسانی از پرچمداران جنبش مشروطه بود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حسن عاشوری با بیان اینکه مشروطه به عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی ایران، از منظرها و زوایای مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: یکی از این زوایا، مطالعه مشروطه از منظر رهبران آن است.
وی افزود: بدون شک باید از روحانیت به طور عام و آخوند خراسانی به طور خاص به عنوان پرچمداران رهبری این جنبش عظیم یاد کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم ادامه داد: آخوند خراسانی، یکی از رهبران مهم، تاثیرگذار و بانفوذی بود که در این برهه حساس از تاریخ ایفای نقش می‌کرد و با مطالعه اوضاع و احوال زمان صاحب‌کفایه، از جنایت‌‌های شاهان قاجار گرفته تا نهضت مشروطیت و تا هجوم وحشیانه روسیه و انگلستان به ایران مظلوم، در می‌‌یابیم که آن بزرگوار هیچ گاه از مبارزه و نبرد باز نایستاد و در هر مناسبتی اعلام خطر می‌‌کرد و مردم را با هشدارهای خود هوشیار می‌‌ساخت.
وی بیان کرد: مرحوم آخوند در برابر بی‌کفایتی‌های شاهان قاجار، عقب‌ماندگی امت اسلامی، مبارزه با طلسم جدایی دین از سیاست، بیداری ملت‌های اسلامی و همچنین شکل‌گیری جنبش مشروطیت، نقش بی‌بدیلی ایفا کرد.
عاشوری گفت: آخوند چه در دوران قبل و چه دوران بعد از مشروطه، نسبت به مسائل دینی و سیاسی جامعه اسلامی حساس و از هر فرصتی، در اعتراض به شیوع منکرات، حضور بیگانگان، مبارزه با انحرافات فکری و دینی، مبارزه با فسادهای اداری و سیاسی، بهره می‌جست.
وی بیان کرد: دو جریان فکری مهم و تاثیرگذاری که در این دوران از تاریخ، در عرصه تحولات سیاسی و اجتماعی ایران به ایفای نقش می‌پرداختند، عبارت از «مشروطه خواهان» و «مشروعه خواهان» هستند.
این دانش آموخته حوزه علمیه قم اضافه کرد: اینان هر کدام از زاویه و نگاهی خاص، مسائل و تحولات را رصد و مورد بازبینی و بازاندیشی قرار می‌دادند و برخی از علما نظیر آخوند خراسانی، در گروه اول و برخی دیگر؛ نظیر شیخ فضل‌الله نوری، در گروه دوم قرار داشتند.
وی اظهار کرد: جریان مشروطه با دو ضعف عمده مواجه بود که این دو ضعف عبارت از کم‌توجهی علمای نجف نسبت به جریان انحراف‌کننده مشروطه، از سفارت انگلیس به بعد و عدم انتقال صحیح مطاوی کلمات صحیح حزب مشروعه خواه به نجف هستند.
عاشوری ادامه داد: آخوند خراسانی نه تنها از نظر عملکرد سیاسی که به لحاظ اندیشه سیاسی تاثیر فراوانی در جامعه علمی گذاشته است که به طور عمده می‌توان به «اهداف و شرعیت مشروطه» و مبحث مهم «ولایت فقیه» ایشان اشاره کرد.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول