اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم خبر داد:

اختصاص 150 هکتار زمین برای توسعه بهشت معصومه

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم گفت: تاکنون 150 هکتار زمین برای طرح توسعه بهشت معصومه اختصاص داده شده است.

اختصاص 150 هکتار زمین برای توسعه بهشت معصومه
سیدجمال‌الدین حسینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: آرامستان بهشت معصومه تنها محل قانونی است که به صورت یک سازمان هماهنگ برای دفن متوفیان شهر قم وجود دارد.
وی افزود: اقدامات عمرانی و فرهنگی انجام شده در این آرامستان در سطح خوبی قرار دارد و به تدریج در حال پیشرفت و توسعه است.
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم با اشاره به اجرای ده‌ها پروژه عمرانی در بهشت معصومه طی سه سال گذشته گفت: احداث بلوار، فضای سبز، باغ مزار و بوستان‌های متعدد از جمله این اقدامات هستند.
وی با بیان اینکه فازهای دوم و سوم باغ مزارهای خانوادگی آرامستان بهشت معصومه به بهره‌برداری رسیده‌اند، ابراز کرد: برخی از این باغ مزارها توسط ساکنان قم و دیگر شهرها پیش خرید شده و این کار همچنان ادامه دارد.
حسینی افزود: باغ مزارهای احداث شده در این آرامستان شامل قطعات ممتاز و قطعات مربوط به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران است که توسعه آنها در آینده نیز ادامه خواهد یافت ضمن اینکه طرح توسعه باغ مزارهای عمومی نیز در دستور کار قرار داشته است.
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم تعداد قبرهای احداث شده در این باغ مزارها را 12 هزار قطعه ذکر کرد و گفت: این تعداد قبر طی سه سال گذشته ساخته شده و برخی از آنها تاکنون نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
وی با اشاره به احداث 30 هکتار فضای سبز در آرامستان بهشت معصومه اظهار کرد: توسعه و تجهیز بوستان‌ها شامل گل‌کاری، درختکاری و پیاده‌رو بوده است ضمن اینکه برای سهولت در رفت و آمد مراجعه‌کنندگان، تعداد بلوارهای این آرامستان نیز افزایش یافته است.
حسینی در ادامه به طرح توسعه ساختمان‌های خدماتی و تاسیساتی آرامستان بهشت معصومه اشاره کرد و افزود: دو سالن بزرگ ویژه مراسمات و اجتماعات در این آرامستان ساخته شده است که در مجموع دارای ظرفیت بیش از هزار نفر است.
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم از احداث سالن انتظار بهشت معصومه خبر داد و گفت: ظرفیت این سالن نیز 500 نفر است و خدماتی شامل اطلاع‌رسانی متوفیات به صورت نرم‌افزاری در این سالن به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود.
وی عنوان کرد: سیستم جامع نرم‌افزاری متوفیات و سیستم جامع مالی و اداری آرامستان بهشت معصومه نیز آماده شده و در حال ارائه اطلاعات مورد نیاز به مراجعه‌کنندگان هستند.
حسینی به ساخت سردر و بهسازی معابر ورودی و خروجی به آرامستان بهشت معصومه اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از طرح‌های اجرا شده در این آرامستان ساماندهی قبور شهدا و ساخت یادمان با معماری اسلامی بر روی تمام این قبور است.
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم از نصب سیستم هوشمند آبیاری فضای سبز در بهشت معصومه خبر داد و ابراز کرد: هم اکنون 20 درصد از 60 هکتار فضای سبز این مجموعه به صورت هوشمند آبیاری می‌شوند و به تدریج تمام این مقدار زیر پوشش آبیاری مکانیزه قرار خواهد گرفت.
وی گفت: از دیگر پروژه‌های در دست اقدام اصلاح هندسی معابر آرامستان بهشت معصومه است و میدان اصلی این مجموعه نیز در این طرح قرار دارد ضمن اینکه طرح گازرسانی به تاسیسات داخلی بهشت معصومه نیز اجرا شده و پس از آزمایشات اولیه و اتصال گاز، مسیرهای حفاری شده ترمیم خواهند شد.
حسینی با اشاره به توسعه ناوگان حمل متوفیان آرامستان بهشت معصومه گفت: در سه سال گذشته تعداد اتومبیل‌های ویژه این کار از هفت به 12 دستگاه افزایش یافته ضمن اینکه در حاشیه تمام قطعات پارکینگ‌هایی برای مراجعه‌کنندگان مختلف ساخته شده است.
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم در ارتباط با آرامستان امام زاده علیرضا در اطراف مسجد مقدس جمکران خاطرنشان کرد: این آرامستان در میان مجموعه طرح‌های استانی قرار دارد به همین دلیل مقرر شده بود که برای توسعه فضای آن زمین‌هایی از سوی دولت اختصاص داده شود اما با منتفی شدن این امر از سوی سازمان مسکن و شهرسازی قم این مسئله از دستور کار خارج شده است.
وی افزود: تاکنون 150 هکتار زمین برای طرح توسعه بهشت معصومه اختصاص داده شده است که در تلاش هستیم با تامین هزینه‌های مربوطه تملک آنها از سوی شهرداری قطعی شود.
حسینی اعتبار پروژه‌های عمرانی اجرا شده در آرامستان بهشت معصومه را 20 میلیارد ریال دانست و گفت: در مورد بهسازی آرامستان‌های داخل شهر قم نیز تاکنون در آرامستان‌های وادی السلام و بهشت رضوان اقداماتی توسط پیمانکار خصوصی در حال انجام است که تمام این فعالیت‌ها زیر نظر معاونت عمرانی استانداری قم صورت می‌گیرد.
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم تصریح کرد: در قبرستان‌های سطح شهر فضاهای متروکه‌ای وجود داشت که برای تبدیل آنها به فضای قابل استفاده طرح تغییر آنها به باغ مزار ارائه و اجرا شده است که این کار موجب حفظ هویت آنها نیز می‌شود.
وی با اشاره به زیباسازی محوطه آرامستان‌های داخل شهر گفت: همه این طرح‌ها توسط بخش خصوصی در حال انجام است و طبق برآوردهای اولیه حدود 30 درصد نیز پیشرفت داشته‌اند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول