اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مظلوم‌ترین شب تاریخ؛

شام غریبان حسین (ع) در گلستان برگزار شد

خبرگزاری فارس: مراسم شام غریبان حسین (ع) در مظلوم‌ترین شب تاریخ بشریت با حضور اقشار مختلف مردم و به صورت پرشور در استان گلستان برگزار شد.

شام غریبان حسین (ع) در گلستان برگزار شد
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، از نخستین ساعات پس از اذان مغرب و عشا، مداحان و عزاداران اباعبدالله حسین (ع) در استان گلستان در مظلومیت شهدای کربلا، به عزاداری پرداختند.
گزارش‌های رسیده از شهرستان‌های استان گلستان از جمله گرگان، کردکوی، بندرگز، بندرترکمن، آق‌قلا، علی‌آبادکتول، رامیان، آزادشهر، گالیکش، گمیشان، گنبدکاووس، مینودشت و مراوه‌تپه نیز حاکی از آن است مردم عزادار در مساجد و حسینیه‌ها به یاد خیمه‌های سوخته امام حسین (ع) و مظلومیت کودکان خردسال اسیر، شمع روشن کردند و بر مظلومیت خاندان پیامبر (ص) گریستند.
عزاداران حسینی در سراسر این استان در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی با روشن کردن شمع به نشانه همدردی با بازماندگان و اسرای کربلا و زینب کبری (س) در ماتم و مصیبت امام شهید خود، به سوگواری پرداختند.
در این مراسم که در گوشه‌های مختلف شهر از جمله امامزاده‌ها، حسینیه‌ها و تکایا برگزار شد، عزاداران بعضا با حضور در منازل شهدا و کسانی که داغدار بوده‌اند و کسی از میان آنها دار فانی را وداع گفته است آنها را به یاد زینب (ع) و عاشورای حسینی تسلی می‌دادند.
در مراسم شام غریبان حسینی شهر گرگان نیز دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی با حضور در امامزاده عبدالله و مزار شهیدان و محل دفن شهدای گمنام، ضمن تجدید میثاق با شهیدان با روشن کردن شمع و نوحه‌خوانی و ذکر مصائب شهادت حضرت امام حسین (ع)، غربت اهل بیت (ع) را به سوگ و عزا نشستند.
حضور کودکان و نوجوانان با لباس‌های سیاه و پیشانی‌بندهای «یاحسین» با شمع‌های روشن و همراه با آه و ناله که یاد و خاطره کودکان و اسیران کربلا را در اذهان شرکت‌کنندگان زنده کرد، بسیار چشمگیر بود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان در جمع عزاداران شام غریبان امامزاده عبدالله گرگان گفت: اسرای کربلا موجب رسوایی و بدنامی هرچه بیشتر دشمنان اسلام شدند.
حجت‌الاسلام نورالله ولی‌نژاد اظهار داشت: مراسم شام غریبان از غم‌انگیزترین رویدادهای کربلای سال 61 هجری است و یزیدیان و ملعونان تاریخ در این شب به کودکان بی‌دفاع نیز رحم نکردند و آنها را شکنجه کردند.
وی با اشاره به قیام امام حسین (ع) و اینکه در آن زمان جامعه در خواب غفلت فرو رفته و با هشدار و فریاد کار به جایی نمی‌رسید، تصریح کرد: برای اینکه مردم از خواب غفلت بیدار شوند نیاز به یک امام بود که امام حسین (ع) وارد میدان شد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان دعوت کوفیان و فشار برای بیعت را بهانه‌ای برای آغاز قیام و حرکت این امام بزرگوار عنوان کرد و گفت: اگر کوفیان هم دعوت نمی‌کردند، امام حسین (ع) آرام نمی‌نشست.
حجت‌الاسلام ولی‌نژاد با بیان اینکه امام با شناخت و معرفت کامل و آگاهی از شهادت حرکت خود را آغاز کرد، افزود: ایمان امام حسین (ع) او را زنده نگه داشته است.
وی ادامه داد: این یک حرکت معمولی نبوده و در غربت و تنهایی مقابل دشمن سخن گفتن خیلی ایمان راسخ به خدا می‌خواهد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان گفت: این عزاداری‌ها و سوگواری‌ها برای این است که ویژگی‌های قیام امام حسین (ع) زنده بماند.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول