اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور عزاداران حسینی؛

نماز ظهر عاشورا در گیلان برپا شد

خبرگزاری فارس: نماز باشکوه ظهر عاشورا در تمام نقاط گیلان با حضور عزاداران حسینی (ع) برگزار شد.

نماز ظهر عاشورا در گیلان برپا شد
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عزاداران حسینی (ع) در ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز سیدالشهدا (ع) به نماز ایستادند.
نماز ظهر عاشورا در تمام نقاط گیلان برپا شد و در رشت نیز عزاداران امام حسین (ع) در چهار نقطه این شهر به اقامه نماز ظهر عاشورا برخاستند.
نماز ظهر عاشورا در مصلا، میدان شهرداری، بقعه متبرکه دانای علی و مرقد خواهر امام رضا (ع) رشت با شکوه تمام‌تر و حضور مردم عزادار برپا شد.
محرم، ماه نهضت بزرگ سید شهیدان و سرور اولیای خداست که با قیام خود در مقابل طاغوت، تعلیم سازندگی و کوبندگی به بشر داد، و راه فنای ظالم و شکستن ستمکار را به فدایی دادن و فدایی شدن دانست و این خود سرلوحه تعلیمات اسلام برای ملت‌ها تا آخر دهر است.
در شب عاشورا امام حسین (ع) و یارانش تمام شب را به نماز ایستادند و به استغفار و دعا و تضرع سپرى کردند و امام آن شب اصلاً نخوابید و با خدای خود سخن گفت: خداى را ستایش مى‏کنم بهترین ستایش‌ها و او را سپاس مى‏گویم در خوشى و ناخوشى، بار خدایا تو را سپاسگزاریم که ما را به نبوت گرامى داشتى و علم قرآن و فقه دین را به ما کرامت فرمودى و گوشى شنوا و چشمى بینا و دلى آگاه به ما عطا کردى، ما را از زمره سپاس‌گزاران قرار بده.
امام (ع) خطاب به یارانش فرمود: من یارانى بهتر و با وفاتر از اصحاب خود سراغ ندارم و اهل‌بیتى فرمان‌بردارتر و به صله رحم پاى‌بندتر از اهل‌بیتم نمى‌شناسم، خدا شما را به خاطر یارى من جزاى خیر دهد، من مى‏دانم که فردا (روز عاشورا) کار ما با اینان به جنگ خواهد انجامید من به شما اجازه مى‏دهم و بیعت خود را از شما بر مى‏دارم تا از سیاهى شب براى پیمودن راه و دور شدن از محل خطر استفاده کنید و هر یک از شما دست یک تن از اهل‌بیت مرا بگیرید و در روستاها و شهرها پراکنده شوید تا خداوند فرج خود را براى شما مقرر دارد، این مردم مرا مى‏خواهند و چون بر من دست یابند با شما کارى ندارند.
برادران امام حسین (ع)، فرزندان و برادرزادگان او و فرزندان عبدالله‌بن جعفر فرزندان حضرت زینب (س) به امام (ع) عرض کردند: ما براى چه دست از تو برداریم، براى اینکه پس از تو زنده بمانیم، خدا نکند که هرگز چنین روزى را ببینیم و ...
سپیده دم روز عاشورا امام حسین (ع) با اصحابش نماز صبح را خواند و دست مبارکش را به طرف آسمان برداشت و گفت:
خداوندا تو پناه منى در مشکل‌ها و امید منى در سختی‌ها و ملجأ و یاورم هستى در آنچه که بر من نازل شود، پروردگارا از چه دل زخم‌هاى رنج‌آورى که قلب را شکسته و چاره را گسسته و دوست را به ناروایى داشته و نیش دشمن را به همراه، به تو شکایت مى‏کنم که امید به تو بى‌نیازى از دل دادن با دیگرى است، پس بگشاى درهاى بسته را و بنماى روزنه‏هاى امید را که تو راست تمام نعمت‌ها و از آن توست همه خوبی‌ها و تویى تنها مقصود آرزوها.
سپس امام (ع) بپا خاست و خطبه خواند و حمد و ثناى الهى را به جا آورد و به اصحابش فرمود: خداى عزوجل به شهادت من و شما فرمان داده است، بر شما باد که صبر و شکیبایى را پیشه خود کنید.
تعداد اصحاب امام حسین (ع) در روز عاشورا را 32 نفر سواره و 40 نفر پیاده اعلام کردند و از محمدبن ابى‌طالب نقل شده که پیادگان 82 نفر بودند و سیدابن طاووس از امام باقر (ع) نقل کرده است که تعداد یاران 45 نفر سواره و 100 نفر پیاده بودند.
امسال مجالس بزرگداشت سید مظلومان و سرور آزادگان که مجالس غلبه سپاه عقل بر جهل و عدل بر ظلم، امانت بر خیانت و حکومت اسلامی بر حکومت طاغوت است، هر چه با شکوه‌تر و فشرده‌تر از سال‌های گذشته در گیلان برگزار شد و مردم این استان همپای تمام دلسوختگان و شیعیان مکتب حسین (ع) با راه‌اندازی دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی و بر افراشته شدن بیرق‌ها و علم‌ها عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع) و یاران باوفایش ابراز کردند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول