اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس کرمان خبر داد:

برگزاری جشنواره نواهای حماسی دفاع مقدس در کرمان

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان گفت: نواهای دفاع مقدس برگرفته از نواهای عاشورایی بود و تأثیر صدها سال هیئت‌های عزاداری را در دفاع مقدس مشاهده کردیم.

برگزاری جشنواره نواهای حماسی دفاع مقدس در کرمان
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان،‌ مهدی ابوالحسنی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در تشریح برگزاری نخستین جشنواره نواهای حماسی دفاع مقدس و نغمه‌های عاشورایی اظهار داشت: مؤثرترین ابزار تبلیغاتی در دوران دفاع مقدس، نواها و آواها بود.
وی بیان کرد: نواهای دفاع مقدس علاوه بر اینکه شور و هیجان زیادی ایجاد می‌کرد، مطالب و فرهنگ اصیل اسلامی را نیز انتقال می‌داد.
ابوالحسنی نواهای هشت سال دفاع مقدس را در تاریخ عملیاتی روانی ارتش‌های دنیا بی‌سابقه دانست و عنوان کرد: شاید در بعضی از کشورها، آهنگ‌ها و موسیقی برای تحریک نیروها داشته باشند، اما در نواهای دفاع مقدس ما که برگرفته از نواهای عاشورایی بود، تأثیر صدها سال هیئت‌های عزاداری را در دفاع مقدس دیدیم.
وی خاطرنشان کرد: تأثیر نواهایی که در هیئت‌ها به سادگی از آنها می‌گذاریم به حدی بود که موجب شد کارهای بزرگی در جنگ شکل گیرد.
ابوالحسنی بیان داشت: روحیه رزمندگان با این نواها چند برابر می‌شد و تأثیر آن از بسیاری امکانات برای تقویت روحیه بیشتر و غیر قابل قیاس بود.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان گفت: به همین دلیل پیشنهاد دادیم که برای نخستین بار در کشور، جشنواره نواهای حماسی دفاع مقدس و نغمه‌های عاشورایی را برگزار کنیم.
وی بیان کرد: برگزاری این جشنواره در راستای بررسی تأثیر روانی نغمه‌ها در دوران دفاع مقدس و ایجاد فرصتی برای مداحان دفاع مقدس است تا نوع نگاه به این حیطه را اصلاح کنند.
ابوالحسنی تصریح کرد: برترین‌های این جشنواره به عنوان روش مداحی در مجالس دفاع مقدس انتخاب و معرفی می‌شوند.
وی بیان کرد: موضوع فراخوان این جشنواره در چهار قالب دفاع مقدس، شهدا، امام و ولایت، دفاع مقدس و تأثیر فرهنگ عاشورا بر آن، دفاع مقدس و بیداری اسلامی و ولایت در بیداری اسلامی است.
ابوالحسنی جشنواره نواهای حماسی دفاع مقدس را در نوع خود منحصربه‌فرد دانست و عنوان کرد: نحوه برگزاری این جشنواره خاص است و کارها باید در قالب نمودار طراحی‌شده تهیه شوند.
وی بیان کرد: این نمودار در پنج قسمت طراحی شده که مداحان باید برنامه خود را در 15 دقیقه ارائه کنند.
ابوالحسنی خاطرنشان کرد: یک دقیقه مربوط به رباعی، سه دقیقه مربوط به غزل یا مثنوی، دو دقیقه بیان کرامات شهدا، سه دقیقه مرثیه شهدا و شش دقیقه نوحه‌خوانی پیش‌بینی شده است.
وی مهلت ارسال آثار را تا 25 دی‌ ماه سال جاری عنوان کرد و گفت: آثار باید در قالب سی‌دی یا نوار کاست ارائه شود.
ابوالحسنی زمان برگزاری جشنواره را پنجم و ششم بهمن ماه سال جاری عنوان کرد و افزود: این جشنواره کار مشترکی میان بنیاد حفظ آثار و مجمع مداحان استان کرمان است و بیشتر به بحث نغمه‌ها و نوع مداحی توجه داریم.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان همچنین با اشاره به برگزاری ششمین جشنواره شعر دفاع مقدس استان کرمان "نخل‌های سوخته 6" گفت: شاخصه ویژه این جشنواره نسبت به دوره‌های قبل در مقاومت ملل است که با توجه به بیداری اسلامی و قیام‌های منطقه در نظر گرفته شده است.
وی مهلت ارسال آثار به جشنواره شعر دفاع مقدس را تا پنجم دی ماه سال جاری عنوان کرد و اظهار داشت: این جشنواره در 22 دی ماه سال جاری برگزار می‌شود.
ابوالحسنی با اشاره به نگاه پررنگ جشنواره شعر دفاع مقدس به بیداری اسلامی بیان کرد: امیدواریم شعرای استان کرمان در این حوزه فعال‌تر شده و شاهد خلق آثار خوبی باشیم.
وی تصریح کرد: "نخل‌های سوخته 6" در چهار بخش دفاع مقدس با جایزه مرحوم قیصر امین‌پور، بهره‌گیری دفاع مقدس از مضامین عاشورایی با جایزه مرحوم سید حسن حسینی، مقاومت ملل با جایزه ادبی قدس و بخش ویژه شعر کودک و نوجوان برگزار می‌شود.
ابوالحسنی خاطرنشان کرد: شعرهای دو دوره گذشته جشنواره "نخل‌های سوخته 6" در حال چاپ است و امیدواریم تا جشنواره آماده شود.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول