اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور:

فیبر در تنظیم قند خون نقش مهمی دارد

خبرگزاری فارس: کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: فیبرها جزیی از مواد کربوهیدراتی است که در تنظیم قند خون نقش مهمی دارند.

فیبر در تنظیم قند خون نقش مهمی دارد
محمد علی‌آبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار داشت: فیبرها به دو دسته محلول و نامحلول تقسیم می‌شوند و این فیبرها در صورت هضم توسط میکروب‌های مفید روده به شکل اسیدهای چرب آزاد تا اندازه محدودی قابل جذب است.
وی افزود: از وظایف عمده فیبرها در بدن می‌توان گفت همچنان که فیبر در گیاهان سبب حفاظت از صدمات محیطی و شیمیایی بر روی ماده غذایی گیاهی مانند غلات، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات می‌شود.
کارشناس تغذیه بیمارستان 22 بهمن دانشکده علوم پزشکی نیشابور اضافه کرد: فیبر همین نقش را به ‌طور غیر مستقیم در بدن انسان به شرط مصرف به مقدار کافی بازی می‌کند.
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه فیبرها در تنظیم قند خون نقش مهمی دارند، توضیح داد: از آنجایی که فیبرها در ترکیب با مواد قندی قابل جذب در غذاهای گیاهی وجود دارند بنابراین باید عمل جویدن و هضم به‌خوبی در دهان و معده صورت گیرد تا قندهای قابل جذب از فیبرها آزاد و به‌شکل قند خون وارد خون شود و همین عامل سبب می‌شود قند خون به‌سرعت بالا نرفته و در یک دوره دو تا شش ساعته به‌ طور مثال از صبحانه تا ناهار این قندها آزاد و به مصرف بدن برسد.
علی‌آبادی خاطرنشان کرد: فیبرها با جذب اسیدهای صفراوی و چربی مانع از افزایش چربی خون و چاقی می‌شوند.
وی یادآور شد: فیبرها با جذب آب سبب افزایش حجم مواد زائد و در نتیجه جلوگیری از یبوست می‌شوند.
به گفته وی، فیبرها در پیشگیری از سرطان‌ها و به‌خصوص سرطان روده بزرگ (کولون)، سرطان پروستات، سرطان سینه و دیگر سرطان‌ها نقش مهمی دارند.
او تصریح کرد: فیبرها فقط در مواد غذایی گیاهی از قبیل غلات (جو و گندم)، حبوبات، سبزیجات و میوه‌ها وجود دارد.
کارشناس تغذیه بیمارستان 22 بهمن دانشکده علوم پزشکی نیشابور یادآور شد: نیاز روزانه به فیبر غذایی 30 گرم در روز است که به‌منظور تامین این مقدار فیبر غذایی مصرف نان سبوس‌دار که به‌عنوان قوت غالب همه افراد جامعه محسوب می‌شود ضروری است.
علی‌آبادی تاکید کرد: در حال حاضر نان‌های موجود در نانوایی‌ها فاقد سبوس (فیبر غذایی) است. 
وی گفت: همچنین مصرف میانگین 200 گرم سبزیجات به‌طور روزانه و مصرف یک تا دو عدد میوه در روز و حداقل هفته‌ای سه وعده از حبوبات در برنامه غذایی گنجانده شود.
کارشناس تغذیه بیمارستان 22 بهمن دانشکده علوم پزشکی نیشابور افزود: از آنجایی که مصرف سبزی و میوه و حبوبات در برنامه غذایی اکثر افراد جامعه به‌طور منظم نیست و برعکس نان که روزانه توسط تمام افراد مصرف می‌شود، توصیه اکید متخصصان تغذیه به مصرف نان سبوس‌دار است.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول